Photo ofآبشار قاری قشلاقی تا قلعه آنزر و گلین بولاغی (1400.02.17) /Qari qeshlagi waterfall to anzir castle and galin bolagi village Photo ofآبشار قاری قشلاقی تا قلعه آنزر و گلین بولاغی (1400.02.17) /Qari qeshlagi waterfall to anzir castle and galin bolagi village Photo ofآبشار قاری قشلاقی تا قلعه آنزر و گلین بولاغی (1400.02.17) /Qari qeshlagi waterfall to anzir castle and galin bolagi village

May 8, 2021
May 2021

near Qārī Qeshlāq, Ardabīl (Iran)

برنامه این هفته ما منطقه بکر و زیبای قره داغ بود که هرچه در وصف زیباییهایش بنویسم و تعریف کنم در ذهن نمی گنجد مگر اینکه بروید و از نزدیک این طبیعت محشر و زیباییهای باور نکردنی خلقت خداوند را ببینید و لذت ببرید
ابتدا کمی راجع به کلیات منطقه قره داغ و بررسی اجمالی ژئوپارک دومولی و جاذبه های مختلف این نواحی توضیحاتی بدم و بعد شرح مختصری از مسیر خودمان را به عرض خواهم رساند
ژئوپارک دومولی شهرستان گرمی در 100 کیلومتری شمال شهر اردبیل از ظرفیت‌های طبیعی گردشگری استان اردبیل محسوب می شود که انواع جاذبه های طبیعی ، تاریخی ، پوشش گیاهی، جانوری و مردم شناسی را در خود جای داده است
دومولی روستایی در دهستان انگوت غربی بخش انگوت شهرستان گرمی در ۱۷۰کیلومتری شمال اردبیل واقع شده‌است که ۱۸۷ نفر جمعیت دارد.ژئو پارک دومولی به عنوان یکی از جاذبه‌های شاخص طبیعت گردی کشور شامل روستاهای قاری قشلاقی، گلین بولاغی، داش زیوه و پشته است
در این محدوده انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی،
پوشش گیاهی، جانوری و مردم شناسی وجود دارد
سنگها و صخره های بزرگ با اشکال عجیب و متحر الشکل که بعضا با چند دقیقه خیره شدن به آنها تصاویر عجیب و گوناگونی در ذهنتان نقش میبندد که همگی مثل مجسمه در جای جای این منطقه جا خوش کرده اند
آبشار چالاچوخور که در مسیر رودخانه دومولی واقع شده با پرتگاه‌ها و دره‌های عمیق کناری‌اش معروف شده است. پوشش درختان جنگلی و خودرو در مسیر دسترسی به آبشار بر جذابیت آن افزوده است. این آبشار  در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است
آبشار دیگری که در این منطقه وجود دارد آبشار دومولی است. در بخش جنوبی روستا یکی از زیباترین آبشارهای بخش اونگوت یعنی آبشار دومولی است. کوه‌های مرتفع اطراف آبشار و دره سرسبز رودخانه دومولی باعث شده این آبشار یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران باشد
از دیگر جاذبه های شاخص این منطقه قلعه آنزر یا قلعه تاریخی کند قالاسی در بخش غرب و جنوب غربی روستای دومولی اشاره کرد که یکی از سحرانگیزترین قلعه‌های کشور است
این قلعه باستانی که قدمت آن بر اساس بررسی سطحی باستان‌شناختی به بیش از هزار سال می‌رسد به دلیل صعب العبور بودن تسخیر ناپذیرترین قلعه نظامی نامیده می شود که با صعود به آن میتوان تمام مناطق اطراف را به خوبی مشاهده نمود و لذت برد
و اما درباره مسیری که امروز ما با دوستان عزیز گروه آخار پیمودیم باید به عرضتان برسانم که با بازدید از آبشار زیبای قاری قشلاقی برنامه را استارت زدیم و با پیمایش دره موسوم به دومولی به سمت روستای دومولی حرکت نمودیم در طول این دره زیبا چندین آبشار ریز و درشت هم وجود دارد که امروز ما راهمان را برای دیدنشان کج نکردیم
همچنین رودخانه پر آبی در دل این دره جاری است که اطرافش هم پوشیده از گیاهان سرسبز مختلف و گلهای گوناگون است که واقعا مناظر رویایی را رقم زده است
با عبور از این دره به روستای دومولی میرسیم و بعد از طی مسافت یک کیلومتر از ابتدای روستا با آبشاری زیبا به همین نام مواجه میشویم که در نوع خود جالب و دیدنی است
و اما قسمت هیجان انگیز برنامه حرکت به سمت قلعه آنزر بود که از اینجا هفتصد متر باید ارتفاع بگیریم قلعه دقیقا در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته است
امروز ما تا ارتفاع حدودا 1600 متری قلعه رفتیم ولی متاسفانه به دلیل مه بسیار شدید نتونستیم راه ورود به قلعه که از این سمتی که ما رفتیم یک راه باریکه از میان صخره های بزرگ هست رو پیدا کنیم و به خاطر خیس بودن سنگها و اجتناب از سر خوردن و رویارویی با اتفاق خطرناک، ریسک نکردیم و از فاصله پانصد متری قلعه برگشتیم به سمت پایین و از دامنه جنوبی قلعه روانه روستای گلین بولاغی شدیم و برنامه رو به اتمام رساندیم
انشاالله در ترک دیگری مسیر دقیق ورود به قلعه از این سمت را حتما ثبت کرده و آپلود میکنم تا بتوانید استفاده کنید چون واقعا زیبایی صخره ها و سنگهای بزرگ در این سمت قلعه ارزش دیدن را دارند ،در ضمن باید بگم مسیر دسترسی راحت و عمومی قلعه از روستای کلانتر میباشد که به راحتی میتوانید به بالای قلعه برسید، منتها ما امروز قصدمان صعود از این طرف و فرود به روستای کلانتر بود که بهر حال قسمت نشد و صدالبته با همفکری و مشورت با دوستان تصمیم به تغییر جزئی در برنامه شدیم و راهی روستای معروف گلین بولاغی شدیم

This week's program was the pristine and beautiful region of Qara Dagh, where everything I write and describe in the description of its beauties does not fit in my mind unless you go and see and enjoy this amazing nature and the incredible beauties of God's creation up close.
First, I will explain a little about the generalities of Qara Dagh region and an overview of Dumouli Geopark and the various attractions of these areas, and then I will give a brief description of our route.
Dumoli Geopark of Garmi city, 100 km north of Ardabil, is one of the natural tourism capacities of Ardabil province, which has a variety of natural, historical, vegetation, animal and anthropological attractions.
Dumoli village is located in the western part of Angut village, Angut section of Garmi city, 170 km north of Ardabil, which has a population of 187 People.
In this area, a variety of natural, historical,
There is vegetation, zoology and anthropology
Large rocks and boulders with strange and moving shapes that sometimes stare at them for a few minutes, strange and various images are imprinted in your mind, all of which are like statues in different parts of this area.
Chalachokhor waterfall, which is located along the Dumoli River, is famous for its precipices and deep valleys. Covering forest trees and cars on the way to the waterfall has added to its charm. This waterfall is located at an altitude of 1100 meters above sea level
Another waterfall in this area is Doomoli waterfall. In the southern part of the village, one of the most beautiful waterfalls in the Ongut district is the Dumoli waterfall. The high mountains around the waterfall and the lush valley of the Dumoli River have made this waterfall one of the attractive tourist areas of Iran.
Another important attraction of this region is Anzar Castle or the historical castle of Kand Ghalasi in the western and southwestern part of Domoli village, which is one of the most magical castles in the country.
This ancient castle, which dates back to more than a thousand years based on archaeological surveys, is called the most impregnable military castle due to its impassability, which can be climbed to see and enjoy all the surrounding areas.
As for the route that we took today with the dear friends of Axar group, I have to tell you that we started the program by visiting the beautiful Qari Gheshlaghi waterfall and moved to the village of Dumoli by crossing the valley called Dumoli. During this beautiful valley, several small waterfalls And there is the big thing that we did not tilt our way to see them today
There is also a river full of water in the heart of this valley, which is surrounded by various green plants and flowers that have really created a dreamy landscape.
Crossing this valley, we reach the village of Dumoli, and after a distance of one kilometer from the beginning of the village, we encounter a beautiful waterfall of the same name, which is interesting and spectacular in its kind.
But the exciting part of the plan was to move towards Anzer Castle, from where we have to get seven hundred meters high. The castle is located exactly at an altitude of 1700 meters above sea level.
Today we went to a height of about 1600 meters of the castle, but unfortunately due to very heavy fog we could not find the way to the castle, which is a narrow path through the big rocks from the side where we went, and because the rocks are wet and avoid the head We did not risk eating and facing a dangerous event, and we returned down from a distance of five hundred meters from the castle and went to the village of Galin Bolaghi from the southern slope of the castle and finished the program.
Inshallah, in another truck, I will definitely record and upload the exact entrance route to the castle from this side so that you can use it, because the beauty of the rocks and large stones on this side of the castle are really worth seeing. It is from the village of Kalantar that you can easily reach the top of the castle, but today we were going to climb from this side and land to the village of Kalantar, which did not happen, and of course we decided to change the plan and go to the village. We became famous Galin Bolaghi

آبشار قاری قشلاقی

آبشار پر آب و بسیار زیبای قاری قشلاقی که از میان دو صخره بزرگ سریز شده و در طول دره ای بسیار زیبا و جالب توجه جاری می شود البته این آبشار را به اسم چالاچوخور هم ثبت میکنند ولی در واقع اسم اصلی و محلی آن همون قاری قشلاقی میباشد که به نام روستایی است که به همان نام در نزدیکی آبشار قرار دارد

شروع دره زیبا

اینجا در واقع شروع دره ای زیبا و بکر هست که به اسم دره دومولی از آن یاد میکنند و بعضا دره آل جعفر هم بهش اطلاق میکنند و دره ای که سرتاسر طول آن چندین آبشار ریز و درشت وجود دارد و به واسطه آن رود پر آبی از میان آن جاریست

حرکت در امتداد رودخانه

حرکت در امتداد رودخانه ای پر آب و زلال که در طول دره جاریست و بارها و به دفعات زیاد از روی آن به این سمت و اون سمت عبور میکنیم

سنگ جالب توجه و متفاوت الشکلی که شبیه هرم میباشد و جلوش یک درخت تناور و پر شاخ و برگ جا خوش کرده است

اگه از این دو راهی به سمت چپ بروید به روستای گلین بولاغی منتهی میشود و مسیر مستقیم هم که به طرف دومولی ختم میشود

دورنمای آبشار

دورنمای آبشاری که برای رفتن به اونجا باید حدود دویست متر قبل از این نقطه به جای بالا اومدن از سمت راست مسیر مستقیم رو میرفتید

روستای دومولی

روستای زیبای دومولی که خونه های خاص و زیبایی دارد و تا حدودی میشه گفت جزو روستاهای طبقاتی بشمار میرود کوچه اصلی داخل روستا رو هم سنگفرش کردند که زیبایی خاصی به آن بخشیده است

آبشار دومولی

این هم آبشار زیبا و معروف دومولی که پایین روستا و به فاصله کمی از آن قرار گرفته است

آب ظاهرا قابل شربی که با لوله به اینجا هدایت کرده اند

صبحانه و استراحت

محل صرف صبحانه و استراحت مختصری که محلش ییلاق زیبای دومولی بود منظره باصفایی داشت

دو راهی ادامه پاکوب مستقیم

مسیر سمت راست شروه قرانوخ دره میباشد که به طرف روستای داش بولاغ یا همون کنده منتهی میشود و مستقیم هم بسوی قلعه آنزر و یا گلین بولاغی میرسد

نزدیکی قلعه آنزر

اینجا پونصد متری قله میباشد که تقریبا هشتاد متر هم ارتفاع تا قلعه باقی مونده است که به دلیل مه غلیظ و سر بودن سنگها نتونستیم راه ورود به قلعه رو دقیقا پیدا کنیم چون از این سمت که ما صعود کردیم فقط یک راه باریکه از میان صخره های بزرگ وجود داره که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی ریسک نکردیم و برگشتیم به سمت روستای گلین بولاغی ایشالا دفعه بعد تو ترک دیگه ای محل دقیق ورودی قلعه از این سمت رو پرچم میزنم تا به خوبی مشخص بشه

دو راهی گلین بولاغی و قلعه آنزر

اینجا دو راهی گلین بولاغی و قلعه آنزر هست که مسیر مستقیم به قلعه آنزر میره و سمت چپ به گلین بولاغی منتهی میشه

مراتع زیبای روستای گلین بولاغی

اینجا مراتع اهالی روستای گلین بولاغی هست که واقعا زیباست در سمت راست کوه آنزر و سمت چپ هم قرانوخ دره قرار گرفته که زیبایی وصف ناپذیری به این دشت زیبا بخشیده است

اینجا چشمه ای هست که در پایش حوضچه ای بنا کرده اند و آب تمیز و قابل استفاده ای دارد از اینجا دقیقا راهی هست که به کیلومتر سه قرانوخ دره که با وی پوینت مشخص کرده ام و نوشتم دو راهی دومولی و گلین بولاغی منتهی می شود

روستای گلین بولاغی

روستای مشهور منطقه به اسم گلین بولاغی که اهالی باصفا و خوبی دارد نزدیکی روستا بودیم که چند تا پسر بچه کوچک به سمت مان دویدند و تا روستا همراهیمان کردند که عکسی هم به یادگار باهاشون گرفتیم

پایان برنامه

پایان خوش و شیرین برنامه در روستای گلین بولاغی و رقم خوردن یک روز ماندگار دیگر در تقویم گروه آخار

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard May 8, 2021

باعرض خسته نباشید خدمت دوستان و همنوردان عزیز مسیر بسیار زیبا و بکری را پیمودیم وهمچنین تشکر ویژه از آقای مهدی طبیب وند که در مورد انتخاب مسیر زحمت زیادی می کشندبه امید تکرار اینچنین برنامه های عالی با دوستان عزیز😘😘😘😘😍😍😍

• Photo of Axar group

😘😘😘😘😘😘

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons May 10, 2021

Woooowwww, what a wonderful pictures
    This area really beautiful and wonderful

• Photo of farnoosh.forughifard

🌷🌷🌷🌷🌷

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms May 11, 2021

congrats! for this one! the river, the high mountains everything are so pretty!!!

• Photo of n.kahnami6816

عالیدی🌹🌷💐

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate May 26, 2021

Beautiful mountain hike and waterfalls. Excellent route. Congratulations!

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand May 27, 2021

Your loving messages make Axar Group proud
    Glad we have a dear friend like you

Mohammad.rafiee May 27, 2021

چقدر قشنگه👌🏾🌷🍀

• Photo of Ehsan Mousavi
    Ehsan Mousavi Jun 6, 2022

سپاس فراوان بابت اشتراک گذاری این مسیر عالی.
    در نیمه خرداد 1401 این مسیر پیموده شد و از طبیعت زیبای منطقه لذت بردیم

• Photo of farhad.ashrafi
    farhad.ashrafi Aug 12, 2022

واقعا مناظر دیدنی و قابل توجهی هستند،زنده باد دوستان عزیز گروه بابت اشتراک گذاری این زیباییها

• Photo of Hoshyariesa

واقعا عالیست و محشر،دره ای زیبا با گلهای رنگارنگ

• Photo of Nasirimehran
    Nasirimehran May 29, 2023

درود. ممنون میشم در صورت امکان شماره تماستون رو به شماره من پیامک کنید برای کسب اطلاعات بیشتر با شما تماس بگیرم 09395110802
    ممنون

• Photo of Ghazaal Sattar
    Ghazaal Sattar Jun 19, 2023

پردیس که میگن همین جاست

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Aug 28, 2023

حرف ندارید مثر همیشه بهترین مسیرهای ممکن رو پیموده و شگفت زده میکنید، ممنون بابت به اشتراک گذاشتن این مسیر زیبا و فوق العاده 😍😍🌹🌹🌹