Alfundão, PR5 FAL, Rota da Lagoa dos Patos

Photo ofAlfundão, PR5 FAL, Rota da Lagoa dos Patos Photo ofAlfundão, PR5 FAL, Rota da Lagoa dos Patos Photo ofAlfundão, PR5 FAL, Rota da Lagoa dos Patos

March 9, 2022
March 2022

near Alfundão, Beja (Portugal)

Alfundão is de plaats vanwaar de wandeling naar het "meer van de eenden" start. De auto parkeren we bij de begraafplaats aan de rand van het dorp. Het is zo'n 18 kilometer rijden vanaf onze camping "Markadia" bij Odivelas.

De camping ligt pal aan het stuwmeer van Odivelas in het Nationaal Ecologisch Reservaat.
Deze zeer ruim opgezette camping is bijzonder gastvrij en de plek kun je zelf uitzoeken op de oevers van het meer zolang je maar rekening houdt met de buren en minimaal 10 meter afstand neemt. Iedereen is zo voorzien van een zeer ruime plaats.
Naast het vriendelijke personeel in de receptie wordt het sanitair keurig onderhouden en is er veel heet water ter beschikking.

Vanaf de parkeerplaats wandelen we door het dorp langs de kerk met waterpomp op het pleintje. Deze kerk uit de 16e eeuw is de opvolger van een nog ouder exemplaar uit de tijd van de Tempeliers.
Hoewel het nog vroeg is zien we op het pleintje een dozijn mannen met allemaal een bierfles in de hand of aan de mond. Het zijn allemaal werkmannen die in de boomgaarden werken.

We wandelen het dorp uit en moeten een stukje de asfaltweg volgen voordat we rechtsaf de velden in lopen. Het eerste deel gaat nog door open gebied met een enkele kurkeik in het veld maar verderop lopen we al langs en nieuw aangepoot megaveld met jonge amandelboompjes. Hier staan werkelijk een miljoen nieuwe boompjes in slagorde om de meter op de richels.

We steken de asfaltweg over en lopen nu door het gebied met ontelbare olijfbomen. Over rode klei paden begeven we ons naar het meer van de eenden. In de hoogspanningsmasten die ook het gebied doorkruisen zien we tientallen ooievaars op hun nesten zitten.

Bij het meer aangekomen gaan we de oever volgen en zien diverse watervogels zoals aalscholvers, zwanen, koereigers, zilverreigers en natuurlijk eenden. Aan de ander kant van het pad staan de rijen olijfbomen gesnoeid klaar voor het nieuwe groeiseizoen. Tussen de rijen bomen rijden trekkers met sproeiaanhangers om de bomen met schimmelwerend middel te bespuiten.

Aan het eind van het meer slaan we linksaf en begeven ons weer richting dorp. We passeren de boerderij Monte de Patos waar vandaan alles aangestuurd wordt. Er staan een 5tal olijfpluk-machines en diverse sproei aanhangers en een dozijn trekkers op het terrein geparkeerd.

De paden door de boomgaarden volgend komen we uiteindelijk op de asfaltweg uit terug naar het dorp en laten we de laatste bomen achter ons.
Tijdens de ronde hebben we kunnen zien hoe de olijfteelt in de loop der jaren veranderd is.

Dicht bij het dorp staan de oudste en dikste bomen bijna solitair in het veld met rondom een ruime tien meter zodat de plukkers met hun stokken ruimte hebben.

In de nieuwere velden staan de bomen al in rijen met een 3 meter ruimte en tussen de rijen een 5 meter zodat een trekker er tussen door kan rijden.
Deze bomen worden leeggeschut door een trekker met voorop een opvangunit.

Op de nieuwste velden staan de bomen in rechte rijen dicht op elkaar en voor de pluk rijdt de machine er overheen en schut met plastic stangen de olijven eraf. Het werkt precies zoals de mechanische druivenpluk.

Het laatste stuk volgen we een gedeelte van de heenweg en komen weer terug in het dorp.
Op het pleintje bij de kerk is het nu rustig en zijn de bierflessen opgeruimd.

Start en parkeerplaats

Igreja de Nossa Senhora da Conceição

Linksaf

Photo ofBruggetje over de Ribeira do Alfundao Photo ofBruggetje over de Ribeira do Alfundao Photo ofBruggetje over de Ribeira do Alfundao

Bruggetje over de Ribeira do Alfundao

Rechts aanhouden

Linksaf langs het meer

PictographLake Altitude 707 ft

Lagao dos Patos

Linksaf

Photo ofLinksaf door de verschillende olijfgaarden Photo ofLinksaf door de verschillende olijfgaarden Photo ofLinksaf door de verschillende olijfgaarden

Linksaf door de verschillende olijfgaarden

Photo ofNogmaals over de Ribeira do Alfundao Photo ofNogmaals over de Ribeira do Alfundao Photo ofNogmaals over de Ribeira do Alfundao