Algarve Coastal Walk, Portimão - Alvor

Photo ofAlgarve Coastal Walk, Portimão - Alvor Photo ofAlgarve Coastal Walk, Portimão - Alvor Photo ofAlgarve Coastal Walk, Portimão - Alvor

March 19, 2019
March 2019

near Portimão, Faro (Portugal)

De Algarve Kust Route is de voortzetting van de Rota Vicentina Extra, de kustwandeling van Cabo de Sao Vicente naar Lagos.
Deze 4 etappes zijn aangegeven met de bekende Groen/Blauwe markeringen.

Vanaf Lagos gaan we verder zonder markeringskleuren tot aan Faro.

De Zuidkust kenmerkt zich door een fascinerend landschap, ideaal om doorheen te lopen.
De route volgt de kliffen en stranden, en loopt door een verrassend en originele omgeving.

Deze etappe hebben wij andersom gelopen namelijk van Portimão naar Alvor. Dit kwam ons beter uit, maar hij is natuurlijk ook aansluitend vanaf Alvor te lopen als voortzetting van deel 1.

Via onderstaande link is deel 1 te bekijken en te gebruiken;

Wij starten bij de brug over de Arade en lopen langs de rivier totdat deze eindigt in de oceaan.
Langs de kades staan diverse kunstobjecten gemaakt door kunstenaars uit de hele wereld.
Bij de haven staat nog een oude havenkraan uit de jaren 40 en een oude conservenfabriek is omgebouwd tot museum over de sardines en anjovis vangst en verpakking.

Helaas is een oud klooster niet toegankelijk en gaat het verder langs de cruise-terminal naar de jachthaven en het oude fort van Portimao.
Hier gaan wij de kust volgen langs diverse beroemde stranden en over de kliffen richting Alvor.
We genieten volop van de prachtige uitzichten onderweg wat ook terug te zien is in de gemiddelde snelheid.

Parkeer en startplek in Portimao

Bij de startplaats aan de boulevard langs de Arade-rivier staan diverse kunstobjecten. Je hebt er ook een mooi uitzicht over de rivier en Ferragudo aan de overkant.

Een decoratieve rotonde in de vorm van een fontein met 3 vrouwen daarop. Het kunstwerk komt uit 2008 en is van Paula Hespanha.

Industriële kunstuitingen

Oude havenkraan en fabrieksschoorsteen met ooievaarsnesten erop. Wat ooit een fabriek was voor het verwerken en conserveren van sardines en anjovis, is nu een museum wat het verhaal hierover verteld.

Photo ofRuine van het klooster van San Francisco Photo ofRuine van het klooster van San Francisco Photo ofRuine van het klooster van San Francisco

Ruine van het klooster van San Francisco

Helaas is deze ruïne niet meer legaal toegankelijk.

PictographMooring point Altitude 225 ft

PictographMooring point Altitude 221 ft

Jachthaven van Portimao

Aan de overkant van de jachthaven het kasteel van Sao Joao do Arade, het strand Paia da Angrinha met daarboven de kerk van Ferragudo.

PictographCastle Altitude 274 ft

Fortaleza de Santa Catarina

Restanten van een middeleeuws fort met een prachtig uitzicht op de havenmonding, de rivier, de jachthaven en het strand Praia da Rocha.

PictographBeach Altitude 297 ft

Praia da Rocha

Het beroemde strand van Portimao. Na dit strand ligt het uitzichtpunt "dos Tres Castelos" met uitzicht op zowel Praia da Rocha en aan de andere zijde Praia dos Tres Castelos.

Photo ofLeuk plekje met mooi uitzicht op Praia dos Tres Castelos Photo ofLeuk plekje met mooi uitzicht op Praia dos Tres Castelos Photo ofLeuk plekje met mooi uitzicht op Praia dos Tres Castelos

Leuk plekje met mooi uitzicht op Praia dos Tres Castelos

Photo ofBegin van de ruigere kliffen richting Alvor Photo ofBegin van de ruigere kliffen richting Alvor Photo ofBegin van de ruigere kliffen richting Alvor

Begin van de ruigere kliffen richting Alvor

Plattegrond en panorama's

Route over de kliffen met de stranden Praia do Vau en Praia do Alemao in de diepte. In de verte de hoogbouw van Portimao.

kliffen voorbij Praia do Alemao

Photo ofAlleenstaand en bewoond door meeuwen Photo ofAlleenstaand en bewoond door meeuwen Photo ofAlleenstaand en bewoond door meeuwen

Alleenstaand en bewoond door meeuwen

Fraaie plaatjes tussen de kliffen

PictographBeach Altitude 218 ft

Praia dos Tres Irmaos

Op de voorgrond een parkeerplaats vol met campers.

https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/pr2-ptm-alvor-ao-sabor-da-mare-34055729 Dit is de link om op Wikiloc ook deze wandeling te bekijken.

PictographMooring point Altitude 228 ft

Haventje van Alvor

Reddingsboot in de loods

Beelden van de rivier Odiaxere

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Mar 24, 2019

Wat geweldig dat jullie onze stad zo grondig hebben verkend! Alle foto’s riepen bij ons een O ja op! Zelfs onze toren kwam in beeld super leuk!
    Behoorlijke wandeling was het maar wel afwisselend! Wat is de kust mooi he van Praia da Rocha en Da Vau? De mooie foto’s van jullie geven dat ook helemaal aan. Wij genieten er met volle teugen van!

Wicky en Erick Mar 24, 2019

Ook wij hebben genoten van de prachtige kust hier. Zeker een plek om terug te komen. Groetjes Erick en Wicky.