Alpens - Perotet - Roca Romaní - Cerdanyons - La Vall - Alpens

Photo ofAlpens - Perotet - Roca Romaní - Cerdanyons - La Vall - Alpens Photo ofAlpens - Perotet - Roca Romaní - Cerdanyons - La Vall - Alpens Photo ofAlpens - Perotet - Roca Romaní - Cerdanyons - La Vall - Alpens

September 23, 2023
September 2023

•   3.7 1 review

near Alpens, Catalunya (España)

Es tracta d'una ruta circular per pista (en forma d'ou) que comença i acaba al poble d'Alpens (a les cases d'hostes d'ALPENSHOLIDAYS) i passa per les massies (algunes en runes) del Graell, Perotet, Les Collades, Roca Romaní, Serdanyons, i la Vall. Al seguir pistes en tot moment, és una ruta apte per fer a peu, corrent, en bicicleta i fins i tot en cotxe.

Sortim del poble per carreró o camí del Call fins arribar a la capella dels Dolors, punt on trobarem la magnifica obra de forja construïda en la trobada de forjadors del 2016 i dedicada a la cursa 3 comarques. Des d'allà seguirem la carretera BP-4654 uns 80 metres i fins a prendre la pista que surt a mà esquerra (Camí d'Alpens a Lluçà) i que ens conduria fins al poble de Santa Eulàlia de Puigoriol.

Aquesta pista, s'ha convertit en el principal passeig de la gent d'Alpens, doncs hi anem a passejar, a caminar, a correr, a mirar les vaques i si hi ha sort la fauna salvatge, a buscar bolets, a contemplar les postes de sol, ... Fins a desembocar a la carretera BV-4341 a uns 4 km de Santa Eulàlia, la pista mesura 6,525 km envoltats de bosc, camps i massies, la majoria d'elles en runes.

Seguirem aquesta pista o Camí d'Alpens a Lluçà uns 3 km, fins a trobar-nos justament una de les massies enrunades de la ruta, la de Les Collades, que es troba just a sota de la casa de Perotet, també abandonada i que esdevé el punt més alt de la ruta. Abans haurem passat molt a prop de la massia del Graell, de la qual des de la pista en podrem contemplar la seva pallisa. (També hi ha la possibilitat de fer una variant que passa just per davant de la casa).

Passada la casa enrunada de Les Collades, prendrem una nova pista que surt a mà esquerra i que baixa fins a la casa també enrunada de Roca Romaní. Cal indicar que una vegada deixem la pista o Camí d'Alpens a Lluçà, que si que és força concorregut, passarem per pistes on és díficil trobar-se ningú.

Des de la casa de Roca Romaní seguirem baixant per la pista fins que ja de pla ens trobarem una nova pista que prendrem a mà esquerra en direcció a Alpens i la casa de Cerdanyons en primera instancia. Ens pocs minuts arribarem a Cerdanyons, i una vegada rodejada la casa (ens quedarà a la dreta) trobarem un altre creuament de camins.

Com en l'anterior creuament, prendrem la pista que surt a mà esquerra en direcció a Alpens i a la casa de la Vall en primera instancia. Caminarem una mica de pla i desprès seguirem baixant fins arribar al pont de la Vall, que creua la Riera Gavarresa, que amb 760 metres és el punt més baix de tota la ruta. Des del pont ja començarem a pujar cap al poble d'Alpens.

Al cap de pocs metres trobarem un trencall, que a mà esquerra condueix a la depuradora d'Alpens però que nosaltres prendrem a la dreta en direcció a la casa de La Vall. Uns pocs metres més enllà trobem un doble trencall. En tots dos anirem a l'esquerra i ens enfilarem cap al poble d'Alpens. En el primer, a mà dreta aniriem a la casa de la Vall i en el segon aniriem a sortir a la carretera BV-4341, al Km 14, entre la Font de l'Ase i el trencall de la Font de la Pixarella. Si volguessim allargar la ruta una bona opció seria prendre aquest trencall, fins arribar a la BV-4341, creuar-la, pujar a dalt la Serra i arribar al poble pel nord. No obstant no és l'opció escollida en aquesta ruta d'avui que arribarem a Alpen pel sud.

Per tant des del trencall de la Vall pugem per la pista fins a endinsar-nos al poble d'Alpens pel carrer Vilamala, el pujarem fins a la Plaçeta, la creuarem en direcció a la Plaça Major que també creuarem i d'allà pel carrer Ripoll fins al punt de sortida, just al davant de les cases d'AlpensHolidays d'on hem sortit un parell d'hores abans.

AlpensHolidays inici i final de la ruta

Photo ofCapella dels Dolors - Obra colectiva de forja sobre la Cursa 3 comarques Photo ofCapella dels Dolors - Obra colectiva de forja sobre la Cursa 3 comarques

Capella dels Dolors - Obra colectiva de forja sobre la Cursa 3 comarques

Photo ofDeixem la BP-4654 i prenem al Camí d'Alpens a Lluçà a mà esquerra. Photo ofDeixem la BP-4654 i prenem al Camí d'Alpens a Lluçà a mà esquerra.

Deixem la BP-4654 i prenem al Camí d'Alpens a Lluçà a mà esquerra.

Camps prop del Graell

Photo ofCasa de Perotet (896m) punt més alt de la ruta Photo ofCasa de Perotet (896m) punt més alt de la ruta Photo ofCasa de Perotet (896m) punt més alt de la ruta

Casa de Perotet (896m) punt més alt de la ruta

Photo ofA Les Collades, prenem una pista a mà esquerra. Photo ofA Les Collades, prenem una pista a mà esquerra. Photo ofA Les Collades, prenem una pista a mà esquerra.

A Les Collades, prenem una pista a mà esquerra.

Passada la casa de les Collades, deixem el Camí d'Alpens a Lluçà i prenem una pista que surt a mà esquerra cap avall (n'hi ha una altre que va cap amunt).

Can Roca Romaní (en runes)

A l'esquerra cap a Cerdanyons

Una vegada acabada la baixada ens trobem una pista, la prenem a mà esquerra cap a la massia de Cerdanyons.

Arribant a Cerdanyons

A l'esquerra cap a la Vall

Una vegada hem vorejat la masia de Cerdanyons ens trobem un creuament de camins, prenem la pista a mà esquerra cap a la masia de la Vall.

Photo ofVistes de la masia la Vall i les cases d'Alpens Photo ofVistes de la masia la Vall i les cases d'Alpens Photo ofVistes de la masia la Vall i les cases d'Alpens

Vistes de la masia la Vall i les cases d'Alpens

PictographBridge Altitude 2,545 ft
Photo ofEl pont de la Vall creuant la Riera Gavarresa (765m) el punt més baix de la ruta. Photo ofEl pont de la Vall creuant la Riera Gavarresa (765m) el punt més baix de la ruta.

A la dreta cap a la masia la Vall

A mà esquerra aniriem cap a la depuradora d'Alpens i també podriem arribar cap al poble.

Photo ofA la dreta dues vegades, per la pista asfaltada. Photo ofA la dreta dues vegades, per la pista asfaltada. Photo ofA la dreta dues vegades, per la pista asfaltada.

A la dreta dues vegades, per la pista asfaltada.

Aquí tenim un doble trencall. En tots dos anirem a l'esquerra i ens enfilarem cap al poble d'Alpens. En el primer trencall a mà dreta aniriem a la casa de La Vall i en el segon aniriem a sortir a la carretera BV-4341, al Km 14, entre la Font de l'Ase i el trencall de la Font de la Pixarella. Girem doncs dues vegades a l'esquerra i pugem per la pista asfaltada.

Photo ofAlpensHolidays inici i final de la ruta Photo ofAlpensHolidays inici i final de la ruta Photo ofAlpensHolidays inici i final de la ruta

AlpensHolidays inici i final de la ruta

• Juan Manuel Güell Pérez Dec 7, 2023

Ruta molt agradable i relaxada, molt fàcil de seguir, per fer un passeig pel bosc, que no exigeig cap esforç físic.