Algarve - Andorra, Stage 34: Olvera - Coripe

Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 34: Olvera - Coripe Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 34: Olvera - Coripe Photo ofAlgarve - Andorra, Stage 34: Olvera - Coripe

April 2, 2023
April 2023

near Olvera, Andalucía (España)

Gisteren hebben we een mooie dag in Olvera gehad. Het oude stadje bleek niet erg groot, maar vanaf het plein bij de kerk heb je een schitterend uitzicht over de omgeving. De middeleeuwse burcht naast de kerk is zeker de moeite waard om te bezoeken en in de oude straatjes in de helling liggen mooie huizen en leuke winkeltjes. Heerlijk om een dag door zo'n stadje te dwalen.
Vandaag gaan we weer op pad. Met zonsopgang lopen we naar de rand van de bebouwing, waar we steil afdalen het groen in. De zon is net over de bergen heen en schijnt schitterend door de ochtendnevel die in het grote dal boven de olijfboomgaarden hangt. Enkele huizen in het dal hebben de kachel aan, wat zorgt voor lange slierten rook. Er hangt een beetje bewolking, maar het ziet er weer uit als een mooie ochtend.
Onderaan gekomen slaan we linksaf en gaan een fietsroute op. Vandaag lopen we weer over een stukje geschiedenis van de streek. Geen oude Romeinse weg deze keer, maar een voormalige spoorlijn, die nu is omgevormd tot fietsroute: de Via Verde de la Sierra. Over de spoorlijn heeft nooit een trein gereden. Nadat in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw hard gebouwd is om de hele Sierra de Cadíz van een 130 kilometer lange spoorweg te voorzien, is het project al gestopt voordat het helemaal af was. De grote boogbruggen en vele tunnels zijn blijven liggen. In deze eeuw is dit stuk traject tussen Olvera en Puerto Serrano hersteld en er is een mooie vlakke weg van gemaakt voor fietsers, wandelaars en paardrijders. Wij lopen tot aan Coripe, dus deze route betekent voor ons een lange vlakke weg door mooie natuur en zonder veel verkeer. Wel rijden er, zeker op zondag, veel fietsers, maar gelukkig is het pad breed genoeg. De weg daalt licht, bijna tot aan het einde van de etappe, dus het is heerlijk wandelen. De route volgt de rivierdalen van de Guadalporcún en Arroyo del Salado die door mooie bergachtige stukken natuur lopen. In de dalen onder ons zijn, zeker in het begin, wat velden met koeien en geiten. Om ons heen vooral olijfbomen en de mooie kurkeiken. Later wordt het landschap bosrijker. De heuvels zijn bedekt met de zachte kleuren groen van de uitlopende loofbomen. Met her en der grote bladhoudende eikenbomen met donkergroene blaadjes van vorig jaar. De rivieren meanderen behoorlijk en de spoorlijn liep door aardig wat tunnels, in totaal lopen wij er door 20. De kortste enkele tientallen meters, de langste bijna een kilometer. In totaal hebben we vandaag aardig wat kilometers door de tunnels gewandeld. Daar is het heerlijk koel en het heeft ook wel wat speciaals, wandelen onder een hoge berg. We lopen over de viaducto de Zaframagón, een boogbrug over een riviertje dat een stukje verder uit een kloof komt stromen, die is uitgesleten in een hoge rotswand. Het is een schitterend oude brug van 22 meter hoog en met een overspanning 135 meter, een behoorlijke lengte. Wat een werk hebben ze aan deze spoorlijn gehad!
Boven ons zien we grote, donkere vogels cirkelen. We tellen er een stuk of 50. Het blijken vale gieren te zijn. Hier in het Peñón de Zaframagón natuurpark waar we nu doorheen lopen, zouden zich zo'n 200 broedparen bevinden.
We blijven tot 22 kilometer over deze route lopen, en hebben dan alsnog één stuk stijgen voor de boeg. We steken de rivier over en lopen over een weggetje richting het dorp Coripe. Pas aan het eind van de klim zien we het liggen, want de plaats ligt aan de andere kant van de heuvel. Bergop lopend hebben we een schitterend uitzicht over het dal, met ook hier een mooie brug en de spoorlijn die we de hele dag gevolgd hebben, kronkelend tussen de heuvels door. De hoge rotsen, de bossen, de prachtige landschappen waar mens en natuur al eeuwen een manier heeft gevonden om samen te leven, maken van deze etappe een schitterende tocht. En dat het ook nog eens lekker te lopen is, is alleen maar mooi meegenomen. Vanavond zal een rustige avond worden. Ondanks dat vanavond Semana Santa begint, een grote feestweek hier in Spanje, is dit een slaperig dorpje en is op zondag alles dicht. Rustig aan dus, nagenieten van vandaag en weer verheugen op de etappe van morgen!

• Jw Jonkers Apr 2, 2023

"waar mens en natuur al eeuwenlang een manier heeft gevonden om samen te leven". Een mooie zin die me ontroert.