Aín-Peña Pastor-Gurugú-Pico Espadán-Cueva del Toro-Ahín

May 14, 2023
May 2023

near Ahín, Valencia (España)

Ruta per la Serra d'Espadà organitzada pel Club de Senderisme Ardillas que comença des del poble d'Aín, molt prop d'Eslida (Castelló). Ruta curta, però intensa i variada, amb un bonic paisatge, i molt bones vistes; la Calderona al sud, l'omnipresent Penyagolosa al nord, i sempre compartint camí i àpat.

La ruta posiblement tinga un poc més de desnivell i distància de la que ha registrat el gps. Un poc més d'11 km. i vora els 900 m. de desnivell acumulat.

Comencen a l'entrada del poble, on està el pàrquing, per l'últim carrer del poble fins que s'arriba a l'encreuament amb el carrer Major, on es pren una senda a la dreta que de seguida es converteix en una pista cimentada que ascendeix fins a arribar a la carretera que va a Almedíjar. En travessar la carretera, sempre amb cura, ja que no sols poden vindre vehicles de motor, també bicicletes que no se senten vindre, es pren una senda que ascendeix amb bon pendent al primer dels pics, la Penya del Pastor (989 m.), a la qual cal fer alguna grimpadeta, ajudat per cordes fixes. Després, seguint el cordal de la serra i parcialment la trinxera XYZ, s'arriba aviat al següent pic, el pròxim Gurugú (1014 m.), curiós topònim, que alguns consideren d'origen guanche. A les Illes Canàries al·ludeix a una reunió de gents, encara que per trobar-ho també al Marroc cabria també pensar que puga ser d'origen berber, on sembla que al·ludeix a una elevació de terreny. Des del Gurugú, el recorregut segueix, amb un continu puja i baixa, fins a emblemàtic pic que dona nom a la tota la serra, el Pic Espadà (1099 m.). Des d'ell, baixem en direcció a l'Alcúdia de Veo, encara que no arribarem a aquest poble. La baixada, en la qual cal anar amb més cura al principi, és molt bonica pel bosc, entre el qual destaquen amb força les suredes. Anem baixant cap a la cova del Bou, on vam donar compte d'un bon esmorzaret. Un lloc agradable, amb un gorg i un xicotet corrent d'aigua que brolla de la cova. Des d'allí fins Aín ens queden uns tres quilòmetres, i cal salvar l'última pujada per a la merescuda recompensa a la terrassa del Bar Cooperativa Agrícola San Ambrosio, on els cambrers que ara ho gestionen ens van atendre amb molta amabilitat.