Algarve - Andorra, Stage 7: Armação de Pêra - Olhos de Água

Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 7: Armação de Pêra - Olhos de Água Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 7: Armação de Pêra - Olhos de Água Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 7: Armação de Pêra - Olhos de Água

one day 9 hours 40 minutes
February 10, 2023
February 2023

near Armação de Pêra, Faro (Portugal)

We beginnen deze 7e etappe op de camping van Armação de Pêra. De 7e etappe, maar met de etappes van de GR5 meegerekend, is dit de 100e! Een mijlpaal 😃
We hebben besloten deze etappe van 24 kilometer in tweeën te delen. Het weer is in één klap behoorlijk onstuimig geworden en voor vanmiddag staat veel regen op. In Albufeira nemen we de bus naar de camping terug, om morgen daar weer terug te keren om de rest van de tocht te lopen.
Vanuit de camping lopen we richting het dorp en de kust. Bij de oceaan aangekomen buigen we weer richting oosten af en lopen we langs de vissershutjes, de kleurrijke bootjes en werktuigen. Een heel ander beeld dan de toeristische kustplaatsjes in de Algarve die we de afgelopen dagen zijn gepasseerd. We gaan het strand op en lopen zo dicht mogelijk bij het water, want daar is het zand het hardst, en proberen geen natte voeten te krijgen. De zee is ruw met hoge golven en de hemel is donker. Aan de horizon is bijna geen onderscheid te maken tussen water en lucht. We lopen het lange strand af tot waar de rotsen weer tot aan het water komen. Dat liep lekker door! We lopen de duinen in. De kliffen en rotsen zijn op dit stuk behoorlijk lager dan waar we afgelopen dagen hebben gelopen. Voor ons is dit dus minder klimmen tussen de stranden. Wel is er een wirwar aan paden onstaan in dit duinen landschap en is het juiste pad soms lastig te vinden. Maar gelukkig kom je altijd wel goed uit zo lang je de zee maar rechts houdt. Her en der is de erosie van dit zachte gesteente goed te zien. We passeren meerdere sinkholes. In enkele stroomt het zeewater onderlangs ons door.
Boven ons is het ondertussen een stuk opgeklaard, maar als we achter ons kijken zien we dat de lucht weer goed donker is geworden. De regen komt eraan... Gelukkig is het niet lang meer tot Albufeira. Na een snelle pauze gaan we een stuk van de kust af en lopen we vrij snel langs de haven het stadje in. Het miezert als we in de bus stappen. Voor morgen blijft nog maar een klein stuk van ca. 8 kilometer over. Als deze zo gaan als vandaag, dan hebben we morgen een makkelijke dag.

De volgende ochtend:
Het heeft de hele nacht geregend en met de rugzakken en een natte tent staan we weer klaar om het laatste stuk van etappe 💯 te lopen. Het regent nog steeds als we uit de bus stappen, maar de lucht lijkt wat lichter te worden. We lopen richting het centrum van Albufeira en komen langs Cat Park, een pier met uitzicht op zee waar veel vriendelijke katten wonen. We gaan vlug even kijken en we worden snel begroet door een kat of 5 die nieuwsgierig komen kijken en kopjes geven. We geven ze een aaitje terug en met een lach op het gezicht vervolgen we onze route. We zitten een stuk boven de zee en zien een lift om bij het strand te komen. Dat scheelt een hoop trappen! Maar helaas, hij komt wel naar boven maar de deuren gaan niet open. Dus toch zigzaggend te voet naar beneden... Albufeira ligt aan een lang strand. Deze lopen we helemaal af en aan het einde kunnen we nog nét om een aantal rotsen heen lopen naar het volgende strand, maar het water komt steeds hoger. Een strand verder hebben we dat geluk niet meer en moeten we over de rotsen heen. Het is flink steil, en sommige stukken pad doen niet onder voor heftige stukken in de Alpen. Over laddertjes en langs touwen vinden we ons pad tussen de stranden. Dat is even wennen, na zoveel kilometers langs de Algarve te hebben gelopen over goede en veelal aangelegde paden! Een enkele keer staan we voor een gesloten hek, is het behoorlijk ploeteren om over de rotsen heen te komen of vinden we helemaal geen pad meer, waardoor we kilometers terug en om moeten lopen en veel extra tijd kwijt zijn. Hierdoor wordt de etappe van vandaag onverwachts toch nog heftig. Twee uur later dan verwacht/gehoopt komen we op de eindbestemming aan. Gelukkig maar dat we de etappe opgeknipt hebben, want dit hadden we gisteren niet meer gered. Zo zie je maar, zelfs na 100 etappes blijft elke meter een verrassing...