آبشار قورماکری (راشیل) (1402.09.10) / rashil waterfall

Photo ofآبشار قورماکری (راشیل) (1402.09.10) / rashil waterfall Photo ofآبشار قورماکری (راشیل) (1402.09.10) / rashil waterfall Photo ofآبشار قورماکری (راشیل) (1402.09.10) / rashil waterfall

December 1, 2023
December 2023

near Hūlestūn, Gīlān (Iran)

برنامه امروز پیمایش مسیری جذاب و رویایی بود که در روز خاصی اجرا گردید که برای گروه آخار همیشه ماندگار است و غیر قابل فراموشی
ثبت صدمین برنامه غیر تکراری گروه در روزی رقم خورد که دقیقا پنج سال پیش و در سال هزارو سیصدو نود و هفت استارت برنامه های تحت عنوان گروه آخار زده شد و خوشبختانه تا به امروز ادامه داشته است
البته حدود 30 برنامه در برنامه ویکیلاک ثبت نشده که به چند دلیل است از جمله از دست دادن چند برنامه ابتدایی که هنوز اکانت ویکیلاک را راه اندازی نکرده بودم و چندین برنامه که بدلیل شرایط نامساعد هواشناسی و عدم مسیریابی صحیح از ثبت آنها خودداری شد و البته چند مسیر تکراری مخصوصا قله ها که نیازی به ثبت مجدد آنها ندیدم
با این حال طی مدت پنج سال متوسط دو برنامه در ماه به طور میانگین ، مداوم اجرا گردیده و و بسلامتی به پایان رسیده که بعد از لطف خدا در سایه همراهی و همنوردی اعضای گرانقدر گروه بوده که همواره در برافراشته نگاه داشتن پرچم آخار با قدرت و انرژی زیادی کمک حال بنده و گروه بودند که به شخصه همیشه مدیونشان خواهم بود
از ابتدای شروع برنامه ها همواره رسالت گروه کوهنوردی آخار ثبت برنامه ها و اشتراک بی منت و رایگان همه مسیرهای کوهنوردی و جنگل نوردی بوده که هر کدام از علاقمندان و همنوردان در هر کجای این مرز و بوم بتوانند در صورت تمایل مسیرهای ثبت شده را دانلود کرده و استفاده نمایند
تمامی مسیرهای اشتراک گذاری شده دارای توضیحات مفصل و مقتضی بوده که همراه پرچم گذاری های متعدد در طول مسیر که نمایش دهنده مکانهای مهم مسیر از قبیل چشمه ها ، دو راهی ها ، محل مناسب کمپ ها ، رودخانه ها و مناظر جذاب طبیعت و ... هستند که همنوردان عزیز در صورت نیاز با مطالعه اجمالی و دریافت فایل جی پی ایکس مسیر ، بتوانند با آگاهی محیطی کافی و اطلاع از چند و چون مسیر برنامه ریزی کرده و از طبیعت زیبای اطراف که بنظرم یکی از بزرگترین موهبت های خداوند در حق بندگانش هست لذت برده و شکر نعمتش بجا آوردند
یقینا در این راه مشکلات و نامهربانی ها و حتی شیطنتهایی هم صورت گرفته که من را از ثبت و اشتراک گذاری مسیرها منصرف کرده و وادار نمایند حتی الامکان در دسترس عموم قرار ندهم
ولی به با این حال به ضرس قاطع عرض میکنم که این کار یکی از بزرگترین دلخوشی ها و آرزوهای زندگی من بوده که همواره از انجام دادنش انرژی زیادی گرفته و لذت بینهایتی میبرم و عهدم با خود بر آن است تا زمانی که توان دارم و پاهایی برای پیاده روی در ادامه این مسیر و انجام این کار اهتمام ورزیده و همچنان با قدرت ادامه دهم ، باشد که دعای خیر تعدادی هر چند اندک از همنوردان بدرقه راه زندگی روزمره ام باشد
و اما کمی درباره برنامه امروز بدانیم ...
مسیر بسیار زیبایی که استارت آن از روستای زره ژیه زده شد و مثل اکثر اوقات صبح اول وقت قبل از طلوع آفتاب پیاده روی را شروع کرده و راهی شدیم
آبشار راشیل که در گویش محلی به اسم قورما کری از آن نام میبرند هدف پیمایش امروز بود که در یکی از بکرترین جاهای منطقه جا خوش کرده است
بی شک همگی اسم ییلاق لاتون را بارها شنیده اید و اگر از نزدیک دیده باشید به خوبی درک میکنید که بخاطر عدم وجود راه دسترسی برای ماشین ها این ییلاق همچنان بکر و زیبا باقی مانده و آیینه تمام نمایی از زیباییهای دلنشین و روحنواز هست
آبشار در پایین این ییلاق و در امتداد دره ای جنگلی واقع شده که بخاطر همین مسائل راه دسترسی ماشین یک آبشار کمتر شناخته شده بوده و شاید نتوانید در لیست برنامه ها گروه های کوهنوردی جایی برای این آبشار پیدا کنید
از روستای زره ژیه تا خود آبشار تقریبا پنج کیلومتر میباشد که ارتفاعی حدود مثبت ششصد متر را باید صعود کنید
بعد از بازدید از آبشار هم برای مسیر برگشت خودمان را به ییلاق لاتون رسانده و از اونجا مجددا بسمت روستای زره ژیه به راه افتادیم
مسافت مسیر برگشت هم شش کیلومتر میباشد که بعد از دو و نیم کیلومتر مجددا به نقطه مشترک مسیر رسیده و از انجا خودمان را به محل پارک ماشین ها بازگشتیم
برنامه ذکر شده دارای زیباییهای خاص و جذابی هست که بنظرم هر شخصی را که قدم در این مسیر بگذارد سر ذوق آورده و محسور خوش کند
سطح برنامه متوسط بوده و قابل پیمایش توسط گروه های کوهنوردی و حتی خانواده ها میباشد
در پایان لازم هست از صمیم قلب تشکر و قدردانی کنم از همنوردان عزیزم که در طی این سالها همواره بدون در نظر گرفتن مکان و زمان مسیرها در برنامه ها شرکت کرده و در رقم خوردن این روزهای ماندگار برای گروه آخار باعث و بانی همیشگی هستند

Today's program was an attractive and dreamy journey that was carried out on a special day that is always lasting and unforgettable for the Akhar group.
The recording of the group's 100th non-repetitive program was made on the day that exactly five years ago, in the year 1397, the programs under the name Axar Group were started, and fortunately, they have continued until today.
Of course, about 30 programs are not registered in the Wikilock program, which is due to several reasons, including the loss of some initial programs that I had not yet set up a Wikilock account, and several programs that were refused to be registered due to adverse weather conditions and lack of proper routing, and of course Some repetitive routes, especially the peaks, which I did not see the need to record again
However, during an average period of five years, two programs per month were continuously implemented and ended safely, after the grace of God, in the shade of the companionship and companionship of the precious members of the group, who always kept the Axar flag raised with strength and They helped me and the group with a lot of energy, and I will always be indebted to them personally
From the beginning of the programs, the mission of Axar Mountaineering Group has always been to register the programs and share all the mountain climbing and forest climbing routes free of charge, so that any of the enthusiasts and fellow hikers anywhere in this region can download the registered routes if they wish. and use
All the shared routes have detailed and appropriate explanations along with numerous flags along the route that show important places on the route such as springs, two ways, suitable places for camps, rivers and attractive nature views, etc. Dear fellow travelers, if necessary, by reading the overview and receiving the GPX file of the route, they can plan with sufficient environmental awareness and knowledge of how many routes and the beautiful nature around, which I think is one of the greatest blessings of God to His servants. They enjoyed and thanked him for his blessing
Certainly, there have been problems, unkindness and even mischief in this way, which have discouraged me from recording and sharing the routes and forced me not to make them available to the public even if possible.
However, I firmly say that this work has been one of the greatest pleasures and dreams of my life, that I always get a lot of energy from doing it and I get infinite pleasure, and I pledge to myself to do it as long as I have the strength and legs. To continue walking on this path and to do this work, I will continue with strength, may the good prayers of a number of companions, however few, accompany my daily life.
And let's know a little about today's program...
It is a very beautiful route that started from the village of Zere Jieh and like most times we started walking in the early morning before sunrise and we set off.
Rashil waterfall, which is called Qorma Kari in the local dialect, was the goal of today's tour, which is located in one of the most pristine places in the region.
Undoubtedly, you have all heard the name Laton Villa many times, and if you have seen it closely, you will understand well that due to the lack of access road for cars, this villa has remained pristine and beautiful, and it is a mirror of pleasant and soulful beauty.
The waterfall is located at the bottom of this villa and along a forest valley, which is a lesser-known waterfall because of these problems, the access road by car, and you may not be able to find a place for this waterfall in the list of programs of climbing groups.
It is almost five kilometers from the village of Zere Xieh to the waterfall itself, and you have to climb a height of about six hundred meters
After visiting the waterfall, we reached Laton Yilaq for the return route and from there we started again towards the village of Zere Jie.
The distance of the return route is six kilometers, and after two and a half kilometers, we reached the common point of the route and from there we returned to the car park.
The mentioned program has special and attractive beauties that I think will delight and delight anyone who steps on this path.
The level of the program is medium and can be navigated by climbing groups and even families
In the end, it is necessary to express my sincere thanks and appreciation to my dear fellow passengers who have always participated in the programs regardless of the place and time of the routes and are the constant cause and support in making these lasting days for the Axar group.

گردش به چپ

اولین دو راهی مسیر که بعد از عبور از رودخانه باید کاملا به سمت چپ و مسیر رو به بالا حرکت کنید در نگاه اول بعد از عبور کردن از رودخانه، مسیر صحیح پاکوب مستقیمی بنظر میرسد که اگر دقت نکنید و در امتداد رودخانه حرکت نمایید ممکن است راه را اشتباه طی کنید

عبور از رودخانه

در این نقطه از مسیر باید از رودخانه عبور کرده و مسیر پاکوب مشخصی را ادامه دهید

شروع سربالایی

شروع سربالایی مسیر که از ارتفاع 550 باید خودتون رو تا ارتفاع 950 بالا بکشید

منظره زیبا

مناظر زیبا از مسیر که هنوز میتوانید براحتی ماه را در آسمان مشاهده بفرمایید

منظره عالی

محل هموار و سرسبزی که مناظر اطراف بسیار جذابتر و زیباتر بنظر میرسند همچنین اینجا دو راهی مسیر رفت و برگشت هست که باید به سمت راست و پاکوب سرازیری حرکت کرده و ادامه مسیر بدهیم

آبشار راشیل

اینجا محل سرریز آبشار زیباییست با نام محلی قورماکری که همچنین با عنوان آبشار راشیل نیز از آن یاد میکنند ، که در دل جنگلهای ییلاق لاتون محله جا خوش کرده و جاریست البته تا کنون که من این مسیر را ثبت میکنم هرگز به معروفی و محبوبی دیگر آبشارهای منطقه نبوده و بسیاری از طبیعت گردان عزیز از وجود آن بی اطلاع هستند بنده نیز با کمک دوستان و البته کسب راهنمایی از افراد بومی منطقه و گرفتن اطلاعات جغرافیایی و موقعیت قرار گیری برای اولین بار موفق به دیدن این آبشار و ثبت و اشتراک گذاری مسیر آن شدم

صبحانه و استراحت

محل مناسب و دنج برای استراحت که فضای هموار و سرسبزی دارد و در بالای آبشار قرار گرفته است

منظره عالی

مناظر تماشایی از داخل جنگل در نزدیکی ییلاق لاتون که در سمت چپ شما هم یک سرریز آب زیبا جاری است که میتوانید برای عکاسی مقداری از مسیر پاکوب منحرف شده و کمی پایین رفته و اونجا رو ببینید

ییلاق لاتون

ییلاق بسیار خوش منظره و بکر که به ییلاق لاتون معروف هست و بواسطه عدم دسترسی هر گونه وسیله نقلیه به اینجا هنوز هم بکر و شگفت انگیز باقی مانده و انگار که گدشه ای از خود بهشت است چشمه زلال گردکان بولاغی هم در اینجا قرار گرفته است

گردش به چپ

اینجا در محل پایان چپر ها به سمت چپ حرکت کرده و مجددا بسوی زره ژیه به راه می افتیم

سنگ جالب

تخته سنگ جالب و خاص در مسیر اینجا در واقع دو راهی مسیر رفت و برگشت نیز میباشد که صبح موقع رفتن علامتگذاری کرده و توضیح داده بودم

دورنمای ساری بولاغ

دورنمای منطقه زیبای ساری بولاغ و کلبه مشهورش که از اینجا بخوبی قابل مشاهده میباشد

روستای زره ژیه

روستای زره ژیه روستای کوچک و با صفایی که ازش به دروازه ورود به اسبینه و لاتون نیز یاد میشود

پایان

پایان برنامه و مسیر امروز که در سایه همنوردی دوستان بسلامتی و خوشی اجرا گردیده و ثبت شد

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Dec 6, 2023

یاشاسین گروه آخار و عزیز یولداشلار ، گوزل مسیر ، گوزل گونده منیم گوزل قارداشلاریم ثبت الیپدیلر
    ♥️♥️♥️👌👌👌👌

• Photo of farnoosh.forughifard
    farnoosh.forughifard Dec 6, 2023

زنده باد گروه آخار، دوستان بابت اشتراک گذاشتن این مسیر بکر و زیبا و کمتر شناخته شده سپاسگزار و ممنون هستم
    درود و خداقوت همنوردان عزیز ♥️♥️♥️😍😍😍🌹🌹🌹🌹

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Dec 6, 2023

آبشار زیبا و گمنام در دل جنگلهای هیرکانی بهمراه دوستان عزیز گروه کوهنوردی آخار در یک هوای بسیار مطبوع که حسابی خوش خاطره و ماندگار گردید
    🌹🌹🌹🌹🙏🙏🙏🙏

• Photo of Rezaebadollhzadeh
    Rezaebadollhzadeh Dec 6, 2023

یاشاسین عزیز گروهوموز و جان یولداشلاریم ، چوخ گوزل و جانانه برنامه اولدی بوگون سیزون کناروزده
    🌹🌹🌹🙏🙏🙏🙏

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi Dec 6, 2023

خسته نباشید دوستان عزیز، همیشه خوش باشید و سلامت، جای من خالی بوده در این مسیر زیبا و جذاب
    🌹🌹🌹😘😘😘😘

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Dec 6, 2023

واقعا مناظر بکر و زیبایی به تصویر کشیده اید ، دست مریزاد و خداقوت خدمت دوستان بزرگوار
    👏👏👏👏

• Photo of Axar group
    Axar group Dec 6, 2023

سلام و عرض ادب خدمت دوستان بزرگوار
    خوشحالم که امروز در چهارمین سال تاسیس گروه آخار موفق به ثبت صدمین برنامه غیر تکراری و مثل همیشه اشتراک گذاری آن شدم امیدوارم از این پس نیز توفیق داشته باشم تا این کار را ادامه داده و مسیرهای جدید و بیشتری در اختیارتان قرار دهم .بدون شک انجام اینکار بدون همراهی و همنوردی دوستان همیشه همراهم در گروه آخار میسر نمیشد و برای همین تا ابد منت دار و سپاسگزار و دستبوسشان خواهم بود

🌹🌹🌹🙏🙏🙏♥️♥️♥️

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Dec 6, 2023

من هم به نوبه خود این اتفاق بزرگ و مبارک را خدمت گروه آخار و دوستان عزیز تبریک عرض میکنم ، امیدوارم همیشه سلامت و پایدار باشید
    🌹🌹🌹♥️♥️♥️

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Dec 6, 2023

Very nice trail and amazing scenery, congratulations to axar team

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Dec 7, 2023

🌷آبشار زیبا مناظر بینظیر ییلاقات لاتون وگیردکان بولاغی که پیاده روی در آن طبیعت واقعا لذت بخش بود 🌷

• Photo of mohammad.p

🌹🌹🌹🙏🙏🙏🌲🌲🌲

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Dec 12, 2023

Muy bonito recorrido montañero. Curiosamente me recuerda mucho a los montes de mi tierra…
    Hermosas cascadas.

ماشالا گروه آخار، همیشه اوجالاردا 👏👏👏

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Dec 22, 2023

Nice waterfall. The forest is beautiful

• Photo of Mohammad.rafiee
    Mohammad.rafiee Dec 27, 2023

یکی از مسیرهای زیبا با آبشار دیدنی و مناظر فوق العاده جذاب از ییلاق 🌹🌹🌹🌹

• Photo of mirhasan azizzadeh
    mirhasan azizzadeh Dec 30, 2023

ممنون از بابت زحمتی که برای ثبت کامل مسیرها ی منطقه می کشید می دانم کار حوصله بر و پر زحمتی هست که از دست هرکسی برنمی آید هر چند بدون شناخت مناطق جنگلی و حتی کوهستان اجرای یک برنامه صرفاً با اتکا به ترک مسیر اشتباه محض است با این حال جهت چک نمودن مسیر ها و یا اجرای برنامه های ترکیبی بارها از ترک های ثبت شده شما استفاده می کنم سلامت و مانا باشید.

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Dec 31, 2023

@ mirhasan azizzadeh
    ارادتمندم آقای عزیز زاده بزرگوار ، نظر لطف شماست

• Photo of arash 0451
    arash 0451 Jan 8, 2024

همیشه پایدار باشید برقرار

من هروقت میام سمت این برنامه اولین گروه شما هستید واقعا لذت میبرم با توضیحاتی که اخر سفر میدید خودم جای شما میبینم
    خسته نباشید

بسیار عالی و زیبا، درود بر شما 🌹🌹🌹

• Photo of migueleloi
    migueleloi Jan 29, 2024

I love these forests in winter tones, as well as this magnificent waterfall.
    Thanks for sharing

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Feb 5, 2024

دوستان عزیز، سفر فوق‌العاده ای با دوست خوبم مهدی تابیبوند در آبشار راشیل داشتم! مناظرهایی که دل را می‌برد، مسیری که از آن لذت بردم، و توصیفات جذابی که مهدی ارائه داد. تجربه‌ای حتماً ارزشمند برای هر علاقه‌مند به طبیعت و سفر. 🌿🏞️ #ماجراجویی_با_مهدی #آبشار_راشیل #سفر_به_ایران

• Photo of n.kahnami6816
    n.kahnami6816 Mar 4, 2024

بسیار عالی و زیبا، ممنون بابت توضیحات کامل و اشتراک گذاری این مسیرهای عالی و بکر
    درود بر شما 😍😍😍👌👌👌

• Photo of Samad.tabibvand
    Samad.tabibvand Mar 18, 2024

آبشار زیبا و مسیر عالی

• Photo of nandomoneda
    nandomoneda Apr 12, 2024

Preciosa ruta y excelente reportaje....saludos