Akçaağıl-Nasuhlar Antik Taş Ocağı

March 23, 2024
March 2024

near Akçaağıl, Kocaeli (Türkiye)

Bu rota, ekip arkadaşım Serkan ile Kocaeli il sınırları içinde antik bir taş ocağını keşfetmek için yaptığımız yürüyüşün kaydıdır. Yürüyüşe köyün girişinden başlanmış ve köy içinde sonlandırılmıştır.

Akçagil, Ağaçağıl, Güğüşler gibi çeşitli isimlerle anılan ve köy evlerinde çok fazla antik taşların bulunduğu köyün, antik dönemde küçük bir yerleşim olan (Roma Barrington atlasına göre) Pentephyle Antik Kenti (ya da küçük bir çiftlik yerleşimi de denebilir) olduğunu düşünüyorum. Bu konuda bilimsel bir yayın yapmak isteseydim, köyü karış karış arşınlar ve bu gezide de karşılaştığım antik eserleri yayında sunardım. Bu anlamda, yayın yapmak isteyen arkeologların kulağına çalmış olayım :)

Köyde, bu rota üzerinde yer almayan antik lahit tekneli bir çeşme ve Tarihi Akçaağıl Cami gibi eserler de yer almaktadır. Bu eserler, "Sarnıçlar-Ağaçağıl: Antik Köyler Yürüyüşü" isimiyle wikiloc uygulamasına kaydedilen yürüyüşte bulunmaktadır.

ULAŞIM: Daha önceki Kocaeli'nde yapılan yürüyüşlere ait kayıtların açıklamalarında, kentin ulaşımı ile ilgili detaylı bilgiler (Kentkart temini ve kullanımı, E-komobil isimli toplu taşıma uygulaması, hatlar vb.) yer almaktadır. Burada, kısaca parkur başına hangi hatları kullanarak geçildiğine ve parkurun bittiği noktadan nasıl dönüldüğüne değinmek yeterli olacaktır.

İstanbul'da ikamet eden biri olarak Kartal otobüs duraklarından kalkan 200 hat numaralı İzmit-Kartal aracına binilmiş ve son durak olan İzmit Doğu Garajı'nın girişinde otobüsten inilmiştir. Buradan kısa bir yürüyüşle, KM15 hat numaralı İzmit-Ağva aracının geçtiği durağa varılmıştır. Hatta aracın kalkmasına vakit olduğu için, birkaç yüz metre yürünerek aracın ikinci durağına ulaşılmıştır. Bu kısım ile ilgili detaylar, PROGRAM bölümünün açıklamalarında yer almaktadır.

Bu yürüyüşü Akçagil Köyü'nde sonlandırdıktan sonra, Goncaaydın Köyü'ne gitmek üzere, etkinlik tarihinde günde üç seferi olan KM01 hat numaralı Cezaevi-Kandıra aracının öğlen saatlerindeki seferine bindik. Fakat birçok köyü dolaştığını ve güzergahının bazı bölümlerde döngüler ve git-geller yaptığını bildiğimiz KM01 hattının Deliveren Köyü'nde kaptana dönüşte tekrar bineceğimizi ifade ederek araçtan inecek; köydeki bir iki tarihi eseri fotoğraflayacaktık. Araca tekrar bindikten sonra Goncaaydın Köyü'ne gidecek ve burada inerek Cezaevi'ne kadar yürüyecektik. Kısacası, bahsi geçtiği üzere, gün içinde parça parça üç kısa rota gerçekleştirmiş olacaktık:

* Akçaağıl-Nasuhlar Antik Taş Ocağı (Doğa Yürüyüşü)
* Deliveli Köyü (Köyiçi Kısa Yürüyüş)
* Goncaaydın-Kandıra Cezaevi (Yerleşim Yerlerindeki Kısa Yürüyüş)

İyi gezmeler...

(23 Mar 2024 09:29:04)

PROGRAM: Bu kısımda alınan notlar, Kocaeli taraflarında yapacağım gezi ve yürüyüş programlarının vakitlerini ayarlamak adına şahsımla ilgilidir...
06.07: Bostancı Metro İstasyonu'ndan trene biniş.
06.24: Kartal Metro İstasyonu'na varış. Bir sonraki tren, 9 dakika sonra gelecekti ve yine 06.40 aracına yetişilebilecekti.
06.32: Çok yavaş hareket ettim ve 200 hat numaralı aracın kalktığı ana otobüs durağına geldim.
06.40: Kartal-İzmit otobüsü hareket etti.
08.03: Son durak olan İzmit Otogarı'nda araçtan indim ve yavaş yavaş KM15 hat numaralı aracın geçtiği en yakın durağa yürümeye başladım.
08.11: "İzmit Otogarı Sapağı 1" isimli durağa geldim. Eğer Kartal'dan 07.00'de kalkan bir sonraki otobüse binseydim ve otobüs herhangi bir gecikme olmadan seri bir şekilde gelseydi, KM15 hat numaralı aracın 08.30'lu bu seferine yine yetişebilecektim. Fakat risk almamak adına bir önceki otobüse binmeyi tercih ettim. Bu sırada, hava soğuk olduğu için sabit durmayarak otobüsün kalktığı noktaya doğru yürüyüşe devam ettim ve dört durak ilerlemiş oldum.
08.21: KM17 at numaraları araç yanından geçti. Aslında bu araçla da istediğimiz köye ulaşabilirdik. Fakat ekip arkadaşım KM15 aracına binebileceği için, o hatta binmek üzere yoluma devam ettim.
08.27: "Bekirdere 1" isimli durağa vardım. Bu durak, KM15 hattının ikinci durağıydı; yani, aracın kalktığı noktaya bir durak kalmıştı. Fakat 08.30'da araç kalkacağı için, hattın kalktığı durağa ilerlemeyi bıraktım.
08.34: KM15 hat numaralı araç "Bekirdere 1" isimli durağa geldi.
08.36: "Otogar Sapağı 1" isimli durağa araç vardı. Burada bekleyebilirdim, ama dediğim gibi hava soğuk ve vaktim olduğu için yürümeyi tercih ettim.
09.29: Araçtan indik ve bu yürüyüş kaydını başlattık.
12.22: Akçağıl Göĝüşler Köyü'ndeyken KM01 aracı gelir gelmez bu kaydı sonlandırdık ve araca binerek Goncaaydın Köyü'ne gitmek üzere (ama yukarıda da bahsedildiği üzere Deliveli Köyü'nde araçtan inip köydeki bazı eserleri fotoğrafladıktan sonra, aynı noktaya gelen araca tekrar binecektik) yola çıktık.
13.06: Goncaaydın Köyü'nde araçtan indik ve Goncaaydın-Kandıra Cezaevi olarak adlandırılan yürüyüşün kaydını başlattık.
14.37: Goncaaydın-Kandıra Cezaevi yürüyüşünün kaydını sonlandırdık.

PictographMonument Altitude 742 ft

Ağaçağıl Lahdi

Lahit Tekneli Çeşme

Çeşmeden gürül gürül su akıyordu.

PictographMonument Altitude 617 ft

Değirmen Kalıntısı

Bir değirmen kalıntısına ait olabileceğini düşünmüştük. Akçağıl Köyü'ne dönerken yolda karşılaştığımız, köyde yaşayan Bilal de bizi doğrulayacaktı. Tarihi taş duvarların hemen dibinde gürül gürül akan bir çeşme bulunmaktaydı.

PictographMonument Altitude 624 ft

Lahit Parçası

PictographMonument Altitude 626 ft

Dere ve Define Çukuru

PictographMonument Altitude 642 ft

Su kanalına ait olduğunu düşündük.

İşlenmiş Kayalar

PictographMonument Altitude 720 ft

PictographMonument Altitude 710 ft

Lahit Kapakları

Diğer fotoğraflar, konumun biraz uzakta; yürüyüşün devamında çekilmiştir.

PictographMonument Altitude 689 ft

Lahit Parçları

PictographMonument Altitude 692 ft

Lahit Teknesi

PictographMonument Altitude 687 ft

Lahit Kapağı

Dördüncü fotoğraftaki lahit kapağı, rotanın devamında çekilmiştir.

PictographMonument Altitude 743 ft

Lahit Kapağı

PictographMonument Altitude 723 ft

Stel, köy camisinin bahçesinde yer almaktadır.

PictographMonument Altitude 720 ft

PictographMonument Altitude 715 ft

Yazıtlı Lahit

Eski Köy Evi

Evin temelinde antik kesme taşlar yer almaktadır.