آبشار شاهاندشت و قلعه ملک بهمن - آمل جاده هراز

Photo ofآبشار شاهاندشت و قلعه ملک بهمن - آمل جاده هراز Photo ofآبشار شاهاندشت و قلعه ملک بهمن - آمل جاده هراز Photo ofآبشار شاهاندشت و قلعه ملک بهمن - آمل جاده هراز

31 minutes
September 19, 2018
September 2018

near Qal‘eh Malek Bahman, Māzandarān (Iran)

چه زیبایی هایی که در کرانه های رود اهورامزدا انتظار گردشگران را می کشد. از بام ایران دماوند گرفته تا دریای کاسپین همه و همه جلوه گاه طبیعت کهن شهر آمل و شاهرگ تمدنش هراز است

با گذشتن از پلور و نرسیده به بایجان، درست دو کیلومتر پیش از پل وانه، یک جاده فرعی کوتاه و باریک ما را به دشت شاهان، ییلاق زیبای شاهاندشت می برد. با رسیدن به مسجد روستا کافیست به سمت راست پیچیده و مسیر جوی آب را پی بگیریم تا به پارکینگ برسیم و از آن پس راه پاکوبی را می پیماییم که از یک سو به کهن دژ ملک بهمن و از سوی دیگر به دومین آبشار بلند ایران زمین می رسد

دژ ملک بهمن با قدمتی سه هزار ساله بر فراز صخره ای ساخته شده که آبشار شاهاندشت از آن سرازیر می شود و منظره ای شگفت از رودرویی تاریخ و طبیعت را به نمایش می گذارد. اگر پاکوب پس از پارکینگ را پی بگیریم و به سمت بلندی برویم پاکوب ما را به پشت قلعه می رساند که البته پرشیب است و برای ورود به قلعه نیز می بایست کمی دست به سنگ شد و از طناب ثابت گذاری شده نیز کمک گرفت. با اینکه هزاره ها از ساخت این دژ و قرن ها از آخرین کاربری آن می گذرد همچنان تصور عظمت آن ذهن را درگیر خود می سازد

اما با پایین آمدن از بلندی های قلعه صدای آبشار به استقبالمان می آید و ناگاه بلندای این آب در حال فروپاشش رخ می نماید. حوضچه ای در زیر این آبشار شکل گرفته و البته در بالادست نیز حوضچه های دیگری قرار دارد که دسترسی به آنها نیازمند کار فنی است. شدت فروریختن آب به حدی است که نمی توان زیر فشارش دوام آورد و خنکای آن به گونه ای است که در میانه تابستان نیز سرمایش بر استخوان می نشیند

دو مسیر متفاوت از دو سو روستای شاهاندشت را به این آبشار متصل می سازد اما ما همان راه پارکینگ که آمده بودیم را پیش می گیریم و از میان درختان گردو که در تمام روستا دیده می شوند راه خود را به سمت خودرو پیدا می کنیم

نکته یک : مسیر ارائه شده با جی پی اس گوشی ثبت گردیده است
نکته دو : با جستجوی "آبشار شاهاندشت" در نقشه گوگل، می توانید به راحتی به پارکینگ آبشار برسید و باقی مسیر را یا از طریق پاکوب و یا از همین مسیر ارائه شده بیابید

قلعه تاریخی

بر فراز تپه ای که سرچشمه آبشار شاهاندشت است

نمای قلعه و پاکوب

آبشار شاهاندشت

• Photo of M.sadegh.gh
    M.sadegh.gh Apr 15, 2022

سلام، ماشاءالله به این قلم و ادبیات نگارش. هر خواننده‌ای میل به رفتن این مکان را خواهد کرد با مطالعه این مطلب.

• Photo of بهادر
    بهادر Apr 15, 2022

درود بر شما و سپاس از لطفتان پاینده باشید

• Photo of babakshgh
    babakshgh Jul 21, 2022

درود بر شما جناب ساکت تبار.

مسیر پاکوب تا خود آبشار، عارضه سخت گذر خاصی که نداره؟ می خوام ببینم برای خانوده مناسب هست یا نه؟