Aldeia da Serra, rode paaltjesroute van hotel 'Convento de Sao Paulo'

Photo ofAldeia da Serra, rode paaltjesroute van hotel 'Convento de Sao Paulo' Photo ofAldeia da Serra, rode paaltjesroute van hotel 'Convento de Sao Paulo' Photo ofAldeia da Serra, rode paaltjesroute van hotel 'Convento de Sao Paulo'

January 24, 2022
January 2022

near Aldeia da Serra, Évora (Portugal)

Natuurwandeling vanaf het terrein van hotel "Convento de Sao Paulo" een voormalig klooster uit de 11e eeuw.
Om hier te komen rijden we een 25 kilometer vanaf onze standplaats camping "Alentejo" bij Evoramonte.
Deze door een Nederlandse eigenaar en Portugese eigenaresse gerunde camping is voorzien van ruime plaatsen, schoon sanitair, receptie met barretje en broodservice.
Voor de warme dagen is er een zwembad voorhanden.

Vandaag volgen we de rode paaltjesroute uitgezet door het hotel. Eigenlijk is deze wandeling alleen voor gasten van het hotel want je loopt over het terrein van het hotel en er staat een hek aan de toegangsweg welke bij het begin van onze wandeling open was maar aan het eind gesloten was. We moesten toen over een laag muurtje klimmen om eruit te komen.

Na de rit over de bergwegen bereiken we de toegangsweg naar het hotel en wij parkeren langs de weg beneden op de kleine openbare parkeerplaats. Hierna lopen we het hotelterrein op en bekijken de buitenzijde van het voormalige klooster, de terrassen van het restaurant, de oude waterbron bij de receptie en het uitzichtpunt met het kruisbeeld.

Hierna lopen we de rode route op die duidelijk met genummerde palen is uitgezet. We wandelen de heuvel op omhoog door een prachtig kurkeikenbos wat keurig is geploegd om ondergroei weg te houden.
Na de waterbron van Senhors de Saude verlaten we het hotelterrein door een poortje en komen op openbaar terrein waar ook de geel/rode route loopt.

Op de kruising gaan we rechtsaf heen en weer omhoog naar de bergtop van de Serra de Ossa waar naast de verzameling antennes de geodetische piramide staat en het antieke kerkje "Ermida de Sao Gens".

Afdalen doen we via de brandgang en lopen verder naar beneden tot aan de asfaltweg waar we linksaf slaan om even verderop rechtsaf weer de heuvel op te lopen richting de brandtoren.
Na een flinke klim klimmen we ook nog even de toren op om van het uitzicht te genieten en nemen dan aan de voet een drinkpauze voordat we verder lopen.

De afdaling is behoorlijk steil maar de vergezichten fantastisch. Na de afdaling lopen we door de wisselende bossen waarbij we een voederplaats bekijken voor de wilde zwijnen.
Een grote buis met gaatjes erin waaruit het mais kan weglopen zit met een ketting vast aan de grond. Zwijnen kunnen de buis rollen zodat het lokvoer eruit komt.
Naast de voederplaats is een water/modderpoel wat voor de zwijnen een paradijs is.
Alleen staat er verderop op de heuvel een jachtstoel van waaruit de beestjes afgeschoten kunnen worden.

Wij lopen de route verder en zien op een gegeven moment het hotel weer in de verte liggen.
Langs een grote drinkplaats voor het vee waar Saartje even induikt bereiken we het tunneltje onder de asfaltweg door en lopen we weer het terrein van het hotel op.
Via twee poortjes en de oude boomgaard komen we op de toegangsweg uit en lopen naar de benedenpoort die dus nu dicht is. Over een muurtje klimmend komen we toch buiten en staan weer bij de auto.

Mocht je deze route toch willen lopen kun je ook bv koffie drinken in het restaurant zodat je gast bent of je slaat het terrein van het hotel helemaal over en wandelt over de rustige asfaltweg tussen het tunneltje en de afslag naar de top van de Serra de Ossa.

Start en parkeerplaats

PictographOvernight Altitude 0 ft

Hotel Convento de Sao Paulo

Panoramapunt

PictographFountain Altitude 0 ft

Fonte Senhora da Saude

Rechtdoor aanhouden

Hek door hotel-terrein verlaten

Photo ofRechtsaf naar de top van de Serra de Ossa Photo ofRechtsaf naar de top van de Serra de Ossa Photo ofRechtsaf naar de top van de Serra de Ossa

Rechtsaf naar de top van de Serra de Ossa

Voederplaats voor wilde zwijnen

Jachtstoel boven de voederplaats

Linksaf

Bijenkasten bij de kruising naar rechts

PictographLake Altitude 0 ft

PictographTree Altitude 0 ft

Door de oude sinaasappel-boomgaard

• Jan Blykers Jun 30, 2022

mooie route. Het einde (al terug in het convento) vond ik niet zo gemakkelijk te volgen

Wicky en Erick Jun 30, 2022

Hoi Jan, dank voor jouw commentaar en de sterren. Zoals vermeld door ons aan het einde is dit inderdaad iets lastiger. Hartelijke groet, Erick.