Ålakustvandring med Christer, Nyehusen/Furuboda

Photo ofÅlakustvandring med Christer, Nyehusen/Furuboda Photo ofÅlakustvandring med Christer, Nyehusen/Furuboda Photo ofÅlakustvandring med Christer, Nyehusen/Furuboda

July 24, 2022
July 2022

near Nyehusen, Skåne (Ruoŧŧa)

Stig av Regionbuss 551 från Kristianstad vid hållplats Kaptens väg för att påbörja vandringen. Vandringen går i en åtta och följer kustlinjen dels invid vattnet dels på stigar en bit in i strandskogen. Vi stannar till vid ålabodarna.

Ålabodarna utmed kusten, som sammanlagt omfattar
ett ca 50-tal bodar i Kristianstads kommun, utgör ett
naturligt inslag i kustmiljön. De äldsta bodarna som
ännu finns kvar härstammar från 1700-talet. Många
bodar byggdes under perioden mellan 1820 och 1840.
Ända fram till 1950- och 1960-talen byggdes nya bodar.
Ålabodarna har varit knutna till ålfisket under många år
och då det varit fiskets behov som styrt utformningen
varierar storlek, materialval och färgsättning stort mellan
bodarna. Ålabodarnas betydelse för strandmiljön är stor
och avgörande för att behålla strandzonens karaktär. För
den som bedriver ålfiske finns rätt att i anslutning till ålfiskedrätten bruka mark och uppföra redskapsbodar i den
omfattning som krävs för fiskets behov. Byggnaderna,
som utgör lös egendom, ligger normalt på ofri grund utan
hävdad tomt. Ålfiskedrätterna däremot arrenderas. Några
av de ursprungliga bodarna har omvandlats till bostäder
för fritidsboende. Ålafisket har i allmänhet gått i arv under flera generationer och kunskaper och traditioner förts vidare varför endast ett fåtal ålabodar hittills fått ändrad användning.
Risken finns dock att ål-drätter och ålabodar försäljs och
att bodarnas användningssätt ändras till fritidshus med
exteriöra förändringar och privatisering av markområdet
intill som följd. För ändrad användning av ålabodarna
krävs undantag från strandskyddsbestämmelserna, vilket
endast kan meddelas om det finns särskilda skäl. En konvertering till fritidshus utgör inget sådant skäl utan innebär istället en utveckling som bestämmelserna är avsedda
att motverka. Bodarna har ofta fått namn efter var de ligger eller efter någon händelse som blivit omtalad. Uppgifterna om bodarna är hämtade ur boken ”Saga och sanning från
ålakusten” av Jan Danielsson och Lars Torstensson, från 1996.

PictographPhoto Altitude 20 ft

Stockaboden

Stockaboden Eller Anders Truls bod kan nås från Skeppsvägen. Den ligger vid slutet av en vacker strandväg. Christer Nilsson övertog fisket efter Nils Hansson och sin mor Sonja Nilsson. Det var här Hin Onde visade sig en kväll och fick het soppa i gapet.

Furubodaboden

Furubodaboden Byggdes i slutet av 1800-ta-let. Den har ännu halmtak. På en bjälke finns ett datum inristat:23/9 1901. Albin Andersson, som började fiska 1938, övertog boden 1955. Sonen Karl Erik har nu tagit över.Drätterna arrenderas av Hammars Byamän

Tvillingaboden

Hånsa och Maria Hånsa”Hånsa” …en saltstänkt Ålafiskare, diktare och spelman. Det är jag som är Hånsa och Ålafiskare med uppgift att förutom föra en månghundraårig tradition vidare, se till att det finns rensad ål att tillreda för varje ålagille under hösten. Jag fiskar på Tvillingaboden mitt fädernes fiske och på intilliggande Backabodsfisket samt längre söderut på Stockholms- och Rompebodsfisket. Tidiga morgnar ryktar jag mina hommor och sen är det dags att rensa ålen och leverera den till det speciella ålaköket. Jag sover middag lyssnar på väderleksrapporten håller koll på mina redskap, röker ål precis som mina förfäder gjort. Sen är det dags att ta emot er gäster och leda er in i en svunnen världs uråldriga kulturmönster och berätta om den stafettpinne jag är satt att förvalta för kommande generationer. Maria”Maria” …ålakäring och konstnär. Det är jag som är ålakäringen Maria på Tvillingaboden. Jag bokar dig på tel. och svarar på alla frågor och det är jag som hjälper till på kvällarna i Ålaboden. Jag ser till att allt fungerar på bästa sätt. Jag tar gärna hand om allt arbete som ett ålagille kräver. Det ska finnas god ål av flera sorter, massor av andra tillbehör, duka, förbereda allt tillsammans med vår fantastiska personal. Leda logistiken så att ni fått uppleva ett äkta ålagille när taxin kommer i den sena timmen. När jag inte hjälper min man Hånsa så jobbar jag som konstnär. Mitt material är textil och jag har utställningar både här hemma, i övriga Sverige och i andra länder.

Hans-Inge 'Hånsa' Olofssons hommor

Hånsa Hånsa”Hånsa” …en saltstänkt Ålafiskare, diktare och spelman. Det är jag som är Hånsa och Ålafiskare med uppgift att förutom föra en månghundraårig tradition vidare, se till att det finns rensad ål att tillreda för varje ålagille under hösten. Jag fiskar på Tvillingaboden mitt fädernes fiske och på intilliggande Backabodsfisket samt längre söderut på Stockholms- och Rompebodsfisket. Tidiga morgnar ryktar jag mina hommor och sen är det dags att rensa ålen och leverera den till det speciella ålaköket. Jag sover middag lyssnar på väderleksrapporten håller koll på mina redskap, röker ål precis som mina förfäder gjort. Sen är det dags att ta emot er gäster och leda er in i en svunnen världs uråldriga kulturmönster och berätta om den stafettpinne jag är satt att förvalta för kommande generationer.

Hunnaboden

PictographFlora Altitude 7 ft

Hedblomster

Strandridaregården

PictographPhoto Altitude 38 ft

PictographPhoto Altitude 50 ft

PictographPhoto Altitude 25 ft

Tors bod Är klädd med sk falskt korsvirke och ett stort päronträd växer nära boden. Namnet efter Olof Teodor hansson - en föregångare som tog fiskeidéer från Danmark. Karl Danielsson och Josef Nilsson hade fisket där. Nu har det övertagits av Rolf Färm

Ferdinandboden vid Hommevägen fick namnet efter fiskaren Ferdinand Edvardsson. Gösta Persson i Yngsjö fiskade här fram till 1980-talet då Rolf Färm tog över.

PictographPhoto Altitude 28 ft

PictographFlora Altitude 26 ft

Photo ofGropahålet Helgeås utlopp i Östersjön Photo ofGropahålet Helgeås utlopp i Östersjön Photo ofGropahålet Helgeås utlopp i Östersjön