آبشار ولیلا 960326

June 17, 2017
June 2017

near Valbalā, Māzandarān (Iran)

از میدان اصلی شهر زیرآب در جاده فیروزکوه تا روستای ولیلا جاده آسفالته بسیار زیبایی وجود دارد که ابتدا از روستای اتو عبور کرده و سپس به روستای ولیلا می‌رسید. مسیر با تابلوهایی تقریبا مشخص است ولی داشتن فایل جی پی اس مسیر توصیه می‌شود. روستای ولیلا یک حسینیه بزرگ دارد که بهترین مکان برای پارک ماشین مقابل حسینیه است. که نقطه شروع این تِرَک از مقابل حسینیه است. در حیاط حسینیه دو سرویس بهداشتی جداگانه وجود دارد که هنگام رسیدن ما آب آنها قطع بود اما تانکر آبی که در حیاط حسینیه وجود داشت قابل استفاده بود. از مقابل حسینیه پس از حدود 300 متر پیاده‌روی باید داخل جنگل شده و بقیه مسیر به صورت پاکوب مشخص بوده و در برخی نقاط تابلوهایی کوچکی روی درخت‌ها مسیر آبشار را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه این برنامه در خرداد اجرا شد جنگل فوق‌العاده زیبا بود و تمام مسیر در هوای تقریبا مه‌آلود سپری شد. مسیر مخصوصاً در نقطه‌ای که به نام رودخانه ثبت شده است گلی است و بهتر است حتما تجهیزاتی مانند گتر و کفش مناسب همراه داشت. پس از حدود 2 کیلومتر پیاده‌روی از محل حسینیه به نقطه بالای آبشار می‌رسید. نکته‌ای که در این باره وجود داشت این است که نقشه جی‌پی‌اس که ما به همراه داشتیم تا همین نقطه رکورد شده بود که بالاسر آبشار بود. با توجه به اینکه ارتفاع آبشار زیاد بود از کناره‌ها امکان رسیدن به پایین‌دست آبشار وجود نداشت. همچنین از اطراف آبشار مسیر مشخصی برای رسیدن به پای آبشار دیده نمی‌شد و در نتیجه پیمایش ما در همین نقطه به اتمام رسید. اما بنده شخصا عکسهایی از حضور طبیعت‌گردان پای آبشار دیده‌ام بهتر است برای رسیدن به پایین دست آبشار حتما از راهنمای محلی یا کسانی که تجربه رفتن به پای آبشار را دارند کمک بگیرید. نکته مهم این است که با نزدیک شدن زمان به ظهر هوای جنگل بسیار شرجی می‌شود در نتیجه بهترین زمان استفاده از این مسیر زیبا صبح زود است. روی هم رفته دیدن این جنگل حداقل برای یک مرتبه در فصل بهار خالی از لطف نیست و به صورت یک برنامه یک روزه بسیار سبک و زیبا از تهران قابل اجرا است.ه

رودخانه

• Photo of mahmoodreza
    mahmoodreza Apr 30, 2018

سلام
    ممنون از اطلاعات خوب و کامل لطفا راهنمایی کنید که در روستای ولیلا خانه اجاره ای برای اقامت هست؟ یا شماره تماس از ساکنین روستا دارین؟

• Photo of Hengameh
    Hengameh Apr 30, 2018

سلام
    نه اطلاعی در مورد خانه اجاره ای و یا شماره ای از ساکنین نداریم . ( چون این برنامه رو مشترک اجرا کرده بودیم من جواب دادم).پ

• Photo of mahmoodreza
    mahmoodreza May 5, 2018

ممنون از پاسخگویی تون
    صرفا برای تکمیل اطلاعات برنامه شماره سوییت اجاره ای رو میزارم اینجا برای دوستانی که مایل هستن استفاده کنند

• nersias Jul 22, 2020

قبلا با یه طناب که اونجا همیشه بود میرفتیم پایین ابشار، شاید برش داشته باشن اما مسیر پاکوب هم داره که یکمی ناواضح و طولانیه اما میشه از اون هم رفت پای ابشار