آبشار اسکلیم (آبشار آهکی گالش کلا)

July 1, 2023
June 2023

near Gālesh Kolā, Māzandarān (Iran)

"گروه کوهنوردی و طبیعت‌گردی آلفا"

برای کیفیت بهتر خطوط تریل مسیر بصورت یک طرفه و دقیق ثبت شد برای برگشتن از همین مسیر ضبط شده استفاده کنید؛

پنجشنبه ۸ تیر ۱۴۰۲
۰۱:۱۵ بامداد؛
فرعی‌های جاده هرکدام دروازه‌ای از طبیعت به چندین جاذبه متفاوت آسان و دشوار،جاذبه‌هایی که بعضا در ارتفاعات پایین با سهولت در دسترسی و در بین آن‌ها قله‌های مرتفع که حتی در اوج گرم‌ترین روزهای تابستان برفچال‌های فراوان دارند تلاشی بیشتر طلب می‌کنند تا بتوان از زیبایی آن‌ها بهره برد؛
اما در این بین آبشار آهکی اِسکِلیم به دلیل پیچیدن آوازه زیبایی منحصر به فرد و مسیر راحت دسترس و خاصش که اخیرا مورد توجه گردشگران قرار گرفته در اکثر روزهای تعطیل و غیر تعطیل میزبان جمعیت بالایی شده و در محدوده آبشار با وجود رودخانه،چشمه زلال و درختان کهنسال و بلند قامتش فضای دلنشینی‌ برای لذت بردن از این جاذبه ارزشمند بوجود آورده؛
برای رفتن به آبشار اسکلیم ابتدا باید به گالش کلا بروید که اگر از برنامه نشان استفاده کنید شما را تا روستا بدون عیب و نقص می‌رساند؛
از آنجا در صورت نا آشنایی با مسیر و نداشتن جی پی اس از راهنماهای محلی کمک بگیرید و در صورت دلخواه می‌توانید جهت حمل بار قاطر کرایه کنید که تا آبشار تجهیزات و کوله‌های شما را حمل می‌کنند؛
دو پارکینگ بزرگ جهت استقرار خودروی مسافران برای مدت زمان یک تا چند روز با مبلغ روزانه در تاریخ فعلی هر خودرو ۵۰.۰۰۰ تومان تعبیه شده،سرویس بهداشتی مناسب در پارکینگ وجود دارد؛
برای پیمایش راحت مسیر و جلوگیری از تاول و پیچ خوردن پا از صندل پشت بسته طبیعت‌گردی یا در غیر این صورت از یک کتونی سبک استفاده کنید،در طول مسیر باید ۲۷ بار از عرض رودخانه که عمق آب در بعضی نقاط تا زانو می‌رسد عبور کنید؛
پاکوب مشخص است اما مسیرهای مالرو و پاکوب‌های متعددی وجود دارد که باعث گمراهی می‌شود؛
در طول مسیر چشمه مناسب و قابل شرب وجود ندارد پس بهتر است هر نفر ۱.۵ تا ۲ لیتر آب همراه خود داشته باشید و هر نیم ساعت مقداری آب جهت رفع کسالت و خستگی بنوشید؛
از پیمایش شبانه خودداری کنید،وزن کوله‌ ارتباط مستقیم با رفاه و آرامش شما در طول مسیر دارد پس از بردن وسایل غیر ضروری و سنگین پرهیز کنید؛
در اصول طبیعت‌گردی حرفه‌ای حمل کیسه و تجهیزات در دست کاری نادرست است پس از حمل بار توسط دست‌ها خودداری کنید؛
کیسه زباله جهت جمع آوری و برگرداندن زباله‌های شخصی همراه خود داشته باشید؛
《برای درست کردن آتش تحت هیچ عنوان درخت قطع نکنید و شاخه سبزی نشکنید،با کمی جست و جو در جهت مخالف مسیر رودخانه و اطراف محل کمپ هیزم‌های فراوان کوچک و بزرگ که توسط سیلاب و یا طوفان شکسته شده‌اند یافت می‌شود،اگر تبر همراه خود دارید با اعضای گروه آن‌ها را به قطعه‌های قابل حمل تبدیل کنید و از آتشی که به جان طبیعت آسیب نمی‌رساند لذت ببرید؛
مدت زمان لازم برای رسیدن به آبشار بین ۳ تا ۵ ساعت بسته به سرعت پیمایش شما دارد؛
در ترک ضبط شده مسیر و پوینت‌های ثبت شده جهت کاربردی بودن تریل،نقاط مهم ثبت و نشانه گذاری شده،در صورت دلخواه برای دوری از جمعیت شلوغ محدوده کمپ آبشار از فضای مناسب برای کمپ قبل از آبشار استفاده کنید و در زمان خلوت و مناسب از آبشار دیدن کنید؛
قالب‌های آهکی حوضچه‌ها و استخر پایین آبشار طی میلیون‌ها سال شکل گرفته شده پس با سهل انگاری لحظه‌ای و بی مسئولیتی سبب تخریب این پدیده زیبای آبشار نشویم؛
با کفش و صندل به هیچ عنوان وارد حوضچه‌ها نشویم؛
درخت‌ها را از بین نبریم و برای برافروختن آتش از جایی که قبلا آتش برپا شده استفاده کنید؛
طبیعت آبشار اسکلیم چندان حال خوشی ندارد برای کمک به بازسازی طبیعت تنها کاری که ما باید انجام بدهیم این است که از تخریب و آسیب رساندن جلوگیری کنیم و همه با افرادی که دلسوز طبیعت نیستن دلسوزانه رفتار نکنیم،حداقل کار دادن تذکر است؛
و در آخر طبیعت حق همه ماست رعایت حق و حقوق همه افراد در هرجایی اولویت دارد؛
موزیک شما دلنشین است اما سکوت و آرامش طبیعت دلنشین‌تر
گفت و گوهای شما گوشنواز است اما آواز پرندگان روح نواز
حضورمان در طبیعت چیزی جز یک مهمانی کوتاه نیست،میزبانان طبیعت اجزای همیشگی آن‌ها هستند با طبیعت مهربان باشیم و شرایط زندگی برای موجودات طبیعت را سخت و طاقت فرسا نکنیم؛
اگر تا اینجای گزارش اومدی تو شخصی هستی که اهمیت میدی،پیروز و در پناه خالق هنرمند طبیعت باشید

سرویس بهداشتی قابل استفاده در پارکینگ تعبیه شده

گذر از رودخانه ۱۰

PictographBridge Altitude 1,227 ft

PictographBridge Altitude 1,592 ft

PictographDoor Altitude 1,611 ft

PictographProvisioning Altitude 1,638 ft

فاقد دستگاه پوز،پول نقد همراه داشته باشید

ترکیب آهک،ماسه و خاک رس با خاصیت چسبندگی بالا که طی سالیان دراز نقش نگاره‌های طبیعی بوجود می‌آورد

در صورتی که قصد دارید از شلوغی و ازدحام جمعیت به دور باشید این محل مناسب کمپ است