Άγραφα - Σπήλαιο Γάκη

May 2, 2022
April 2022

near Longá, Thessaly (Greece)

Μετά από πολλή αναζήτηση καταφέραμε να βρούμε τη διαδρομή προς τη σπηλιά του Γάκη στα όρια του Μπελοκομύτη και της Καρίτσας και σε υψόμετρο 1000μ. Το σπήλαιο βρίσκεται ανατολικά του χωριού Έλατος, μέσα στη χαράδρα με το όνομα "Κρεμαστό Νερό". Πιθανό να πρόκειται για παλιά κοίτη υπόγειου ποταμού και διανοίγεται σε ασβεστόλιθο. Έχει περίπου 200 μέτρα μήκος διαδρόμων και στο τέλος του αγωγού, ο οποίος κατηφορίζει απότομα, καταλήγει σε σιφόνι. Πήρε το όνομά του από το Θύμιο Γάκη λήσταρχο της περιοχής των ανατολικών Αγράφων που λέγεται ότι έβρισκε καταφύγιο στη σπηλιά. Ο Γάκης το 1884 απήγαγε και την κόρη ενός επιφανή και πλούσιου τσέλιγκα (Ν.Αβέρωφ) και πιθανόν να την έκρυψε κάποιο διάστημα και στο σπήλαιο αυτό. Φιλοξενεί μεγάλο αριθμό νυχτερίδων και το δάπεδο έχει αρκετή ποσότητα γουανό σε κάποια σημεία. Επίσης πέρα από τη βιολογική του αξία παρουσιάζει και παλαιοντολογικό ενδιαφέρον μιας και τη δεκαετία του 1950 είχανε βρεθεί οστά και δόντια της σπηλαίας άρκτου (ursus spelaeus) κοντά στην είσοδο. Στα τοιχώματα του αγωγού υπάρχει όμορφος διάκοσμος με ποικιλία σπηλαιοθεμάτων. Παράλληλα μικρότεροι διάδρομοι υπάρχουν εκατέρωθεν της κύριας διαδρομής. Το σπήλαιο εξερευνήθηκε το 1987 από το ΣΠΕΛΕΟ και μετέπειτα από το Σπηλαιολογικό όμιλο Καρδίτσας. Δυστυχώς έχει υποστεί αρκετές καταστροφές, ενώ σε πολλά σημεία είναι βαμμένο με σπρέι. Δέκα μέτρα χαμηλότερα του σπηλαίου και στη διάνοιξη ενός δρόμου ακούγεται έντονα νερό που πιθανό να συνδέεται με το σιφόνι του σπηλαίου ψηλότερα.
Η πρόσβαση στο σπήλαιο, αν εξαιρέσει κανείς τα τελευταία περίπου 300μ. είναι γίνεται μέσα σε αγροτικό δρόμο. Καλό είναι να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά την είσοδό σας και να μη προσεγγίσετε πολύ στο σιφόνι που βρίσκεται μέσα σε αυτό.