آبشار زردلیمه - لشتر به گزستان

2 days 2 hours 29 minutes
April 23, 2022
April 2022

near Darreh Kalak, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

تاریخ اجرا: ۱ تا ۳ اردیبهشت
تعداد افراد: ۱۶ نفر
با اتوبوس ساعت ۷:۳۰ شب از تهران، ترمینال جنوب به سمت شهرکرد حرکت کردیم. توصیه میشه از ترمینال بیهقی استفاده کنید چون اتوبوس‌های ترمینال جنوب توقف طولانی دارند و ما رو ساعت ۵ صبح شهرکرد پیاده کرد، در صورتی که خیلی باید زودتر می‌رسیدیم.
ما از شهرکرد تا تعاونی عشایر از مینی‌بوس استفاده کردیم (09139799106 آقای مولوی) و بعد از حدود ۲ ساعت و نیم دم تعاونی عشایر پیاده شدیم. حدود ۳-۴ کیلومتر آخر مسیر خاکی هست که خیلی مهمه حتما با راننده طی کرده باشید و این خیلی شمارو جلو می‌اندازد.
با آماده شدن تیم و خوردن صبحانه ساعت ۸ صبح از تعاونی عشایر حرکت کردیم. می‌تونید از جاده‌ی خاکی سمت چپ تعاونی عشایر صخره‌ها رو دور بزنید و سریع‌تر به بالاشون برسید. بعد از اون باید به سمت بالا حرکت کنید و بعد از عبور از چند تپه به بالاترین نقطه‌ی مسیر می‌رسید. حدود ۱ ساعت این سربالایی طول کشید. ما در این نقطه معارفه رو داشتیم و با تیم آشنا شدیم. به نسبت تیم قوی بود و فقط یکی دو نفر کامل برای این سفر آماده نبودند. بعد از استراحت ساعت ۱۰ مسیر رو ادامه دادیم و بعد از کمی تراورس، شیب به سمت پایین شروع شد. در مسیر از کنار چند سیاه‌چادر گذشتیم که خوبه شکلاتی برای هدیه به بچه‌های عشایر داشته باشید. همچنین عشایر معمولا دوغ و ماست می‌فروشند که می‌تونید تهیه کنید. بعد از حدود یک ساعت ادامه به بالای شیب تندی می‌رسیم که در نهایت از کنار دیواره به پایین می‌ره و بعد از عبور از یک راه آب به صخره‌ی روبرو می‌رسیم و بعد کمی تراورس به بالای یک یال می‌رسیم که از روی اون ارتفاع کم می‌کنیم. حدود ساعت ۱ به زین اسبی سرسبزی می‌رسیم که همانجا ناهار رو می‌خوریم و قدری استراحت می‌کنیم که گرمای آفتاب کم بشه. ساعت ۴ به مسیر ادامه می‌دیم و بعد از یک ساعت سرپایینی به کف دره می‌رسیم. از اونجا بسته به سرعت حدود یک تا دو ساعت فاصله تا آبشار هست. در نهایت تیم حدود ساعت ۷ عصر به بالای آبشار رسید. هم بالای آبشار و هم پایینش جا برای کمپ زیاد هست که می‌تونید روش حساب کنید.
روز دوم ما صبح ساعت ساعت ۷ پا شدیم و ۸ صبحانه خورده به سمت پایین آبشار رفتیم و مشغول آب‌بازی و عکاسی شدیم. حدود ساعت ۹ آماده‌ی رد شدن از جره بودیم که صف به شدت طولانی رو متوجه شدیم که در نهایت باعث شد ساعت ۲ از جره عبور کرده باشیم. اگه کوله نداشته باشید و شنا بلد باشید معمولا با شنا می‌تونید عرض رودخانه رو توی ۳۰-۴۰ متر بردن جریان آب طی کنید و به سمت مقابل رودخانه برسید. هزینه‌ی جره هم نفری ۳۰ هزار تومان هست که نسبت به ۳ سال پیش که ۱۷ تومن بود خیلی گرون نشده بود. در نهایت ما از سمت مقابل آبشار مسیر روز دوم رو با تاخیر فراوان شروع کردیم و بعد از حدود یک ساعت و ربع به خط راس رسیدیم (در مسیر بالا رفتن یک قسمت از مسیر هست که خیلی راه درست به چشم نمیاد و ما جایی که دوباره وارد پاکوب شدیم رو تگ کردیم و خوبه اون ۲۰۰-۳۰۰ متر رو با دقت بیشتری طی بشه. راه اصلی بالای مسیر ثبت شده است) و از سمت مقابل شروع به پایین آمدن کردیم و حدود ساعت ۴ به رودخانه‌ی روستای بادام شیرین رسیدیم. زیر سایه‌ی درختی آنجا ناهار خوردیم.
از روستای بادام شیرین تا چشمه‌ی بعدی مسیر یک ساعت و نیم زمان برد و ما حدود ساعت ۷ عصر به چشمه رسیدیم و از اونجا تا محل زین اسبی هم مسیر تقریبا تراورسی را طی کردیم و ساعت ۸ به محل کمپ شب دوم رسیدیم. نزدیک محل کمپ ظاهراً یک چشمه است که من تگ کردم ولی دقیقا محلش رو ثبت نکردم و می‌دونم طبق گفته‌ی تیم قبلی، حدود ۱۰۰ متر بالاتر از پاکوبه.
روز سوم ساعت ۵ و نیم صبح بیدار شدیم و ساعت ۶:۴۵ راه افتادیم و بعد از یک ساعت به پل خدا آفرین رسیدیم. این قسمت مسیر به شدت لغزنده و باید با احتیاط عبور کرد. بعد چند دقیقه استراحت روی پل، از سمت مقابل شروع به افزایش ارتفاع کردیم (مطمئن باشید مطابق جی پی اس حرکت می‌کنید، چون اول مسیر خیلی مشخص نیست و پاکوب انحرافی زیاد داره، خوبه به سنگچین‌هایی که محلی‌ها گذاشتند دقت کنید). بعد از حدود ۲۰ متر افزایش ارتفاع وارد پاکوب شدیم و از روی پاکوب ادامه دادیم و تقریبا تمام مسیر مشخص بود. بعد حدود یک ساعت و نیم به چشمه‌ی نزدیک روستا رسیدیم و استراحت بعدی رو اونجا داشتیم. در نهایت از جاده‌ی بالای مزارع گندم به سمت روستا حرکت کردیم و ساعت ۱۰:۱۵ به اول روستا رسیدیم.
ما با همان مینی‌بوسی که ما رو روستای لشتر آرورده بود هماهنگ کرده بودیم و روستای گزستان منتظرمون بود. از این روستا تا شهرکرد حدود ۳:۳۰ راه هست. خوبه که حداقل ۱ ساعت قبل بلیطتتون برسید شهرکرد، چون مسیر کوهستانی هست و ما ماشینمون خراب شد و در نهایت خیلی مرزی به اتوبوس رسیدیم.
توصیه‌ی اکید می‌کنم به خاطر معروف شدن این آبشار و به وجود آمدن مسیرهای راحت‌تر این مسیر در تعطیلات رسمی نرید و حداقل روز اول سفرتون روز تعطیل نباشه تا بتونید در کمپ آبشار لذت بیشتری ببرید.

بالاترین ارتفاع مسیر

بدون آب

PictographWaterfall Altitude 4,442 ft

آبشار زردلیمه

حدود دویست سیصد متر قبل‌تر از پاکوب خارج شدیم و مسیر خیلی سخت شد. نشونه‌ی این قسمت رسیدن به شن‌ اسکی است که باید از سمت چپ بالا رفته و با یک زیگزاگ حدود ۲۰ متر ارتفاع بگیرید تا به پاکوب اصلی برسید.

PictographCampsite Altitude 4,570 ft

PictographCampsite Altitude 5,481 ft

PictographCampsite Altitude 5,145 ft

PictographCampsite Altitude 5,365 ft

• Photo of abbasladonii
    abbasladonii May 9, 2022

سلام

متن خوب و مفیدی نوشتید.. دمتون گرم.. اگه ممکنه تریل مسیرتون رو بفرستید واتس‌اپ.. خیلی ممنونم 09394286974