Photo ofAgrafa, Petrilo-Tria Sinora-Aforismeni 2060m-Ntelidimi 2163m-Ditiki Korifi 2080m-Tsmi 1911m-Petrilo ( Ντελιδήμι Τσμί ) Photo ofAgrafa, Petrilo-Tria Sinora-Aforismeni 2060m-Ntelidimi 2163m-Ditiki Korifi 2080m-Tsmi 1911m-Petrilo ( Ντελιδήμι Τσμί ) Photo ofAgrafa, Petrilo-Tria Sinora-Aforismeni 2060m-Ntelidimi 2163m-Ditiki Korifi 2080m-Tsmi 1911m-Petrilo ( Ντελιδήμι Τσμί )

one day 17 hours 54 minutes
October 7, 2021
October 2021

near Cháris, Thessaly (Greece)

Άγραφα, Πετρίλο ( οικισμός Χάρη ) - Διάσελο Τρία Σύνορα - Στάνη - Αφορισμένη 2060μ - Ντελιδήμι 2163μ - Δυτική Κορυφή Ντελιδημίου 2080μ - Ντελιδήμι - Αφορισμένη - Τσμί 1911μ - Τρία Σύνορα - Πετρίλο

Ανάβαση στο Ντελιδήμι 2163μ, δεύτερο ψηλότερο βουνό του συγκροτήματος των Αγράφων. Η εκκίνηση πραγματοποιείται από το χωρίο Πετρίλο και η προσέγγιση του Ντελιδημίου πραγματοποιείται από τα ΒόρειοΑνατολικά κινούμενη ως επί το πλείστον σε ράχη. Συγχρόνως ανέρχεται στις κορυφές Κοκκινόλακκες 1880μ, Αφορισμένη 2060μ, Δυτική κορυφή Ντελιδημίου 2080μ και Τσμί 1911μ. Η καταγραφή αφορά διήμερο με διανυκτέρευση σε αντίσκηνα σε υψ. 1630μ.

Αντί περιγραφής:

Ανάβαση στο Ντελιδήμι με σημείο εκκίνησης τον οικισμό Χάρη στο Πετρίλο. Η διαδρομή διανύοντας πεζοπορικά τον χωματόδρομο Πετρίλο Διάσελο Τριών Συνόρων - μια ευχάριστη νυκτερινή πορεία σε δάσος eλάτων, συνεχίζει σε δευτερεύοντα χωματόδρομο, και προσεγγίζει πατάρι με στάνη σε υψόμετρο 1630μ στα ΒορειοΑνατολικά της κορυφής του Τσμί ( σημείο Δ/ν με αντίσκηνα της ομάδας για δυο ημέρες ). Συνεχίζοντας σε μονοπάτι πλέον, τραβερσάρει το Τσμί από τα Δυτικά και ανέρχεται στην ράχη που ενώνει Τσμί- Ράχη Κοκκινόλακκες - Αφορισμένη - Ντελιδήμι. Από το σημείο αυτό συνεχίζει ΝοτιοΔυτικά επί της ράχης, ανερχόμενη των κορυφών Κοκκινόλακκες και Αφορισμένη. Η διαδρομή μέχρι την κορυφή της Αφορισμένης είναι βατή, ακολουθώντας ως επί το πλείστον ευκρινή μονοπάτια επί της ράχης. Φτάνοντας στο Νοτιότερο άκρο της ράχης Αφορισμένης, το πεδίο φαινομενικά καθίσταται δυσπρόσιτο. Παρόλ' αυτά ακολουθώντας κανείς λούκι προς τα Ανατολικά και χάνοντας 40μ περίπου υψομετρικής αποφεύγει βράχινη σαθρή έξαρση της ράχης. Στο κατώτερο σημείο του λουκιού περνώντας στην βάση ακριβώς βράχινης προεξοχής-σπιρουνιού, διακρίνει ίχνος μονοπατιού σε μορφή ανηφορικής τραβέρσας με νότια πάντοτε κατεύθυνση. Σύντομα η διαδρομή στρέφεται προς την ράχη, προκειμένου να την επαναπροσεγγίσει, ανερχόμενη ελεύθερα σε πλαγιά με αρκετή - αλλά πεζοπορικής δυσκολίας κλίση. Προσεγγίζοντας την ράχη σε υψόμετρο 2060μ περίπου, η διαδρομή είναι και πάλι βατή μέχρι την κορυφή Ντελιδημίου 2163μ. Από την κορυφή του Ντελιδημίου, η προσέγγιση της Δυτικής κορυφής 2080μ είναι καθαρά πεζοπορική, απλά προσθέτει απόσταση και θετική υψομετρική.

Η συνήθης διαδρομή από την περιοχή αυτή, είναι Διάσελο Τρία Σύνορα -Ντελιδήμι. Συνεπώς η πεζοπορική πορεία επί του χωματόδρομου, όπως και οι αναβάσεις σε Δυτική κορυφή Ντελιδημίου, καθώς και εκείνη στο Τσμί είναι προαιρετικές.

Υφίστανται υψομετρικές διακυμάνσεις μεταξύ των κορυφών, πιο συγκεκριμένα μεταξύ των κορυφών Κοκκινόλακκες/Αφορισμένη, Αφορισμένη/Ντελιδήμι, Ντελιδήμι/Δυτική Κορυφή, οι οποίες προσθέτουν στο σύνολο της θετικής υψομετρικής της διαδρομής.

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το επιμέρους κείμενο στα waypoints.

Παρά την εικόνα που παρουσιάζει το πεδίο προ τη τελικής ανάβασης στο Ντελιδήμι από τα ΒΑ, τεχνικές δυσκολίες δεν παρουσιάζονται. Παρόλ' αυτά η διαδρομή δεν συνίσταται σε όσους τώρα αρχίζουν την ενασχόληση τους με το βουνό. Η διαπραγμάτευση του προαναφερθέντος σημείου απαιτεί γνώσεις κίνησης σε ορεινό απομονωμένο περιβάλλον, όπως και εμπειρία στην ανάγνωση πεδίου-εύρεσης πορείας.

Επισημάνσεις:
- Νερό συναντάμε σε υδρομάστευση λίγα μέτρα ψηλότερα της στάνης ( Οκτ.2021 ).
- Η διαδρομή δεν φέρει σήμανση.

Γρηγόρης Τζομάκας

Εναλλακτικές διαδρομές στο Ντελιδήμι μπορούν να βρεθούν στους παρακάτω διασυνδέσμους:

A. Λεοντίτο-Ντελιδήμι 2163μ
B. Λεοντίτο-Ασημόραχη-Σαλαγγιάνη-Ανώνυμη Δίδυμη:
- https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/agrafa-leontito-salagianni-2130m-anonimi-2080m-24293214

Photo ofAfhenas Kokkinolakes-Aforismeni 1770m Photo ofAfhenas Kokkinolakes-Aforismeni 1770m Photo ofAfhenas Kokkinolakes-Aforismeni 1770m

Afhenas Kokkinolakes-Aforismeni 1770m

Αυχένας μεταξύ της ράχης Κοκκινόλακκες και Αφορισμένης. Υψ. 1770μ. Συνεχίζουμε επί της ράχης Δυτικά. Ανάβαση +290μ για Αφορισμένη. Βατό πεδίο δίχως ιδιαίτερα διακριτές χαράξεις μοναπατιού.

PictographSummit Altitude 0 ft

Το ψηλότερο σημείο της ράχης Αφορισμένης. Συνεχίζουμε προς τα ΝΔ επί της ράχης σε σχεδόν ισοϋψή κορυφή.

Aionovio Elato / Idromastefsi

Στα πρώτα μέτρα επί του μονοπατιού για Αφορισμένη συναντάμε μοναχικό αιωνόβιο έλατο ( 1650μ ). Το μονοπάτι συνεχίζει σε ανηφορική τραβέρσα προα τα ΒΔ. Υδρομάστευση παρέχει νερό ( Οκτ.2021). At 39.24734N, 21.59720E

Anatoliko Luki Parakampsis Rahis

Μικρή βραχώδης σαθρή έξαρση στην κορυφογραμμή αναγκάζει σε κατάβαση σε βατό λούκι μέτριας κλίσης προς τα Ανατολικά. Κατερχόμαστε 40μ υψομετρικής μέχρι χαρακτηριστικής βράχινης προεξοχής. Περνώντας από κάτω της αμέσως συνεχίζουμε με τραβέρσα προς τα ΝότιοΔυτικά.

Συνεχίζουμε Δυτικά προς την ράχη Κοκκινόλακκες. Ανάβαση + 80μ.Ακολουθούμε πλέον την κορυφογραμμή. Συχνά συναντάμε διακριτές χαράξεις μονοπατιού. Αναμενόμενες υψομετρικές διακυμάνσεις. Δεν επιλέγουμε τραβέρσα από τα Νότια της κορυφής της Κοκκινόλακκες καθ' ότι η χάραξη είναι κλειστή από κέδρους.

Anavasi gia Rahi

Ανερχόμαστε ελεύθερα σε πλαγιά με κάποια κλίση προκειμένου να προσεγγίσουμε την ράχη Ντελιδημίου σε υψόμετρο 2020μ περίπου. Η κλίση δεν είναι τέτοια που να απαιτεί χρήση χεριών.

Δευτερεύων χωματόδρομος. Τον ακολουθούμε για 1.7 χλμ μέχρι να συναντήσουμε στάνη. Μικρό υψομετρικό κέρδος. Η βατότητα του χωματόδρομου είναι μέτρια αλλά αυτό είναι κάτι υποκειμενικό.

Diaselo Ntelidimiu-Ditikis Korifis

Διάσελο μεταξύ των κορυφών του Ντελιδημίου και της Δυτικής κορυφής. Περίφημο διάσελο που ενώνει την κοιλάδα Φουντωτού-Λεοντίτου με εκείνο της Ασπρορέματος. Υψ. 1970μ Συνεχίζουμε την ανάβαση για +110μ υψομετρικής στην Ανατολική πλαγιά της Δυτικής κορυφής.

Διάσελο Τρία Σύνορα. Υψ. 1600μ. Ασφαλτόδρομος κατηφορίζει για Τροβάτο. Για Ντελιδήμι συνεχίζουμε Δύτικά-ΒΔ σε δευτερεύοντα χωματόδρομο. Συχνά εκσκαπτικά μηχανήματα που συντηρούν τον δρόμο κρύβουν τον εν λόγω χωματόδρομο. Μικρό κτήριο και σύμπλεγμα κεραιών.

Photo ofDiastavrosi Hmdromu gia Kustesa k Vraggiana Photo ofDiastavrosi Hmdromu gia Kustesa k Vraggiana Photo ofDiastavrosi Hmdromu gia Kustesa k Vraggiana

Diastavrosi Hmdromu gia Kustesa k Vraggiana

Υψ. 1460μ. Διασταύρωση χωματόδρομου για τα χωριά Κουστέσα και Βραγγιανά. Συνεχίζουμε Δυτικά για Τρία Σύνορα.

Ditiki Ntelidimiu 2080m

Δυτική κορυφή Ντελιδημίου. Υψομέτρο 2080μ περίπου.

Ditki Plagia Ntelidimiu

Η Δυτική πλαγιά Ντελιδημίου. Κλίση σε πλαγιά με χόρτο και διάσπαρτες πέτρες, Συναντάμε πολλές χαράξεις-σύντομους διαδρόμους για να κατέλθουμε-ανέλθουμε.

PictographSummit Altitude 0 ft

Kokkinolakes 1880m

Η ψηλότερη κορυφή της ράχης Κοκκινόλακκες που εντοπίζεται μεταξύ Τσμί και Αφορισμένης. Βατότατο διακριτό μονοπάτι διατρέχει την ράχη της. Υψ. 1880μ.

Mikro Diaselo

Στοχεύεουμε ένα εκ των δυο μικρών διασέλων που παρατηρούνται στα Δυτικά του Τσμί.Yψ. 1790μ. Συνεχίζουμε Δυτικά προς την ράχη Κοκκινόλακκες. Ακολουθούμε πλέον την κορυφογραμμή. Συχνά συναντάμε διακριτές χαράξεις μονοπατιού. Αναμενόμενες υψομετρικές διακυμάνσεις. Για Τσμί συνεχίζουμε Ανατολικά σε ανάβαση σε βατό πεδίο δίχως διακριτό μονοπάτι.

Monopati Aforismenis

Το μονοπάτι που κινεί με κατεύθυνση την Αφορισμένη είναι ορατό στην πλαγιά τραβερσάροντας προς τα ΒΔ. Πολλαπλές παράλληλες κτηνοτροφικές χαράξεις.

ND Tmima Aforismenis

Αλεπάλληλες μικρές έξαρσεις στα ΝΔ της κορυφής της Αφορισμένης. Η ράχη στενεύει και κατηφορίζει προτού κατέλθουμε σε βατό λούκι προς τα Ανατολικά.

NotioDitiki Plagia Tsmi

Ανερχόμαστε της Νότιο Δυτικής πλαγιάς του Τσμί. Πλαγιά με μέτρια κλίση. Μετρίως βατό πεδίο που δεν προβληματίζει.

Ntelidimi 2163m

Ντελιδήμι 2163μ. Κούκος από λίθους. Τετράδιο κορυφής, Δεύτερο ψηλότερο βουνό στο συγκρότημα Αγράφων.

Omos Voria Tsmi

Προσεγγίζουμε ώμο βόρεια του Τσμί. Υψ. 1730μ. Συνεχίζουμε σε τραβέρσα συναντώντας μικρές λάκκες προς τα ΝΔ.

Συναντάμε δεύτερο παρεκκλήσι στο αρχικό τμήμα του χωματόδρομου Πετρίλο-Τροβάτο.

Stani / Patari / Camp

Σε πατάρι σε υψόμετρο 1630μ συναντάμε μικρή στάνη. Το τοπίο ήταν σοβαρά υποβαθμισμένο από βοοειδή ( Οκτ. 2021). Το σημείο χρησιμοποιήθηκε ως σημείο δ/ν με αντίσκηνα για την ομάδα. Η παρακείμενη ποτίστρα δε έχει νερό. η Υδρομάστευση όμως που την τροφοδοτεί παρέχει νερό λίγα μέτρα ψηλότερα σε χαρακτηριστικό μοναχικό αιωνόβιο έλατο.

Rahi Ntelidimiu

Σε υψόμετρο 2060μ προσεγγίζουμε την ράχη Ντελιδημίου. Βατότατο πεδίο σε πλατιά ράχη. Ανάβαση 100μ υψομετρικής μέχρι την κορυφή.

Vrahini Proexohi / Traversa

Το χαμηλότερο σημείο μεταξύ Αφορισμένης και Ντελιδημίου. 1980μ. Περνάμε κάτω ακριβώς από βράχινη προεξοχή-σπιρούνι στην νότια βάση του λουκιού. Τραβερσάρουμε σε διακριτή χάραξη σε μη ολισθηρή σάρα. Ελαφρώς ανηφορική πορεία. Στην συνέχεια ανερχόμαστε Δυτικά σε κόντρα σε πλαγιά προκειμένου να προσεγγίσουμε την ράχη Ντελιδημίου.

Telos Asfaltu / Pareklisi A

Σε υψόμετρο 1140μ, Νότια του οικισμού Χάρη Πετρίλου η ασφαλτόστρωση ολοκληρώνεται. 40 μ μετά συναντάμε Παρεκκλήσι. Χώρος για στάθμευση στην άκρη του δρόμου. Η καταγραφή αφορά πεζοπορία από το σημείο αυτό. Ο δρόμος συνεχίζει ως βατός συντηρούμενος χωματόδρομος εως το διάσελο Τρία Σύνορα 1600μ. ( 6 χλμ ).

Traversa Vrahinis Exarsis

Τραβερσάρουμε βράχινη έξαρση από τα Δυτικά και στην συνέχεια κινούμαστε σε μορφή τραβέρσας μέχρι να προσεγγίσουμε την Βόρεια ράχη.

Tsmi 1911m

Η Κορυφή του Τσμί. 1911μ. Συνεχίζουμε προς τα Βόρεια τραβερσάροντας μικρή βράχινη έξαρση.

Voria Plagia-Rahi Tsmi

Εξαιρετικά βατή πλαγιά, πλατιά με ήπια κλίση.