Agrafa, Leontito-Ntelidimi 2163m ( Αγραφα Ντελιδήμι )

Photo ofAgrafa, Leontito-Ntelidimi 2163m ( Αγραφα Ντελιδήμι ) Photo ofAgrafa, Leontito-Ntelidimi 2163m ( Αγραφα Ντελιδήμι ) Photo ofAgrafa, Leontito-Ntelidimi 2163m ( Αγραφα Ντελιδήμι )

July 26, 2017
October 2015

near Leontíto, Thessaly (Greece)

Άγραφα, Λεοντίτο-Ντελιδίμι 2163μ.

Ανάβαση στο δεύτερο ψηλότερο βουνό των Αγράφων, Ντελιδίμι, από το χωριό Λεοντίτο. Από το χωριό ακολουθούμε χωματόδρομο που αν και μακρύς, γρήγορα-καθ' ότι με μικρό υψομετρικό πρόσημο, μας οδηγεί σε υψόμετρο 1350μ στα μέσα της διαδρομής. Από εκεί ακολουθούμε μονοπάτι σε όμορφο και επιβλητικό τοπίο μέχρι την κορυφή. Επιστροφή από την ίδια διαδρομή.

Περιγραφή:

Ξεκινάμε από το άνω τμήμα του χωριού του Λεοντίτου, όπου καταλήγει και η άσφαλτος (980μ). Συνεχίζουμε σε χωματόδρομο που ανεβαίνει δυτικά και μετά από τρεις στροφές ευθυγραμμίζεται με κατεύθυνση νότια ( τις στροφές μπορούμε να αποφύγουμε από μονοπάτι στα νότια ). Αρχικά καλύπτουμε την απόσταση, χωρίς ιδιαίτερο υψομετρικό κέρδος, ενώ στο βάθος απολαμβάνουμε την θέα προς το συγκρότημα του Ντελιδιμίου. Δεξιά μας ( Δ ), διατηρούμε πλαγιά με όμορφο δάσος κωνοφόρων ενώ στα αριστερά ( Α ) από κάτω, παρατηρούμε οροπέδια με ορισμένες αναβαθμίδες αλλά και εγκαταλειμμένο γήπεδο ποδοσφαίρου σε εντυπωσιακά ορεινή τοποθεσία.

Μετά από απόσταση 2.5 χλμ και σε υψόμετρο 1225μ, η ποιότητα του δρόμου ελαφρώς υποβαθμίζεται, ενώ συγχρόνως, ο δρόμος κερδίζει ύψος σε απότομη πλαγιά με στροφές. Στην συνέχεια, εξομαλύνεται, και τραβερσάροντας δυο ώμους, καταλήγει σε στροφή σε υψόμετρο 1350μ. Έχοντας διανύσει 5.5 χλμ γρήγορα σε χωματόδρομο, ολοκληρώνουμε την πορεία μας σε αυτόν και συνεχίζουμε πλέον σε τρακτερόδρομο.

Ο τρακτερόδρομος διασχίζει το δάσος με κατεύθυνση νότια και συνεχίζει, χάνοντας ύψος ελαφρά, τραβερσάροντας γυμνή πλαγιά. Κατολίσθηση στο σημείο αυτό, έχει εξαφανίσει την χάραξη του τρακτερόδρομου, έτσι αναγκαζόμαστε να συνεχίζουμε σε κτηνοτροφικό μονοπάτι μέχρι να διασχίσουμε ρυάκι σε υψόμετρο 1340μ.

Στο ρυάκι συναντάμε συστάδα δένδρων, ενώ υπάρχει ροή όλο τον χρόνο. Συνεχίζουμε απέναντι, και σύντομα συναντάμε και πάλι τον τρακτερόδρομο. Αυτός καταλήγει στην όμορφη θέση Γκίκα (1370μ) όπου αλλεπάλληλα οροπέδια, μικρές εξάρσεις και διάσπαρτα δένδρα. Στα δεξιά μας (Ν) θαυμάζουμε τις κορυφές του Σαλαγιάννη, Δίδυμης και τις μεγάλες σάρες ανάμεσα τους. Ο τρακτερόδρομος κατηφορίζει για λίγα μέτρα μέχρι να φτάσει σε στάνη, αλλά εμείς τον εγκαταλείπουμε και συνεχίζουμε ΝΑ, σε ενίοτε ασαφές μονοπάτι, που διασχίζει τα αλλεπάλληλα οροπέδια στοχεύοντας τις μικρότερες κατά το δυνατόν υψομετρικές διακυμάνσεις.

Σύντομα φτάνουμε σε πλαγιά και την ανεβαίνουμε. Φτάνοντας στην κορυφή της, συναντάμε και πάλι τον χωματόδρομο που προηγουμένως είχαμε εγκαταλείψει ( για να φτάσει στο σημείο αυτό έχει καλύψει 1.3χλμ παραπάνω από την καταγεγραμμένη διαδρομή ). Ακολουθώντας τον για λίγα μέτρα, φτάνουμε στο οροπέδιο Λακκώματα όπου και στάνη (1510μ).

Από το οροπεδίο Λακκώματα, συνεχίζουμε με νότια κατεύθυνση, ανηφορίζοντας σε σχετικά απότομη πλαγιά σε ευκρινή μονοπάτια, διατηρώντας αριστερά μας ( Α) ώμο με χαρακτηριστική απόληξη σε βράχο και συστάδα δένδρων ( εδώ να σημειωθεί πως υπάρχει παραλλαγή-και ίσως πιο διαδεδομένη επιλογή του μονοπατιού, που κινείται παράλληλα με την καταγραφή, λίγα μέτρα δυτικότερα ). Φτάνοντας στην ισοϋψή με τον προαναφερθέντα βράχο, στρεφόμαστε ανατολικά σε πλατύ μονοπάτι και περνάμε ακριβώς από επάνω του. Συνεχίζουμε σε τραβέρσα και καταλήγουμε σε οροπέδιο όπου και ρυάκι, με ροή επίσης, όλο τον χρόνο ( 1680μ ).

Από το ρυάκι αυτό ανεβαίνουμε σε απότομη πλαγιά ανατολικά μας και πλέον βρισκόμαστε στις αλλεπάλληλες λάκκες (1740μ.), που σχηματίζονται στην βάση της κορυφογραμμής που συγκροτεί η κορυφή του Ντελιδιμίου με την Αφορισμένη. Κατευθυνόμαστε πλέον νότια, ανηφορίζοντας, παράλληλα με τα όρια των συντριμμιών της σάρας αριστερά μας ( για ένα μικρό τμήμα, τα διασχίζουμε ). Κερδίζοντας ύψος αποκτούμε εν τέλει οπτική επαφή με το διάσελο, και στοχεύουμε μικρό μυτερό βράχο στο χαμηλότερο σημείο του Αυχένα.

Βρισκόμενοι στο Διάσελο ( 1980μ ), αποκτούμε για πρώτη φορά θέα προς νότο, ενώ χαμηλότερα μας, διακρίνεται η αρχή του Ασπρορέματος. Στο βάθος διακρίνεται το συγκρότημα Φτέρης-Λιάκουρα, αλλά πιο δόκιμο θα ήταν να αναφερθεί η κλασσική φράση για τα Άγραφα: Mια θάλασσα από βουνά. Η κορυφή βρίσκεται πλέον κοντά, και το σχήμα της θυμίζει πυραμίδα. Αριστερά μας (Ανατολικά) συνεχίζουμε στην γραμμή της ράχης μέχρι που αυτή σβήνει στην δυτική, απότομη πλαγιά της κορυφής.

Ανεβαίνοντας πλέον την Δυτική πλαγιά του Ντελιδιμίου, συναντάμε αρκετές χαράξεις μονοπατιών, και επιλέγοντας την γραμμή που μας εξυπηρετεί, οδηγούμαστε στην κορυφογραμμή. Στο σημείο αυτό αποκτούμε πλέον θέα και στα ανατολικά. Κινούμενοι για λίγα μέτρα βόρεια, φτάνουμε στην κορυφή, όπου και κούκος στα χαλάσματα του υψομετρικού στύλου (2163μ.). Το σχήμα της κορυφής είναι στενόμακρο, ενώ θα ήταν τετριμμένο να αναφερθεί η εντυπωσιακή θέα εξ' αυτής.

Επιστρέφουμε από την ίδια χάραξη, εκτός από τις ακόλουθες δύο μικρές παραλλαγές. Λίγα μέτρα πριν φτάσουμε στο διάσελο, σε χαρακτηριστική απόληξη, η καταγραφή αποτυπώνει απότομο κατέβασμα σε ράχη προς τις Λάκκες. Στην συνέχεια, σε υψόμετρο 1910μ, αποκλίνει ελαφρώς της πορείας της ανάβασης, προς τα δυτικά, και περνά από ποτίστρα.

Σύνολο απόστασης διαδρομής: 20χλμ
Σύνολο θετικής υψομετρικής: +1600μ.

Γρηγόρης Τζομάκας

Ntelidimi 2163m

Η όμορφη κορυφή του Ντελιδιμίου, Δεύτερη ψηλότερη της Οροσειράς των Αγράφων.

Diaselo Ntelidimiu-Anonimis

Χαρακτηριστικό διάσελο στην διαδρομή. Για πρώτη φορά απόκτούμε θέα προς νότο. Διακρίνεται η αρχή του Ασπρορέματος και στο βάθος το Σύμπλεγμα Φτέρης-Λιάκουρα. Συνεχίζουμε Ανατολικά στην απότομη ράχη, με κόντρα μέχρι την κορυφή.

Ditiki Plagia Ntelidimiu

Απότομη πλαγιά που μας οδηγεί στην κορυφή. Αρκετά κτηνοτροφικά μονοπάτια διακλαδίζωνται.

Homatodromos

Ο χωματόδρομος ξεκινά από την ΝΔ άκρη του χωριού. Κινείται μόνιμα σε όμορφο δάσος κωνοφόρων. Αρχικά κινείται με μικρό υψομετρικό πρόσιμο προς νότο, προσπερνώντας γήπεδο ποδοσφαίρου. Στην συνεχεια κερδίζει ύψος με στροφές. Διανύοντας 5.5 χλμ, τον εγκαταλείπουμε για τρακτερόδρομο.

Lakkes

To μονοπάτι κατευθύνεται νότια σε αλληλένδετες λάκκες, παράπλευρα του όγκου της κορυφής. Ευχάριστο τοπίο. Συναντώντας μικρή κορυφή-έξαρση την κυκλώνουμε από τα ανατολικά. Βγαίνοντας πίσω της αποκτούμε οπτική επαφή με το διάσελο, στοχεύοντας δεξιά, μικρής έξαρσης .

Lakkomata

Ανεβαίνοντας την πλαγιά, συναντάμε χωματόδρομο. Τον ακολουθούμε με κατεύθυνση ΝΑ για λίγα μέτρα και καταλήγουμε σε οροπέδιο με στάνη με την ονομασία Λακκώματα. Διατηρώντας την ίδια κατεύθυνση, συνεχίζουμε σε μονοπάτι που ανεβαίνει σε απότομη πλαγιά. Στην συνέχεια στρεφόμαστε ΒΑ και περνάμε μόλις ψηλότερα από Βράχο-έξαρση με συστάδα δένδρων.

Leontito

Σημείο στο όμορφο χωριό Λεοντίτο, όπου ο ασφαλτωμένος δρόμος ολωκληρώνεται. Χώρος στάθμευσης.

Oropedia Gika

Θέση Γκίκα. Οροπέδιο με διάσπαρτα δένδρα. Συνεχίζουμε ΝΑ σε μονοπάτι, ενίοτε ελαφρώς ασαφές.

Potistra

Ποτίστρα στην εναλλακτική διαδρομή όπου κυκλώνουμε την μικρή κορυφή από τα ανατολικά.

Ryaki 01

Διασχίζουμε Ρυάκι με ροή όλο το χρόνο. Πόσιμο ( Οκτ 2015 ). Απέναντι συνεχίζουμε στο τρακτερόδρομο που συναντάμε ξανά και φτάνει μέχρι την θέση Γκίκα.

Ryaki 02

Ρυάκι με ροή όλο τον χρόνο σε οροπέδιο. Πόσιμο Οκτ 2015. Το μονοπάτι της τραβέρσας πάνω από τα Λακκώματα καταλήγει εδώ. Συνεχίζουμε ανατολικά σε πλαγιά και στην συνέχεια στρεφόμαστε Νότια σε λάκκες. At 39.22602N, 21.55489E

Trakterodromos

Στο σημείο αυτό του χωματόδρομου σε υψόμετρο 1340μ, συνεχίζουμε σε τρακτερόδρομο με κατεύθυνση ΝΑ. Βγαίνοντας από δάσος τραβερσάρει σε πλαγιά. Στο σημείο αυτό κατολίσθηση έχει καταστρέψει την χάραξη του. Το σημείο αυτό, το διανύουμε σε μονοπάτι.

Traversa

To μονοπάτι περνά δίπλα από χαρακτηριστικό βράχο-έξαρση με συστάδα δένδρων και συνεχίζει με όμορφη θέα σε τραβέρσα που διασχίζει πλαγιά. Κατεύθυνση Ανατολική-ΝότιοΑνατολική.

• Photo of geohnit
    geohnit Jul 29, 2017

Πολύ ωραία διαδρομή και αν στο κατέβασμα περάσεις και από την Κλειδέρα για ένα μπάνιο αποθεραπείας , έχεις όλο το πακέτο!!!!!!!!

• Photo of celembrimbor
    celembrimbor Jul 29, 2017

Είναι πολύ καλή ιδέα, και ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες. Την διαδρομή για την Κλειδέρα, βλέπω πως την έχεις ανεβάσει, και μπορεί κανείς να την βρεί εδώ:
    και εδώ:

• Photo of geohnit
    geohnit Jul 29, 2017

Ναι είναι ένα φανταστικό μέρος ,έχω πάει αρκετές φορές.

• Hotzi_Ho Sep 24, 2019

Θελουμε να κανουμε αυτη τη διαδρομή με διανυκτερευση σε σκηνη, αν ειναι δυνατον κοντα στο Ντεληδημι και επιστροφη απο Σαλαγιαννη. Υπαρχει νερο στη διαδρομη; Καταλληλο μερος για σκηνη;

• Photo of celembrimbor
    celembrimbor Sep 24, 2019

Η διαδρομή είχε καταγραφεί Οκτώβριο, οπότε κατά πάσα πιθανότητα ότι ακολουθεί, ισχύει και φέτος. Νερό συναντήσαμε στο waypoint Ryaki 1 σε υψόμετρο 1350μ. Η ροή ήταν μεγάλη και το νερό πόσιμο. Τώρα εάν κάποιος δεν θέλει να το ρισκάρει, μπορεί να χρησιμοποιήσει κατάλληλο φίλτρο. Στην συνέχεια πόσιμο ήταν και το νερό στο waypoint Ryaki 2, σε υψόμετρο 1690μ. Αντιστοίχως ισχύουν τα παραπάνω σχετικά με το 'πόσιμο'. Εμείς πάντως δεν χρησιμοποιήσαμε φίλτρο. Νερό πιθανότατα να βρεί κανείς και στην ποτίστρα επί του χωματόδρομου 1.2 χλμ Δυτικά της θέσης Λακκώματα. Κλασσικά σημεία δ/ν με αντίσκηνα είναι η θέση Λακκώματα σε υψόμετρο 1540μ ( ανάλογο waypoint ), αλλά και σε πολλές λάκκες βόρεια του διασέλου Ντελιδιμίου. Προκειμένου να εξυπηρετήσει την κυκλική που αναφέρετε, σημείο υπάρχει

( συνέχεια από το προηγούμενο ) και στην αρχή του τρακτερόδρομου σε υψόμετρο 1360μ.

Τέλος όσον αφορά την διασύνδεση των κορυφών Ντελιδιμίου και Σαλαγιάννη, να επισημανθεί πως το τμήμα αυτό παρουσιάζει σημεία με έκθεση. Τυχόν λανθασμένη επιλογή χάραξης ενδεχομένως να οδηγήσει σε σημεία με αδιέξοδο. Σημεία με απαιτούμενο scramble είναι δεδομένα. Επιπροσθέτως, οι κορυφές Δίδυμη και Ανώνυμη παρουσιάζουν σχετικά μεγάλες υψομετρικές διακυμάνσεις μεταξύ τους. Τμήμα της διαδρομής αυτής μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο.

• Hotzi_Ho Sep 25, 2019

Σε ευχαριστώ παρα πολυ για την εκτενή και λεπτομερέστατη απάντηση. Μας βοήθησες πολύ!