Alpens - Petja - Sant Pere de Serrallonga - Puigdon - Alpens

Photo ofAlpens - Petja - Sant Pere de Serrallonga - Puigdon - Alpens Photo ofAlpens - Petja - Sant Pere de Serrallonga - Puigdon - Alpens Photo ofAlpens - Petja - Sant Pere de Serrallonga - Puigdon - Alpens

1906
January 8, 2021
January 2021

near Alpens, Catalunya (España)

Ruta que surt de les cases d'AlpensHolidays al centre del poble d'Alpens, es dirigeix cap a Petja (la bassa d'abastament d'aigua del poble d'Alpens) d'allà va cap al nord fins a la carretera BP-4654 que creua just per sota del pont de Sant Pere, llavors puja fins a l'església de Sant Pere de Serrallonga primer i la casa de Serrallonga desprès. Des d'allà per un corriol s'enfila fins al Puigdon (1206m) que és el cim més alt del Lluçanès. D'allà es dirigeix cap al collet de les Bruixes per arribar a Alpens seguint de baixada el preciós camí ramader. La ruta acaba exactament on ha començat, molt aprop de l'església.

----------------------------------------------------------------------------------------
Val a dir que aquesta ruta va esdevenir el recorregut de la Cursa d'una comarca del Trail 3 Comarques que es va organitzar el 2019. És per tant un recorregut pensat per el Trail, les curses de muntanya i per tant no busca el passeig tranquil, sinó més aviat corriols amb fortes pendents. Tot i així és una ruta assequible per a qualsevol caminador habitual. Pels que vulguin passejades més relaxades cal dir que a pocs metres dels corriols hi ha pistes forestals que permeten fer pràcticament la mateixa ruta però sense tanta exigència física. Indicar que el guanyador de la cursa del 2019 va fer aquesta ruta amb un temps inferior a l'hora.

----------------------------------------------------------------------
La ruta surt de les cases d'AlpensHolidays al costat de l'església i va a buscar el carrer Rocamonada, que deixarà abans de la forta pujada. En aquest punt deixarem l'asfalt i enfilarem la pista herbada que va als Camallassos (nosaltres de petits en dèiem Mèxic, ja que un senyor que hi conreava un hort quan hi anava a treballar deia que se'n anava a Mèxic, així que per nosaltres aquell camí era i serà el Mèxic alpensí). El camí dels Camallasos condueix a diferents punts de la pista del Graell, nosaltres agafarem el primer, per això girarem a l'esquerra i pujarem amunt fins a trobar la pista, la travessarem i prendrem un corriol que amb prou feines es veu que hi ha just al damunt de la pista. El seguirem uns pocs metres ja que tornarem a girar a dreta i amunt uns pocs metres fins a trobar el camí que condueix a la masia de Petja. Aquest camí també l'hauríem pogut agafar a la casa del Casó.
A partir d'aquest punt seguirem el bonic camí que baixa fins a la bassa d'abastament d'aigua d'Alpens, ja molt aprop de la masia de Petja. Donem la volta a la bassa i deixem la pista per enfilar-nos per un corriol a mà dreta que al cap de pocs metres ens portarà a una altre pista herbada, haurem de fer dos trencalls a la dreta i estarem a la pista herbada que condueix fins al Pont de Sant Pere a la carretera BP-4654. Anirem seguint la pista fins a pocs metres del pont, allà deixarem la pista i a mà esquerra prendrem un camí que segueix el rierol fins a sota el pont. Creuarem la carretera per sota al pont i ja sortirem a la pista que condueix a Serrallonga de Dalt. (Des de Serrallonga també per pista es pot anar a la Riera de Merlès, al Puigdon, o cap al sud cap a l'església de Sant Pere de Serrallonga i Cumià). Seguim la pista uns metres, i trobem una corba de 300º amb un desviament a la dreta que ens portaria a la font de la llena, molt apreciada pels alpensins. Nosaltres però seguim la pista principal amunt uns quant metres més, per prendre un nou camí que marxa a l'esquerra i que després de travessar el rierol s'enfila força més que la pista, tot i que la segueix de manera paral·lela a l'altra banda del riu. Quan ens acostem a la casa de Serrallonga de Baix el camí es difumina i es tracta d'arribar a la casa pel millor lloc possible. Arribats a la casa, prendrem el pas que hi ha entre la casa i un cobert mig enrunat, per seguir pujant per un camí ben marcat fins a l'església de Sant Pere de Serrallonga. L'església datada als s X-XI es troba a 1050m és una petita joia preromànica del Lluçanès.
Deixem l'església en direcció a Serrallonga de Dalt, en aquest punt podrem contemplar el Puigllançada i la Tosa d'Alp (avui 8/01/201 amb una temperatura sota zero, tots dos ben nevats). Ens enfilem a la carena per veure una creu i seguim recte amunt fins a trobar-nos de nou amb la pista que en aquest punt coincideix amb el PR C-50. Deixem la pista per endinsar-nos en un gran camp i contemplar les muntanyes del Berguedà com ara el Pedraforca. Arribem a la casa de Serrallonga i seguim recte deixant la pallissa a la nostra dreta. Aquesta és la pista que baixa cap a la Riera de Merlès, la seguirem poc tros ja que abans d'una corba de 300º ens enfilem per una pista a la dreta i amunt. Més endavant deixem aquesta pista per prendre un corriol que amb una forta pendent ens portarà fins al Puigdon. Aquest corriol té un fort pendent en el primer tram i al cap d'uns metres veiem un altre corriol que el travessa i el prendrem cap a la dreta. Al intentar referencia aquest punt, la meva aplicació de Wikiloc m'ha dit que ha havia esgotat tots els keypoint i per tant ja no ho he pogut fer. Així doncs trobareu fotografies i indicacions de la ruta fins aquí i d'aquí en endavant ja no en trobareu cap més.

Tot i que d'aquí en endavant no trobareu indicacions, la ruta ja és molt fàcil de seguir. El camí de pujada a Puigdon fa alguna llaçada i finalment s'enfila per la carena fins al Puigdon. En el moment de fer aquesta ruta el cim no tenia cap distintiu, no obstant el 2022 jo mateix hi vaig clavar un cartell en un pi indicant el nom del cim i l'alçada. En tot cas el cim es pot reconèixer fàcilment, entre d'altres coses perquè al davant té l'antena que dona cobertura a la telefonia mòbil de Movistar i sentirem el soroll del seu generador.

Baixarem del Puigdon seguin el camí que ens conduirà a la pista que condueix a l'antena, a ben pocs metres de l'antena, però no ens hi arribarem sinó que seguirem endavant fins a retrobar de nou el PR C-50 que ve de Puig Cornador. Aquest camí és molt bonic amb vistes a l'esquerra al Pirineu i a la dreta cap al Lluçanès, fins arribar al Collet de les Bruixes.

A partir del Collet de les Bruixes, ja enfilem la baixada cap a Alpens, la farem seguint el camí ramader, un camí preciós que ens conduirà fins a la casa de Torrats. Allà prendrem el GR-1 per arribar a Alpens. Al arribar a la casa de Montjuic deixem el GR i anem a la dreta, baixarem per dalt d'una roca que hi ha al costat de la carretera BP-4654 que ofereix una bonica vista del poble. Baixarem la roca, creuarem la carretera i baixarem pel camí del Call fins a les cases d'AlpensHolidays punt d'inici de la ruta.

-------------------------------------------------------------------------------
Notar que al principi de la ruta s'han afegit algunes fotografies que es varen prendre l'endemà de fer la ruta, el dia 9 de gener de 2021, dia en que el poble es va llevar cobert de nou. Algunes fotografies mostren clarament com va canviar el paisatge en menys de 24h.
Com s'ha indicat, la ruta està detallada amb fotografies i indicacions en 3/5 parts. Les 2/5 parts finals ja no s'han pogut marcar degut que ja havia esgotat el nombre màxim d'indicacions a incloure a la ruta. Si algú té interès en aquestes indicacions pot consultar una altre ruta del mateix autor que en bona part segueix el mateix traçat i que podeu utilitzar per complementar aquesta si una vegada arribeu al Puigdon encara us queden forces per fer algunes pujades més abans d'encarar la baixada cap a Alpens.

L'enllaç és:

Si quan arribeu al Pugdon voleu recórrer tota la serralada fent 4 cims més abans de tornar cap a Alpens podeu mirar-vos aquesta altre ruta:

PictographPhoto Altitude 0 ft

Església d'Alpens

Les fotos amb el poble nevat es van fer el dia següent de fer la ruta, o sigui el 9 de gener de 2021.

Taller de forja de l'artista local Montferrer

Photo ofDeixem l'asfalt i prenem el camí dels Camallassos (camí de Mèxic per a molts alpensisn de la meva generació) Photo ofDeixem l'asfalt i prenem el camí dels Camallassos (camí de Mèxic per a molts alpensisn de la meva generació) Photo ofDeixem l'asfalt i prenem el camí dels Camallassos (camí de Mèxic per a molts alpensisn de la meva generació)

Les fotos de la nevada es van fer el dia següent de fer la ruta o sigui el 9 de gener de 2021.

Trencall a dreta

Les fotos amb el camí nevat es van fer el dia següent de fer la ruta, o sigui el 9 de gener de 2021.

Photo ofCreuem la pista del Graell i prenem el caminet que passa just per sobre. Photo ofCreuem la pista del Graell i prenem el caminet que passa just per sobre. Photo ofCreuem la pista del Graell i prenem el caminet que passa just per sobre.

Creuem la pista del Graell i prenem el caminet que passa just per sobre.

Girar a la dreta amunt a buscar el cami de Petja

Girem a la dreta cap a Petja

El camí de Petja

No cal dir que al llarg de la ruta ens trobarem diferents portes (de fil de les vaques) que haurem d'obrir.

Agafar el cami que s'enfila a la dreta

Just desprès de donar la volta a la bassa, cal deixar la pista i enfilar un corriol cap a la dreta i amunt. Quan arribem a una altre pista herbada, la seguim a mà dreta.

Al pujar el corriol ens trobem amb una pista herbada, la prenem a mà dreta. Més endavant tornarem a girar a la dreta.

Photo ofPista herbada camí del Pont de Sant Pere. Photo ofPista herbada camí del Pont de Sant Pere. Photo ofPista herbada camí del Pont de Sant Pere.

Pista herbada camí del Pont de Sant Pere.

PictographRiver Altitude 2,798 ft

Photo ofCal prendre un caminet a mà esquerra que segueix el riu fins al pont de Sant Pere. Photo ofCal prendre un caminet a mà esquerra que segueix el riu fins al pont de Sant Pere.

Enlloc de seguir la pista pel mig el camp, que ens portaria a la carretera, però una mica lluny del pont, prenem un camí a l'esquerra al costat del rierol. Seguirem el riu fins a travessar el pont.

Caldrà creuar el rierol per arribar al pont

PictographBridge Altitude 2,890 ft

Passem per sota el pont que creua la BP-4654

Prenem la pista que va a Sant Pere de Serrallonga

Photo ofSeguim la pista a l'esquerra. La pista de la dreta ens portaria a la Font de la Llena. Photo ofSeguim la pista a l'esquerra. La pista de la dreta ens portaria a la Font de la Llena.

Photo ofPrenem el caminet de l'esquerra. Just travessar el riu agafa força alçada però puja paral·lel a la pista. Photo ofPrenem el caminet de l'esquerra. Just travessar el riu agafa força alçada però puja paral·lel a la pista.

Ja veiem l'ermita de Sant Pere

Photo ofEl camí que ens porta a Serrallonga de Baix està molt ben marcat fins arribar aprop de la casa. Photo ofEl camí que ens porta a Serrallonga de Baix està molt ben marcat fins arribar aprop de la casa.

A prop de la casa de Serrallonga de Baix, el camí desapareix i cal pujar pel millor lloc possible.

En aquest punt seguim a l'esquerra però sense que trobem un camí marcat.

Photo ofVistes de la casa de Serrallonga de Baix i de l'església de Sant Pere de Serrallonga Photo ofVistes de la casa de Serrallonga de Baix i de l'església de Sant Pere de Serrallonga Photo ofVistes de la casa de Serrallonga de Baix i de l'església de Sant Pere de Serrallonga

Serrallonga de Baix

Photo ofEl camí des de Serrallonga de Baix a l'església de Sant Pere de Serrallonga. Photo ofEl camí des de Serrallonga de Baix a l'església de Sant Pere de Serrallonga.

El camí des de Serrallonga de Baix a l'església de Sant Pere de Serrallonga.

Esglèsia de Sant Pere de Serrallonga

Photo ofEsglèsia de Sant Pere de Serrallonga Photo ofEsglèsia de Sant Pere de Serrallonga Photo ofEsglèsia de Sant Pere de Serrallonga

Esglèsia de Sant Pere de Serrallonga

Photo ofDeixem Sant Pere de Serrallonga direcció a Serrallonga de Dalt Photo ofDeixem Sant Pere de Serrallonga direcció a Serrallonga de Dalt Photo ofDeixem Sant Pere de Serrallonga direcció a Serrallonga de Dalt

Deixem Sant Pere de Serrallonga direcció a Serrallonga de Dalt

Vistes al Puigllançada i la Tossa d'Alp

Seguim per la carena. Trobem una creu.

Photo ofFem una petita drecera. Ens endinsem en el camp per contemplar les vistes Photo ofFem una petita drecera. Ens endinsem en el camp per contemplar les vistes

Fem una petita drecera. Ens endinsem en el camp per contemplar les vistes

Photo ofVistes de les muntanyes del Berguedà Photo ofVistes de les muntanyes del Berguedà Photo ofVistes de les muntanyes del Berguedà

Vistes de les muntanyes del Berguedà

Photo ofSeguim recte deixant la pallissa a la nostra dreta Photo ofSeguim recte deixant la pallissa a la nostra dreta Photo ofSeguim recte deixant la pallissa a la nostra dreta

Seguim recte deixant la pallissa a la nostra dreta

Prenem la pista que baixa cap a la Riera de Merlès, ens deixaria a pocs metres del Refugi del Molí de la Farga. Abans passaríem per les masies de Baumala i Danyans. La pista que marxa a la dreta és la que ve d'Alpens, la que hem agafat només travessar el pont de Sant Pere.

El glaç és resistent

Aquests dies el poble d'Alpens s'ha llevat a -7º. En aquest racó el fred és encara més intens.

Aquest és la darrera indicació, ja que e esgotat totes les que permet el Wikiloc. Aquest corriol te una forta pendent. Quan veiem que el travessa un altre corriol prendrem el nou a mà dreta, desprès d'un zig zag ja pujarà per la carena fins arribar al cim del Puigdon.