Aia, langs de bergtoppen in het Natuur Park Pagoeta

Photo ofAia, langs de bergtoppen in het Natuur Park Pagoeta Photo ofAia, langs de bergtoppen in het Natuur Park Pagoeta Photo ofAia, langs de bergtoppen in het Natuur Park Pagoeta

1961
October 4, 2021
October 2021

near Aia, País Vasco (España)

Prachtige maar redelijk zware wandeltocht door het Nationaal Park Pagoeda. De tocht volgt niet overal de gemarkeerde paden en je loopt stukken gewoon door het veld. Het is op sommige stukken best steil en omdat het de afgelopen dagen stevig heeft geregend is het best glad op de modderige ondergrond MAAR de prachtige omgeving en vergezichten zijn het absoluut waard.

Eerst rijden we een stukje de bergen in vanaf onze staanplaats camping Zarauts. Deze fantastisch gelegen camping bovenop een klif met uitzicht op het strand van Zarauts is redelijk druk bezet met surfers, bikers en wandelaars. Er is een prima sanitaire voorziening met voldoende warm douchewater.

Het is zo'n 8 kilometer naar het dorpje Aia over een prachtige bergweg en we parkeren aan de rand van het dorp bij de rotonde.
We gaan rechtsom en wandelen door een fraai bos omhoog tussen diverse vegetatie zoals beuken, hulst en den. We passeren een kleine waterval waar door de overvloedige regenval van de afgelopen dagen best water doorheen loopt.
Verderop bekijken we het mirador "Burnigurutze".
Helaas is men vergeten na de aanleg van dit fraaie uitkijkpunt zo nu en dan de onderliggende boompjes te snoeien. Deze benemen nu voor een groot deel het uitzicht op de kust en het stadje Zarautz. Jammer.

We klimmen verder omhoog en komen op een vlakker gedeelte terecht wat sterk doet denken aan "De Teufelsschlucht" in Luxemburg. Een kloof omgeven door steile kalksteen kliffen.
Aan het einde bekijken we een grot in de klif en wandelen dan weer verder. De route gaat verder en een volgend hoogtepunt is een oude sneeuwkelder. Vroeger vulde men in de winter het gigantische gat in de grond met sneeuw en werd het afgedekt met stro. De aangestampte sneeuw wordt ijs en doordat de put in de schaduw ligt blijft het ijs tot in de zomer beschikbaar. De ijsklompen werden met ezels naar het dorp beneden gebracht.

De volgende stop is bij een reusachtige taxusboom. De bijna 17 meter hoge boom heeft een stamomtrek van ruim 3,5 meter.
Het bosuit hebben we een prachtig uitzicht op de achterliggende bergen en beginnen we aan de klim naar de toppen van Pagoeta. De eerste top Urruztume aangegeven door een betonnen cilinder ligt op 678 meter. Een klein stukje vederop bereiken we het witte kruis op de top van de Gurutzea op 676 meter. Genietend van het prachtige uitzicht rusten we hier even uit.

Onderweg naar de top Murugil op 717 meter kijken we eerst even bij de oude kruisweg die niet meer gebruikt wordt gezien het overwoekerde pad. De statiekruizen zijn wel prachtig gedecoreerd. De moeite waard even heen en weer te lopen.

Langs twee voor ons onbekende prehistorische gedenkmonumenten komen we langs de top van Murugil waarna we dwars door het veld naar de volgende top lopen die van Olarteta.

Hierna begint de afdaling over een redelijk steil pad maar met fantastische vergezichten.
Halverwege passeren we nogmaals een statieweg van 15 kruizen maar hier ontbreekt het zogenaamde hoofdkruis aan het eind van de "weg". De kleinere kruizen zijn wel weer de moeite waard en liggen prachtig op de berghelling.

Na de kruisweg vervolgen we de afdaling door het bos en kruipen onder een omgevallen boomstam door.
Het bos weer uit gaat het pad verder naar beneden langs het schapenhek en komen we uiteindelijk weer in het dorp uit.

In het dorp lopen we nog een klein rondje langs de kerk San Esteban en de Mariakapel.
De laatste meters gaan langs het dorpsplein met een reusachtig Ganzebordspel getegeld met kleurrijke afbeeldingen.
Het dorp is ook de moeite waard om doorheen te lopen gezien de prachtige oude huizen die er staan. Op de muren zijn bordjes geschroefd met uitleg over de ouderdom en gebruik.
Helaas is de tekst niet in het engels aangebracht zodat het ons niet duidelijk is wat er staat.

Uiteindelijk staan we weer bij de rotonde waar we de auto hebben achtergelaten.

PictographCar park Altitude 1,216 ft

Start en parkeerplaats in Aia

PictographWaterfall Altitude 1,335 ft

Waterval

Photo ofRechtsaf heen en weer naar het mirador Photo ofRechtsaf heen en weer naar het mirador Photo ofRechtsaf heen en weer naar het mirador

Rechtsaf heen en weer naar het mirador

Mirador 'Burnigurutze'

Uitzicht halverwege de klim

Top van de Urruztume

Oude schuur

Kruis op de top van de Gurutzea

Heen en weer naar de kruisweg

Linksaf bij de modderpoel

PictographReligious site Altitude 1,178 ft

Mariakapel in Aia

Ganzeborden op het plein

• Photo of gerrie van dijk
    gerrie van dijk Oct 7, 2021

Stevige wandeling met 568 meter dénivellée!!

Wicky en Erick Oct 7, 2021

Hallo Gerrie, leuk een berichtje te ontvangen. Het is inderdaad een best pittige wandeling maar absoluut de moeite waard. We zijn nu onderweg richting Portugal en gaan naar natuurpark de Arribes del Duero aan de Spaanse kant.
    Hartelijke groet, Wicky en Erick.