Albir - Serra Gelada - Okermijn - Boca de Ballena - Vuurtoren

Photo ofAlbir - Serra Gelada - Okermijn - Boca de Ballena - Vuurtoren Photo ofAlbir - Serra Gelada - Okermijn - Boca de Ballena - Vuurtoren Photo ofAlbir - Serra Gelada - Okermijn - Boca de Ballena - Vuurtoren

January 8, 2019
January 2019

near L'Albir, Valencia (España)

Een korte maar zeer mooie wandeling naar en boven de vuurtoren van Albir.
In plaats van recht naar de vuurtoren te gaan maken we ook nog een ommetje naar de grot met de vorm van een walvismond en de (rode) okermijn.
Na de vuurtoren gaan we over een stijl maar niet gevaarlijk pad naar de Antennes boven op de Serra Gelada of Sierra Helada.
Zeker bij mooi weer is dit echt een schitterend stukje, neem er de tijd voor dan is het ook niet te zwaar, het pad is wel niet overal even duidelijk dus een goede gps is wel vereist.
Na de antennes gaan we aan de andere zijde direct weer naar beneden over een meer gebruikt pad.

IBP index 66

zie: http://www.ibpindex.com

3D view https://ayvri.com/

De ifach, de Bernia en de puig Campana

PictographCave Altitude 391 ft

Bocca de Ballena

Weer beneden waar we richting de okermijn gaan, hier zie je de "mond" (Boca)goed.

PictographMine Altitude 68 ft

De okermijn met wat ruïnes er rond.

PictographMonument Altitude 330 ft

Het volgende doel, de vuurtoren. En ook de antennes zijn hoog boven ons al zichtbaar.

Prachtig zicht op de kliffen en de omgeving.

Blik naar beneden.

Nog een blik op de vuurtoren voor die uit het zicht verdwijnt.

De antennes zijn natuurlijk niet zo mooi maar als je de andere kant op kijkt ...

Nu weer naar beneden, dit is wel goed aangegeven.

Het eind of begin punt.

• Photo of Hans & Kyra Reiber
    Hans & Kyra Reiber Feb 4, 2022

Wij hebben de route omgekeerd gelopen. Het was best pittig maar ……prachtig met mooie vergezichten naar Albir, Altea, Calpe en Benidorm. Op de top bij de zendmasten kun je de route niet meer verder volgen en wij zijn over de weg die op sommige stukken erg steil is naar beneden naar Altea terug gewandeld. Hadden deze wandeling niet willen missen.

Sandal man Feb 4, 2022

Bedankt voor je positieve reacties maar een vraagje, waarom wilden jullie hem andersom doen?
    Mijn wandelingen hebben bijna altijd een reden om hem in een bepaalde richting te doen.

• Photo of Hans & Kyra Reiber
    Hans & Kyra Reiber Feb 5, 2022

Wij dachten dan hebben we het moeilijkste vast gehad. Achteraf waren we zelfs blij omdat er veel kleine steentjes op de paadjes lagen en wij daar bij dalen nog al eens op wegglijden. Maar we hebben echt genoten. Morgen gaan we hem anders om lopen en kijken of we dan ook niet meer verder kan ben dan de zendmasten. Wat was de reden dat u schreef dat het beter was de route in uw volgorde te lopen?

Sandal man Feb 5, 2022

Omdat hij andersom makkelijker is ivm de moeilijk vindbare paadjes en die zijn steiler.
    Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als het geregend heeft!
    Het stuk van de vuurtoren naar boven is het mooiste stuk van de wandeling maar ook het lastigst, verdeel het in twee en doe een wat langere top op de helft om even uit te rusten.

• Stefan Prinssen Mar 10, 2024

Jammer, je mag niet meer van het pad af. Overal bordjes verboden te verharding te verlaten.