Algarve - Andorra, Stage 5: Alvor - Ferragudo

Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 5: Alvor - Ferragudo Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 5: Alvor - Ferragudo Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 5: Alvor - Ferragudo

February 6, 2023
February 2023

near Alvor, Faro (Portugal)

We vertrekken vandaag vanaf camping Alvor. Het eerste stuk van de etappe lopen we door het dorp richting de kust. Via kleine steegjes met witte huisjes komen we uit bij een grote camper kampeerplaats aan de rand van het dorp. Deze steken we over en we bereiken de oceaan. We lopen over vlonders langs het brede witte strand en het strak blauwe water. Even later verlaten we de vlonder om dichter bij de zee te lopen. Het is alweer heerlijk zonnig en we zijn in een half uur van de dikke donzen winterjas en vest naar t-shirt en korte broek gegaan. Heerlijk, zo begin februari!
Het strand eindigt met hoge, zandkleurige rotsen. We zijn even aan het kijken hoe we een weg naar boven kunnen vinden, als we worden aangesproken door een vriendelijke Portugese dame die de weg hier goed kent. Ze vertelt ons dat we geluk hebben. Het is nu laag water, waardoor we nog een stuk onderlangs de rotsen over het strand kunnen blijven lopen. Een schitterend stuk met uitgesleten rotsen, tunneltjes en natuurlijke bruggen volgt. Wow! In de ochtendzon kleuren de rotsen prachtig oranje en werpen de punten lange schaduwen over het zand. Wat een bijzondere plek. Even later zou je hier alleen per boot kunnen komen.
We lopen via een steile trap langs de klif omhoog. Daar blijft het pad een tijdje bovenlangs lopen tussen struiken en naaldbomen, voordat we weer afdalen naar het strand dat ons naar Portimão brengt. Het is hier een stukje drukker met mensen die net als wij genieten van de oceaan en het strand. Dit strand eindigt met een lange pier en aan de andere kant stroomt een rivier. We gaan dus weer landinwaarts op zoek naar een brug om de rivier over te steken. Deze keer niet door een natuurgebied, maar over de gezellig drukke kade van Portimão. We zitten ondertussen een stuk over de helft van de etappe en maken een pauze op één van de bankjes op de kade bij het haventje. Even verder zien we de brug al liggen. Aan de overkant ligt een wat groter havengebied en we lopen een stuk langs loodsen en bedrijven. Maar het duurt niet lang voordat we het duingebied weer inlopen, langs de rivier richting de oceaan. We passeren het vissersplaatsje Ferragudo dat mooi en authentiek aandoet, met mannen die aan het water bezig zijn met visnetten en manden. Bij het volgende stuk strand hebben we minder geluk met de getijden. We kunnen niet verder onderlangs een groot kasteel lopen, waardoor we moeten omkeren en een stuk terug moeten. Hierdoor zien we wel een alkje dobberend op het water, op zoek naar vis. Deze hadden we nog niet eerder gezien!
We lopen terug naar de weg voor het laatste stukje van deze wandeling door het dorp. Waar een mooie en afwisselende etappe was het weer!