Albarda Castellana

November 3, 2023
November 2023

near El Bruc, Catalunya (España)

Ascensió a l'Albarda Castellana (1167 m), sostre comarcal del Baix Llobregat. Es tracta d'un recorregut exigent, ja que puja més de 700 m de desnivell en només 3 quilòmetres. A més, abans d'arribar al cim hi ha un parell de passos complicats.

L'inici del recorregut és al Restaurant la Vinya Nova, entre els termes municipals de Collbató i El Bruc. Agafem la pista forestal en direcció a Can Jorba (El Bruc) i, a la sortida de l'aparcament, ens desviem a la dreta per un sender amb marques blanques i grogues (PR C-78) que s'endinsa al bosc. Al cap de poca estona retrobem la pista i ens desviem a la dreta per iniciar el Camí dels Francesos, després de travessar una tanca de fusta.

Passat un primer tram de forta pujada arribem al Coll de l'Ajaguda, on tenim una molt bona vista del Torrent del Migdia, el Montgròs i Sant Jeroni. El camí de l'esquerra s'endinsa al torrent, però nosaltres continuem pujant a la dreta seguint les indicacions del PR. Més amunt el camí es torna més planer i ens porta fins al Camell de Sant Jeroni. En aquest punt el PR es desvia a l'esquerra cap al Torrent del Migdia, però nosaltres continuem amunt en direcció a Sant Jeroni. Al cap de poca estona arribem al coll de les Pinasses, el camí de l'esquerra ens porta al cim de Sant Jeroni i el del davant al camí vell que puja del Monestir; agafem la desviació a la dreta i pugem seguint unes marques blaves.

Ben aviat, trobem una roca que hem de rodejar per l'esquerra; en aquest punt, abans de retrobar el camí, hi ha un flanqueig on cal anar amb compte. Uns metres més endavant, trobem una forta pujada amb una corda fixa per ajudar-nos i, just després, un petit tram d'escalada d'uns 3 o 4 metres on també tenim una corda fixa per ajudar-nos a pujar. A partir d'aquí, només ens queden els darrers metres de pujada per una placa de roca que ens porta fins al cim.

La baixada la fem pel mateix camí fins al coll de les Pinasses, on agafem el camí de la dreta (davant d'on hem pujat) que condueix al camí vell que baixa de Sant Jeroni. Agafem aquest camí a la dreta i el seguim durant aproximadament un quilòmetre.

Després del Cigronet, quan veiem el Cavall Bernat a l'altra banda del torrent, ens desviem a la dreta per un camí que baixa, senyalitzat amb unes fites de pedra. El descens segueix el Camí del Pont, indicat amb marques blanques, i que també és força dret; a més, cal vigilar en alguns punts on es travessen franges de roca. Finalment retornem a la Vinya Nova, aquest cop pel costat de Collbató.

PictographDoor Altitude 1,619 ft

Coll de l'Ajaguda

PictographRisk Altitude 3,726 ft

Flanqueig difícil

PictographRisk Altitude 3,735 ft

Pujada amb cordes fixes

Photo ofCim de l'Albarda Castellana (1167 m) Photo ofCim de l'Albarda Castellana (1167 m) Photo ofCim de l'Albarda Castellana (1167 m)

Cim de l'Albarda Castellana (1167 m)