آبشار خرجال ( باغچه نبات - خاوه )، گروه حوزوی آفاق

Photo ofآبشار خرجال ( باغچه نبات - خاوه )، گروه حوزوی آفاق Photo ofآبشار خرجال ( باغچه نبات - خاوه )، گروه حوزوی آفاق Photo ofآبشار خرجال ( باغچه نبات - خاوه )، گروه حوزوی آفاق

February 20, 2023

ارتفاع صعود شده : حدود ۴۸۵ متر
سطح برنامه : متوسط

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: منطقه غرب فردو را کوهستانی از جنس سنگ و صخره شکل داده است. بلندترین ارتفاعات این کوهستان، قلل چال، دوشاخ و خرجال می باشند. اصلی ترین دره این کوهستان که از جنوب به شمال کشیده شده، همچون قله غربی اش خرجال نام دارد. این دره زیبا که از غرب قله دوشاخ آغاز می شود، آبریز ها و آبشار های کوچک و بزرگ متعددی را به نمایش گذاشته که مرتفع ترین آن با ارتفاعی بیش از ۱۰ متر، شاخص ترین آبشار استان قم به شمار می رود. با کاهش نزولات آسمانی و ذخایر چشمه های بالادست دره همچنین برداشت آب از بالادست برای باغات، آبشار خرجال نیز به آبشاری فصلی تبدیل شده که زمستان و بهار، بهترین زمان برای بازدید از آن خواهد بود.

🏕 برای دسترسی به آبشار دو مسیر وجود دارد. مسیر نزدیکتر از فردو بوده که با پیمایش جاده خاکی شمال غربی آن به شرق آبشار می رسیم. سپس ۲۰۰ متر پایین تر از آبشار، از یک مسیر نسبتا مناسب می توان به دره وارد شد و به سمت آبشار حرکت نمود. مسیر دیگر با پیمایش جاده خاکی غرب روستاهای ویریچ و خاوه آغاز شده تا به پایین دست دره خرجال می رسیم. سپس با ورود به دره ، برای رسیدن به آبشار، سه کیلومتر دره نوردی در زاویه جنوب لازم است.

🏕 برنامه این جمعه آفاق، به هدف بازدید از آبشار و پیمایش کامل دره پایین دست آن در مسیر رفت و بازگشت از دره حسن آباد تا فردو اجرا شد. با اقامه نماز صبح و حرکت به سمت فردو، نیم ساعت پس از طلوع، حرکت به سمت دره آغاز شد. در حالیکه بیشتر مسیر جاده خاکی فردو تا بالای آبشار، با قدم زدن بر روی برف و یخ سپری می شد، نمای فوق العاده کوهستان برفی نیز حس رشته کوه های هیمالیا را تداعی می کرد . مسیر ورود به دره به دلیل یخ زدگی، اندکی چالش داشت که البته با احتیاط و دقت لازم پیموده شد. ورود به دره و حرکت به سمت آبشار در مسیر برفی، همراه با نمای حیرت انگیز دیواره های صخره ای در دو طرف دره، حمد و تسبیح را چون سیل بر زبان جاری می نمود. بخش هایی از مسیر دره را که نیاز به احتیاط دارد، با دقت پیمودیم تا نهایتا، نمای زیبای آبشار یخی نمایان شد.

🏕 از زیبایی های آبشار بهره ها بردیم و سالگرد دهه فجر انقلاب و یاد امام و شهدا را با صلوات بر محمد و آل محمد گرامی داشتیم. تصاویر یادگاری را ثبت کرده، و به سمت پایین دره حرکت نمودیم. بخشی از گروه (سطح سبک) به سمت فردو جدا شده و باقی ورزشکاران، دره زیبای خرجال را تا انتهای بخش های صخره ای ادامه دادیم. چند آبریز و آبشار کوچک دیگر نیز در این مسیر از چپ و راست دره سرازیر بودند. نهایتا با خروج از دره به سمت شرق، پیمایش دره خرجال پایان یافت و با تغییر زاویه، صعود به سمت فردو را از مسیر دره حسن آباد پی گرفتیم. مناظر این مسیر نیز جذاب و دلربا بود.حجم برف و وسعت سفیدی دشت های حاشیه دره، چشم آدم را می زد. پیمایش این برنامه زیبا و برفی دقایقی پس از اذان ظهر در فردو پایان یافت.

✅خدای متعال را به خاطر همه نعمت هایی که به ما عطا فرموده (و گاه به آن توجه نداریم) شکرگذاریم. با تشکر از دوستان حاضر در برنامه ، ورزشکار و با خدا باشید.

دست به سنگ عبور از صخره

چالشی ترین بخش دره که باید از یه تخته سنگ بزرگ عبور کرد. قبلا یک تکه چوب گذاشته بودند ولی الان یک تکه در چوبی گذاشتند که کار عبور را راحتتر می کند

پارکینگ فردو

PictographLake Altitude 6,883 ft

استخر یخ زده

دوراهی

ممسیر سمت چپ به بالای دره خرجال و سمت راست به سمت پایین دره

استخر و چشمه

PictographRisk Altitude 6,606 ft

مسیر ورود به دره

مسیر در زمستان مقداری لغزندگی دارد و باید احتیاط لازم را رعایت کرد همراه داشتن یخ شکن کفش توصیه می شود