آبشار دره نوسنگ از گلوتنگه، چهار شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۳۰

Photo ofآبشار دره نوسنگ از گلوتنگه، چهار شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۳۰ Photo ofآبشار دره نوسنگ از گلوتنگه، چهار شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۳۰ Photo ofآبشار دره نوسنگ از گلوتنگه، چهار شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۳۰

July 21, 2021
July 2021

near Maḩalleh-ye Ḩeşārak, Tehran (Iran)

شرحی بر پیمایش از ابتدای گلوتنگه تا آبشار دره نوسنگ:

آبشار اول: ۱ از ۱۰
آبشار دوم: ۲ از ۱۰

■ دلایل نامگذاری آبشار:
نام آبشار از روی دره ای که در آن قرار دارد نام گذاری شده است، البته تعداد آبشار های متعددی در مسیر وجود دارد که نام آنها را باید جستجو کرد.

■ مسیر دسترسی و پیمایش:
مبدا پیمایش این آبشار، گلوتنگه است که برای رسیدن به آن باید از اتوبان ستاری وارد بلوار سیمون بولیوار به سمت غرب شده و از سمت راست وارد خیابان کشاورز شوید. سپس خود را به خیابان صحرا برسانید و در انتهای خیابان صحرا هر جا توانستید پارک کنید. انتهای خیایان صحرا در اصل ابتدای مسیر گلوتنگه است.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

Galoutange Rd

■ چشمه های موجود در مسیر:
به نظر نمی رسد نیازی به آب در این مسیر وجود داشته باشد، ولی قبل از آبشارِ اول در سمت راست یک لوله سیمانی وجود دارد که آب آن قابل استفاده است. بین آبشار اول و دوم نیز چندین لوله آب مشاهده شد که از آنها آب جاری بود که به نظر قابل شرب بود، اما برای استفاده از آب آنها برای شرب، باید اطمینان حاصل کرد.

■ در مسیر تا رسیدن به آبشار چه می بینیم؟:
در ابتدای راه، در سمت چپِ مسیر، باغهای گردو خود نمایی می کنند. مسیر رودخانه نیز پر از درختان متنوع است که به مسیر زیبایی لازم را می بخشند.

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
برای رسیدن به آبشار اول مسیر بسیار راحتی در پیش است، اما برای رسیدن به آبشار دوم در برخی از بخش ها نیاز هست تا دست به سنگ شوید و از روی مسیری سنگی و صخره ای رد شوید که نیاز به تمرکز و دقت دارد.

■ قله های اطراف:
از این مسیر می توان به قله بند عیش صعود کرد، یعنی در حقیقت این مسیر یکی از مسیر های رایج صعود به قله بندعیش است. قله های دیگری نیز مانند قلل زیر از قله بند عیش قابل صعود هستند:
- قله چین کلاغ
- قله سولدار

■ گزارش پیمایش:
آبشار دره نوسنگ یکی از نزدیک ترین آبشار های مشرف به بافت شهری در تهران است که شاید آسان ترین آن ها هم از نظر سختی مسیر رسیدن به آن نیز باشد.
با ۳۰ دقیقه‌ پیاده روی درون دره نوسنگ و یا از پاکوب های کنار دره و چسبیده به رودخانه و دره می توان به این آبشار رسید
ما حدود ساعت ۵:۴۰ پیمایش خود را آغاز کرده و ۶:۱۰ به آبشار رسیدیم.
پیمایش مسیر رسیدن به این آبشار، مناسب تمام رده های سنی است و شاید برای یک طبیعت گردی سبک خانوادگی از بهترین گزینه ها باشد.
اما برای رسیدن به آبشار دوم قضیه کمی فرق دارد. برای رسیدن به آبشار دوم و گذر از آبشار اول‌ دو راه مشاهده می شد.
راه اول چسبیده به آبشار بود که باید از سمت راست آبریز آبشار دست به سنگ شده و خود را به بالای آبشار برسانید. از آنجا که سنگ های درون آبریز ممکن است لیز باشند، این مسیر اصلا توصیه نمی شود.
و یا می توانید با کمی دقت، پاکوب سمت چپ آبشار را پیدا کرده و با کمی ارتفاع از سمت چپ آبشار خود را با بالای آبشار برسانید و مسیر را ادامه داده و دوباره وارد دره شوید. تقریبا مسیر و پاکوب ها مشخص هستند، بعد از ۱۰ دقیقه به یک آبریزِ شبهِ آبشارِ کوچک می رسید که باید آن را از روی بخش سنگی-صخره ای سمت راست که مسیری گُرده ای است دور بزنید تا به ادامه راه متصل شوید. بعد از گذر از این بخش، بعد از ۱۰ دقیقه دیگر به کنار آبشار دوم می رسید که دیدن این آبشار نیز خالی از لذت نیست.

■ نکات قابل توجه:
درست است که پیمایش این‌ مسیر آسان است، ولی به وجدان پاک انسانیت قسم که با دمپایی بدون بند و کفش های مهمانی و فوتسال نباید وارد مسیر های کوهستانی و طبیعتگردی شد. هموطنان مذهبی نیز حداقل موقع گذر از گرده های سنگی و صخره ای برای چند لحظه چادر خود را جمع کرده و سپس بعد از رد شدن از بخش دست به سنگ دوباره حجاب خود را حفظ کنند. با یک دست گذر از مسیر های سنگی خطرناک است و درصد وقوع حادثه را ۲۵ درصد افزایش می دهد.

از آنجا که پیمایش این آبشار راحت است و چسبیده به تهران است، مشتری های زیادی دارد و اگر می خواهید قبل از شلوغ شدن مسیر به آبشار برسید باید قبل از طلوع خورشید شروع به حرکت کنید و قبل از افزایش تعداد طبیعتگردان از بودن در کنار آبشار لذت ببرید.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
مانند همیشه تجهیزات مورد نیاز فصل کافی است، بسته به شرایط آب و هوایی می توان مواردی را به تجهیزات اضافه کرد‌.