آبشارهای بوراچول و ژولی (1401.01.19) / burachol and Zhuli waterfalls

Photo ofآبشارهای بوراچول و ژولی (1401.01.19) / burachol and Zhuli waterfalls Photo ofآبشارهای بوراچول و ژولی (1401.01.19) / burachol and Zhuli waterfalls Photo ofآبشارهای بوراچول و ژولی (1401.01.19) / burachol and Zhuli waterfalls

April 9, 2022
April 2022

near Gīlā Deh, Gīlān (Iran)

برنامه امروز گروه آخار بازدید از دو آبشار بسیار زیبا و فوق العاده بود که البته آبشارهای کمتر شناخته شده ای هستند و مثل بقیه آبشارهای منطقه زیاد در دسترس طبیعتگران و جنگلنوردان نیستند
اسم محلی این آبشار ها به ترتیب آبشار بوراچول و آبشار ژولی میباشد که در مسیر پیمایش گیلده به آلادیزگه قرار گرفته اند و موقعیت دقیق مکانی آنها در نقشه با وی پوینت مشخص شده است
برنامه با همراهی جانانه عزیزان گروه از پارکینگ معدن گیلده استارت زده شد و با عبور از منطقه قوشادرمان به آبگرم مشه سویی یا همان علی داشی رسیدیم که تا اینجا پنج کیلومتر میباشد
با توقف چند دقیقه ای برای صرف چای و استراحت مجددا راه می افتیم به سمت آبشار بوراچول که در دو و نیم کیلومتری مشه سویی واقع شده است
این آبشار در واقع در نقطه ای جاری میشود که در مسیر حرکت قابل مشاهده نمی باشد و برای دیدن آن باید از رودخانه عبور کرده و بعد از طی کردن حدود ده دقیقه سرپایینی نسبتا تند به پای حوضچه جذاب آبشار رسید و از دیدن این منظره زیبا لذت برد
توضیحاتی در مورد این آبشار در وی پوینت مربوطه نوشته ام که خواندن و دانستنش خالی از لطف نیست و حتما بدردتان خواهد خورد
بعد از عکاسی و توقف مختصر دوباره به بالای آبشار رفتیم و همان نزدیکی در یک محل هموار و سرسبز برای صرف صبحانه و استراحت اتراق کردیم
آبشار بعدی به اسم ژولی در دو کیلومتری از این آبشار قرار گرفته و صعود ارتفاع اصلی مسیر هم از همین محل صبحانه که علامت زدم شروع میشود یعنی باید 550 متر را در طول دو کیلومتر طی کنید که نسبتا تند و تیز میباشد و عمده تیزی مسیر هم حدفاصل آیشار ژولی و پایین قطار داشی میباشد
حواستان باشد که بعد از حرکت از آبشار بوراچول حدود پانصد متر بعد و نرسیده به ییلاق داش بوینی به سمت راست پیچیده و به سمت آبشار ژولی حرکت نمایید
و اما میرسیم به آبشار محشر و چشم نواز ژولی که تنها گوشه ای از جذابیت و زیباییش را در عکسهای ثبت شده به تصویر کشیده ام
آبشاری که از روی یک تخته سنگ خوش تراش و گرد مانند سرازیر میشود و در فصول پرآب دوقلو ججاری میشود و در سایر مواقع یک سرریز دارد
تقریبا در یک سوم ابتدایی آبشار محلی هموار روی تخته سنگ برای نشستن و دیدن مناظر اطراف وجود دارد که توصیه میکنم مدتی برای استراحت آنجا بشینید و به مناظر اطراف و ییلاق داش بوینی نگاهی بیاندازید
از اینجا تا پایان سربالایی مسیر یک کیلومتر مسافت و سیصد متر ارتفاع باقی مانده است و لازمه که با انرژی و روحیه بهتری این قسمت از مسیر را بپیمایید و در نهایت خودتان را به ابتدای دشت هموار و سرسبزی برسونید که در نوع خود جالب توجه و زیباست و در نهایت با طی کردن چهار کیلومتر در این دشتی مسطح و چشمنواز به روستای آلادیزگه خواهید رسید
امیدوارم توانسته باشم در حد توان توضیحات کافی و اطلاعات مناسبی از کلیات برنامه و مسیر پیموده شده خدمت دوستان عزیزم ارائه کرده و مفید واقع شده
باشم
در پایان هم جا دارد تشکر و قدردانی ویژه ای از تک تک دوستان عزیزی که ما را در پیمودن این مسیر زیبا و لذت بخش همراهی نمودند،داشته باشم و امیدوارم تکرار این روزهای خوش و بیادماندنی همیشه پیش رویمان قرار بگیرد
به امید فرداهایی بهتر و روزهایی زیباتر

Today's program of the Axar group was to visit two very beautiful and wonderful waterfalls, which, of course, are lesser-known waterfalls and, like other waterfalls in the region, are not widely available to nature lovers and foresters.
The local names of these waterfalls are Borachol Waterfall and Julie Waterfall, respectively, which are located on the route from Gildeh to Aladizge, and their exact location is indicated in the map with VPoint.
The program was started with the support of the group's loved ones from the parking lot of Gildeh mine, and by passing Qushaderman area, we reached the spa of Mesha Sui or Ali Dashi, which is five kilometers so far.
After stopping for a few minutes for tea and rest, we walk again to Borachol Falls, which is located two and a half kilometers from meshach soyi.
This waterfall actually flows in a place that is not visible in the path of movement and to see it, you have to cross the river and after walking for about ten minutes, you reach the foot of the attractive pool of the waterfall and enjoy seeing this beautiful view. win
I have written explanations about this waterfall in the relevant WayPoint that reading and knowing it is not without grace and you will definitely find it useful.
After a short photo and a stop, we went to the top of the waterfall again and went to a flat and green place for breakfast and rest.
The next waterfall called Julie is located two kilometers from this waterfall and the ascent of the main height of the path starts from the same place where I marked breakfast, ie you have to walk 550 meters along two kilometers, which is relatively steep and the main sharpness of the path. The distance between Jouli waterfall and the bottom of the qatar Dashi
Be aware that after moving from Borachol Falls, about five hundred meters later and before reaching Dash Boini Summer, turn right and move towards Julie Falls.
But we come to the amazing and eye-catching waterfall of Julie, whose only charm and beauty I have portrayed in the recorded photos.
A waterfall that flows from a well-hewn, round boulder and flows in the twin watery seasons, and at other times has an overflow.
In about the first third of the local waterfall, there is a flat rock to sit and see the surrounding scenery, so I recommend you to relax for a while and take a look at the surrounding scenery and Dash Boini summer.
From here to the end of the uphill route is one kilometer and three hundred meters high, and you need to walk this part of the route with better energy and spirit, and finally get to the beginning of a smooth and green plain, which is interesting and beautiful in its kind. And finally, after traveling four kilometers in this flat and eye-catching plain, you will reach Aladizgeh village.
I hope I have been able to provide sufficient explanations and appropriate information about the general program and the route taken to serve my dear friends and it has been useful.
In the end, I would like to express my special thanks and appreciation to each and every one of my dear friends who accompanied us in walking this beautiful and enjoyable path, and I hope that the repetition of these pleasant and memorable days will always be before us.
Hoping for better tomorrows and more beautiful days

پارکینگ معدن

اینجا محل شروع پیاده روی هست که پارکینگ بغل معدن شن و ماسه قرار گرفته و مدیریت آن بعهده آقا عزیز پورشرق میباشد

تخته سنگ بزرگی که در مسیر قرار داره و به نوعی پایان سربالایی اول نیز هست،از اینجا تا قوشا درمان سرازیری می باشد

دو راهی چملر

سمت راست رو به بالا به طرف روستای چملر میرود و مسیر مستقیم هم به طرف مشه سویی

قوشا درمان

درمان در ترکی به معنی آسیاب و قوشا نیز به معنی جفت و زوج میباشد که در کنار هم معنای آن آسیاب دوقلو میباشد و همانطوری که از عکس هم پیداست احتمالا این دو کلبه مخروبه در قدیم آسیاب روستا یا منطقه بوده اند که بتدریج مخروبه و متروک شده اند و الان تنها یه اسم خشک و خالی و یه تصویر نوستالوژیک از آن باقی مانده است

PictographBridge Altitude 1,884 ft

پل بتنی

این پل تا چهار سال پیش از درختان جنگلی ساخته شده بود و عبور از آن هیجان خاصی به آدم میداد ولی بالاخره جایش را به آهن سرد و بتن داد البته من عکس قدیمی پل چوبی رو هم از آرشیوم میزارم

چشمه مشهور مسیر مشه سویی که در نزدیکی آبگرم قرار داره و آب تمیز و قابل شربی هم داره

مشه سویی (علی داشی)

آبگرمی که از دل سنگ میجوشد و این سنگ مشهوره به علی داشی ، آب خیلی ولرم و چربی داره که اکثر افراد بعد از رسیدن به اینجا ازش استفاده میکنند، بالای این آبگرم طبیعی یک کلبه چوبی هم قرار داره که چایی و املت و وسایل صبحانه داره و میتونید ازش خرید کنید

محل مناسب برای کمپ

این منطقه محل مناسبی برای برپایی کمپ میباشد ،فضای باز و هموار و سرسبزی دارد و بادگیر هم نیست البته راه دسترسی نزدیکی هم به چشمه دارد

عبور از رودخانه

اینجا باید از رودخانه عبور کنید که در اینجا یک چشمه کاملا سنتی بدون هر گونه لوله و شلنگ هم وجود دارد

دو راهی مسیر قطار داشی و داش بوینی

دو راهی که با ادامه مسیر مستقیم به ییلاق داش بوینی خواهید رسید و پاکوب سمت راست شما را بطرف قطار داشی میکشاند

آبشار بوراچول

این هم آبشاری است با اسم محلی بوراچول که یقینا کمتر کسی از موقعیت جغرافیایی و یا حتی اسم محلی آن اطلاع دارد چون در مسیر نیست و به نوعی یک آبشار نهفته است پایین آبشار حوضچه نسبتا بزرگی وجود داره که در هوای گرم میشه داخلش آبتنی کرد و لذت برد ذکر این نکته واجبه که بدونید محل فرود به آبشار شیب بسیار تند و خطرناکی دارد مخصوصا در هوای بارانی و فصل پاییز که اگه زمین گل آلود باشه به راحتی نمیشه فرود آمد و حتما باید خیلی زیاد احتیاط کنید،فراموش نکنید این نکته رو🙏🙏🙏🙏

صبحانه و استراحت

محل هموار و سرسبز برای کمپ و استراحت که ما برای صبحانه اینجا اتراق کردیم

دورنمای ییلاق داش بوینی

ییلاق معروف داش بوینی که از دور قابل مشاهده است و ما نرسیده به داش بوینی به سمت راست پیچیده و به سوی آبشار ژولی حرکت میکنیم

آبشار ژولی

و این هم آبشار بسیار زیبای ژولی که فقط باید از نزدیک دید و لذت برد شکل زیبای تخته سنگی بزرگ و دایره شکل جذابیت زیادی به آبشار داده و یک فضای مناسبی برای چند نفر جهت استراحت و نشستن بغل تخته سنگ آبشار وجود دارد که واقعا هیجان انگیز‌است و متفاوت

این هم تخته سنگ معروف قطار داشی که معرف حضور اکثر دوستان هست و ما از آبشار ژولی به پایین این تخته سنگ خودمان را کشیدیم

مسیر قطار داشی

از اینجا می افتیم به مسیر معمول و معروف آلادیزگه ، قطار داشی که تقریبا همه عزیزان آشنایی کاملی با این مسیر روتین دارند و ترک این مسیر هم قبلا توسط بنده ثبت شده و در دسترس میباشد

چشمه ای با حوضچه ای بسیار زیبا برای آن که در مسیر قرار دارد و بر خلاف همیشه اصلا آبی از لوله تعبیه شده برای آن جاری نبود و به نظر راه ورودی آب به داخل لوله قطع شده بود چون این چشمه بسیار پر آب هست و قابل شرب

پایان سربالایی

رسیدیم به پایان سربالایی مسیر و ابتدای دشت هموار و سرسبز آلادیزگه که به خاطر شرایط مرزی و آب و هوایی اکثرا با وزش باد و هوای مه آلود روبرو خواهید بود البته امروز به خاطر باد نسبتا زیاد طبیعتا مهی در کار نبود و کاملا میشد این دشت زیبا را مشاهده نمود

دشت آلادیزگه

تصاویری چشم نواز و زیبا از دشت آلادیزگه که واقعا زیباست و سرسبز و همچنین مرتع مهم و مناسبی برای چرای دامهای اهالی منطقه میباشد

PictographBridge Altitude 4,415 ft

پلی که روی یک نهر آب احداث شده تا تردد ماشینها امکانپذیر باشد لازم به ذکر است که در هوای مناسب و زمانی که بارندگی نبوده و زمین خیس و گل آلود نباشد میشه با ماشین تا ابتدای مرز گیلان که در وی پوینت قبلی ذکر شد رانندگی کرد و رسید

پایان

و در نهایت رسیدیم به ابتدای روستای آلادیزگه و گاز یولی معروف که ماشین طبق ساعت مقرر و دقیق انتظارمان را می کشید خداوند را شاکرم به خاطر داشتن چنین دوستان و همنوردان عزیزی که با همراهی و همدلی شان باعث رقم خوردن این برنامه های جذاب و زیبا میشوند ❤ یاشاسین آخار ❤

• Photo of Axar group

خدا قوت به همه دوستان عزیز

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Apr 10, 2022

Very beautiful waterfalls , the second is really wonderful

• Photo of Mehran Tabibvand

یاشاسین گروه آخار و عزیز یولداشلار،چوخ عالی مسیر و برنامه اولدی

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Apr 20, 2022

Very nice trail. Congratulations!!

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Apr 20, 2022

Your grace always includes us ، dear pablo

• Photo of Farzadgolzarian

• Photo of migueleloi
    migueleloi Feb 24, 2023

Wonder these waterfalls.
    Thanks for sharing this adventure.