آبشار هندس و قله کولوشدور ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofآبشار هندس و قله کولوشدور ، گروه حوزوی آفاق Photo ofآبشار هندس و قله کولوشدور ، گروه حوزوی آفاق Photo ofآبشار هندس و قله کولوشدور ، گروه حوزوی آفاق

February 23, 2023
February 2023

near Andīs, Markazi (Iran)

☘️برنامه شماره ۲۱۸ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)☘️

⛰ آبشار هندس و قله ۱۸۳۰ متری کولوشدور ⛰

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۱۶ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۷.۸ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۶۵۰ متر
سطح برنامه : نیمه سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: روستای اندیس، شاید برای کوهنوردان و طبیعت دوستان چندان آشنا نباشد، اما قرار گرفتن آن در پای رشته کوهی زیبا و بکر، دره هایی کم نظیر، آبشاری زیبا و قابلیت صعودهای چندمنظوره و سنگین، یک مقصد ورزشی و گردشگری ایده آل را (مخصوصا از اواخر پاییز تا اوایل بهار) شکل داده است.

🌊 آبشار هندس یا اندیس در انتهای بخش صخره ایِ اصلی ترین دره روستا قرار گرفته و با اینکه فصلی بوده و آب زیادی ندارد اما با بیش از ده متر ارتفاع در حاشیه دیواره های سنگی دره، منظره زیبایی را به نمایش می گذارد. نزدیکترین مسیر دسترسی به آبشار از طریق دره منتهی به آن است که در بخش هایی از این مسیر ناچارا دست به سنگ خواهید شد. مسیر دیگری از دره جنوب غربی روستا وجود دارد که با اندکی صعود بیشتر به بالای آبشار رسیده و می توان از پاکوب موجود به پایین آبشار رسید.

🏔 نزدیک ترین قله مرتفعی که در خط الراس شمال غربی روستا و شمال آبشار قرار گرفته است، کولوشدور نام داشته که با ارتفاع حدود ۱۸۳۰ متر ، ۶۰۰ متر از روستا بلند تر است. صعود به این قله، هم از ادامه دره بالای آبشار ممکن بوده و هم از یال مستقیمی که به روستا متصل است.

🏕 آخرین برنامه بهمن ماه آفاق را برای اولین بار به هدف بازدید از آبشار هندس و صعود به قله شمالی آن برگزار نمودیم. مسیر زیبای دره اینوا را که با بارش خوب برف، زیباتر نیز شده بود، به آرامی پیموده و بخش هایی از آن را نیز با احتیاط و حمایت عبور نمودیم. صخره های عظیم در اطراف دره حرفی جز شکر و تسبیح حق بر زبان باقی نمی گذاشت. منظره خاص آبشار به همراه درختان بالا و قندیل های پایینش شوق و شعف فراوانی را در دل حضار جاری ساخت.

🏕 با اندکی استراحت، مسیر را به سمت بالای آبشار ادامه دادیم، سیل بندهای بزرگ دره را گذر کرده و صعودی سنگین و نفس گیر را به سمت خط الراس آغاز نمودیم. منظره ای که در پس گام نهادن بر خط الراس نمایان می شد، از رشته های کوههای مرکزی کشور (واقع در جنوب استان قم) تا بخش مرکزی رشته کوه البرز را پوشش می داد و دماوند عظیم در میان هاله ای کم رمق از غبار پیدا بود. این همه ماجرا نبود! هنگامی که سر برمی گرداندی ، نمای عظیمی از رخ شمالی رشته کوه تا قله سلمستان را می دیدی که هیمالیا وار عرض اندام می کرد. صعود را در این خط الراس زیبا و پربرف ادامه داده تا اینکه قله به فتح گامهای استوار امت حزب الله درآمد.

✅خدای متعال را به خاطر همه نعمت هایی که به ما عطا فرموده (و گاه به آن توجه نداریم) شکرگذاریم. با تشکر از دوستان حاضر در برنامه ، ورزشکار و با خدا باشید.