Aín. Les Fonts.

January 31, 2024
January 2024

near Ahín, Valencia (España)

SINOPSI:
Una ruta que pareix plana, perquè no pugem a cap de cim, però així i tot, es puja i s'abaixa prou. Anem per camins i sendes entre muntanyes i pics de considerable altura, en la serra Espadà. Vegem varis cims però no en pugem cap d'ells. Donem més importància a visitar i gaudir les diferents fonts que ens ofereix la natura. El bosc de sureres i pins que trobem es una delícia. El terreny que trepitgem es "rodeno" pur. A pesar de la sequera continuada que estem patint, el terreny es presenta prou humit degut a la seua ubicació ombrienca i als nombrosos brolladors d'aigua que dona la muntanya. Les falagueres seques donen el contrapunt a una natura verda en la seua majoria.

LA RUTA:
Visitem diverses fonts en el terme d' Ain. Eixint del poble en direcció a ponent seguim les indicacions del GR 36 i SLV 27, per la Ruta de l'Aigua. Passarem prop de la piscina municipal i agafarem una derivació cap a la dreta del camí. Dins de la ruta " de los 5 sentidos" visitarem
el Molí de l'Arquet :
Un dels molins hidràulics mes ben conservats de la zona. Construït en el segle XVII, la seua funció era moldre gra per a produir farina. Per a tal fi usava la força del aigua que naix en la font de la Caritat, canalitzada a través de diferents séquies.
El molí conserva la casa íntegra reconvertida hui en estatge d'estiueig. Fora es poden contemplar les pedres usades per a triturar el cereal.
El nom de l'Arquet fa referència a l'aqüeducte que es troba en els voltants d'aquesta edificació i la finalitat de la qual és transportar les aigües de reg de les hortes abancalades dels voltants.
L'aigua es converteix en protagonista en l'enclavament on es situa el molí. Si guardem silenci podem gaudir del murmuri d'aquest líquid quan discorre per les diferents canalitzacions i l'espetec que produeix contra la roca en precipitar-se en els diferents salts d'aigua.
Hem aprofitat l' imatge de l'Arquet per a fer la foto de grup. Continuem avant per la Ruta de l'Aigua i prop del Molí de Dalt trobarem:
La Cova de les Mans:
La Cova de les Mans presenta una sala xicoteta i tres boques superposades de reduïdes dimensions que conflueixen en una galeria de 2 m d'altura i 1,5 d'ample amb una longitud aproximada de 60 metres.
Excavada en roca calcària, la cavitat posseeix dues zones diferenciades, els primers 30 metres en estat de dessecació i els restants en fase juvenil amb l'aportació d'un xicotet corrent d'aigua que desemboca en un diminut llac.
L'aigua de la cavitat ix a l'exterior a través d'un xicotet sifó desembocant en el barranc de la Caritat prop de la font del Molí de Dalt.
La cavitat es troba plena d'argila tant en el sòl com en les seues parets, això la converteix en el punt ideal per activar el sentit de l'olfacte i percebre la característica aroma que desprèn aquesta roca sedimentària descomposta des de el propi accés de la cova.
Molí de dalt o de Guinza:
En funcionament des del segle XVIII al XX. Es compon de dues altures. Adossada a la sua part de darrere es troba la bassa amb doble funció: de reg i per a donar força hidràulica a les rodes. És un dels molins que més tard va deixar de funcionar. Es tracta d'un molí de rodes horitzontals que aprofita com els altres, la infraestructura de regadiu i forma part del conjunt d'aprofitament d'aigua del sistema de reg. La pressió que ofereix la bassa de reg genera la força suficient per moure les rodes de pedra i la recollida l'aigua sota l'edifici incorpora de nou l'aigua a la sèquia principal per al seu posterior aprofitament.
Un poc més avant passarem per la Font de la Caritat, una font que naix de la muntanya en forma d'alcavor i està protegida per una reixa de ferro que la rodeja.
Continuem el nostre camí vorejant el barranc de la Caritat fins trobar una derivació a la dreta, passant pel Corral del Bovalar. El camí voreja i creua el barranc de l'Horteta, enfilant-se i tirant cap amunt. En un recolze del camí aprofitarem per a reposar forces per continuar, després de tastar el vi de la bota de Vicent, i les olives de Teo. Més avant girarem a l'esquerra i tractarem de visitar la Font de l'Ereta, però no ens ha sigut possible per la quantitat de l'abundant vegetació que hi havia abans d'arribar.
El bosc de sureres presenta els seus màxims encants. Començarem la baixada gaudint de l' imatge de la muntanya del Batalla que es presenta front a nosaltres. Passarem per la Font del Juncaret.
Més avall agafarem una variació a la dreta i avançarem per pista formigonada. En una corba eixirem del camí continuant per camí terrer fins arribar a la Font de les Nogueroles. A partir d'esta font iniciarem el camí de tornada cap a Aín, primer fins la darrera intersecció que havíem pres, ara a la dreta i seguint pel mateix camí que havíem vingut paral•lel al barranc de la Caritat.
Hem completat la excursió donant un passeig pel poble d' Ain i anant a la Font de San Ambrosio en la part del sud del poble.

======================================================
SINOPSIS:
Una ruta que parece plana, porque no subimos a ninguna cumbre, pero aun así, se sube y se baja bastante. Vamos por caminos y sendas entre montañas y picos de considerable altura, en la sierra Espadán. Vemos varios picos pero no subimos ninguno de ellos. Damos más importancia a visitar y disfrutar las diferentes fuentes que nos ofrece la naturaleza. El bosque de alcornoques y pinos que encontramos es una delicia. El terreno que pisamos es "rodeno" puro. A pesar de la sequía continuada que estamos sufriendo, el terreno se presenta bastante húmedo debido a su ubicación de umbría y a los numerosos manantiales de agua que da la montaña. Los helechos secos dan el contrapunto a una naturaleza verde en su mayoría.

LA RUTA:
Visitamos varias fuentes en el término de Ain. Saliendo del pueblo en dirección a poniente seguimos las indicaciones del GR 36 y SLV 27, y seguimos la Ruta del Agua. Pasaremos cerca de la piscina municipal y cogeremos una derivación hacia la derecha del camino. Dentro de la ruta " de los 5 sentidos" visitaremos el Molino del Arquet:
Uno de los molinos hidráulicos mejor conservados de la zona. Construido en el siglo XVII, su función era moler grano para producir harina. Para tal fin usaba la fuerza del agua que nace en la fuente de la Caridad, canalizada a través de diferentes acequias.
El molino conserva la casa íntegra reconvertida hoy en morada de veraneo. Fuera se pueden contemplar las piedras usadas para triturar el cereal.
El nombre del Arquet hace referencia al acueducto que se encuentra en los alrededores de esta edificación cuya finalidad es transportar las aguas de riego a las huertas abancaladas de los alrededores.
El agua se convierte en protagonista en el enclave donde se sitúa el molino. Si guardamos silencio podemos disfrutar del murmullo del agua cuando discurre por las diferentes canalizaciones y el chasquido que produce contra la roca al precipitarse en los diferentes saltos.
Hemos aprovechado la imagen del Arquet para hacer la foto de grupo. Continuamos adelante por la Ruta del Agua y cerca del Molino de Arriba encontraremos:
La Cueva de las Manos:
La Cueva de las Manos presenta una sala pequeña y tres bocas superpuestas de reducidas dimensiones que confluyen en una galería de 2 m de altura y 1,5 de ancho con una longitud aproximada de 60 metros.
Excavada en roca calcárea, la cavidad posee dos zonas diferenciadas, los primeros 30 metros en estado de desecación y los restantes en nueva fase con la aportación de una pequeña corriente de agua que desemboca en un diminuto lago.
El agua de la cavidad sale al exterior a través de un pequeño sifón desembocando en el barranco de la Caridad cerca de la fuente del Molino de Arriba.
La cavidad se encuentra llena de arcilla tanto en el suelo como en sus paredes, eso la convierte en el punto ideal para activar el sentido del olfato y percibir el característico aroma que desprende esta roca sedimentaria descompuesta desde el propio acceso de la cueva.
Molino de arriba o de *Guinza:
En funcionamiento desde el siglo XVIII al XX. Se compone de dos alturas. Adosada a su parte de atrás se encuentra la balsa con doble función: de riego y para dar fuerza hidráulica a las ruedas. Es uno de los molinos que más tarde dejó de funcionar. Se trata de un molino de ruedas horizontales que aprovecha como los otros, la infraestructura de regadío y forma parte del conjunto de aprovechamiento de agua del sistema de riego. La presión que ofrece la balsa de riego genera la fuerza suficiente para mover las ruedas de piedra y la recogida del agua bajo el edificio incorpora de nuevo el agua a la acequia principal para su posterior aprovechamiento.
Un poco más adelante pasaremos por la Font de la Caridad, una fuente que nace de la montaña en forma de alcavór y está protegida por una reja de hierro que la rodea.
Continuamos nuestro camino bordeando el barranco de la Caridad hasta encontrar una derivación a la derecha, pasando por el Corral del Bovalar. El camino bordea y cruza el barranco de l' Horteta, enfilándose y echando hacia arriba. En un recodo del camino aprovecharemos para reponer fuerzas para continuar. Más adelante giraremos a la izquierda y trataremos de visitar la Font de l' Ereta, pero no nos ha sido posible por la cantidad de la abundante vegetación que había en sus inmediaciones.
El bosque de alcornoques presenta sus máximos encantos. Empezaremos la bajada disfrutando de la imagen de la montaña del Batalla que se presenta frente a nosotros. Pasaremos por la Font del Juncaret.
Más abajo cogeremos una variación a la derecha y avanzaremos por pista hormigonada. En una curva saldremos del camino continuando por camino terrero hasta llegar a la Font de las Nogueroles. A partir de esta fuente iniciaremos el camino de vuelta hacia Aín, primero hasta la última intersección que habíamos tomado, y a continuación a la derecha y siguiendo por el mismo camino por el que habíamos venido paralelo al barranco de la Caridad.
Hemos completado la excursión dando un paseo por el pueblo de Ain y yendo a la Font de San Ambrosio en la parte del sur del pueblo.

Font de l' Arquet

Dreta

Canvio de firme

Font de les mans

Nac barranc de la horteta