Algarve - Andorra, Stage 87: Estérençuby - Chalets d'Iraty

Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 87: Estérençuby - Chalets d'Iraty Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 87: Estérençuby - Chalets d'Iraty Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 87: Estérençuby - Chalets d'Iraty

July 5, 2023
July 2023

near Estérençuby, Nouvelle-Aquitaine (France)

Hoe lang kun je doen over net geen 20 kilometer... We beginnen de ochtend op een schitterend plekje tussen de groene heuvels met het geluid van de rivier vlak naast ons. Nadat onze spullen zijn ingepakt hebben en we hebben ontbeten, steken we de rivier over en gaan meteen steil omhoog. Het is een smal pad en erg modderig dus het is goed uitkijken, want het gaat direct naast ons steil naar beneden. We stijgen in 1,5 kilometer dik 300 meter in de schaduw van de berg. Bovenop een vlugge break en genieten van het uitzicht, voordat we aan de andere kant weer gaan dalen. Dit is ook een smal paadje, maar iets minder steil. We passeren schapen en koeien en een enkele boerderij. Het landschap is schitterend groen en er stroomt genoeg water, we steken vaker een stroompje over. Beneden schijnt het zonnetje en ook al hebben we pas 5 kilometer gelopen, het klimmen en dalen kost veel energie. Dus we maken er gebruik van om even bij te tanken en onze spullen en tent te laten drogen. Als we weer doorgaan, zijn we het pad al snel bijster. Een wirwar van koeiepaadjes lopen evenwijdig aan de helling, maar onze route gaat bergop. Steil bergop.... Er zit niets anders op dan de stippellijn op de kaart zo nauwkeurig mogelijk volgen en tussen de varens en graspollen door tegen de helling op te klimmen. Een klim van dik 400 meter in 2 kilometer volgt. Opnieuw een hellingspercentage van dik 20%, maar nu zonder pad. Gelukkig komen we boven op een GR route uit en is er weer een pad zichtbaar, dat vlakker is en makkelijker te volgen. De gemiddelde snelheid is ver onder de 3km/u gezakt. Nu is het geen wedstrijd, naar we hopen vandaag wel nog op de camping te komen. We komen door een bos waar water uit een slangetje stroomt. We tappen er water met ons waterzuivering systeem en lopen een stukje door naar de volgende steile helling. En weer is er geen pad zichtbaar op de berg met varenstruiken, dus we besluiten een andere route te zoeken. Als we een breed bospad volgen, zien we een route die iets langer is, maar ook op hetzelfde punt uitkomt. We lopen heerlijk vlak door bossen en open grasland met schitterend uitzicht over de Pyreneeën. Heerlijk om weer in de bergen te zijn! Maar er komt langzaam mist opzetten en het pad dat op de kaart aangegeven staat, is nergens te bekennen. Een dichte bosrand met lage, schitterend oude beukenbomen/-struiken verspert de weg. Het is ondertussen bijna vier uur, dus toch eerst maar pauze nummer 2 maken, en met een boterham en koffie van het net getapte water, de route nog eens onder de loep nemen. Een andere route brengt ons aan de andere kant van de berg weer op onze originele route. Gelukkig blijkt dat een goed pad te zijn, maar eenmaal op het open grasland wordt het zo mistig dat we nog maar enkele tientallen meters zicht hebben. We horen een orkest aan bellen onze kant op komen en langzaam doemen er witte schaapjes op uit de mist. Voor de zekerheid gaan we er toch maar ruim omheen, al is dat moeilijk om goed in te schatten. Het is een mysterieus tafereel. De afdaling gaat over grotere bospaden en het loopt heerlijk, en we worden zelfs getrakteerd op handen vol bosbessen! Die zijn welkom, het fruit dat we bij ons hadden was vanochtend al op. Beneden aan komen we op een asfaltweggetje dat we even volgen. We komen langs een schitterende camping met paarden tussen enkele tentjes en campers. Maar we lopen door naar een camping 3,5 kilometer verderop, nog één berg over. Dat is iets verder met een winkeltje om wat inkopen te doen. We blijven een dag, of misschien twee dagen over om even bij te komen, ons voor te bereiden op de komende etappes door de bergen en om een regendag op de camping door te brengen. Het is nog even een pittige klim en evenveel afdalen over bospaden. Het laatste stukje gaat over asfalt, we komen we langs twee meertjes en zien dan al vlug de eerste caravans staan. Een mooie camping tussen de bossen en bergen. De receptie ligt 3 kilometer verderop, dus daar gaan we vandaag niet meer heen. We hebben even telefonisch contact en kunnen gelukkig alvast ons tentje opzetten. We zijn blij als alles is ingericht, we gedoucht zijn en uiteindelijk om 21uur genieten van een vlugge maaltijd.
Hoelang kun je over 20 kilometer doen? In het platteland van Spanje was het minder dan 4 uurtjes lopen met een uurtje pauze. Vandaag in de bergen was bijna 11 uur....