آبشار ابگرم کلات

February 3, 2022
February 2022

near Ābgarm, Razavi Khorasan (Iran)

روستای آبگرم در 80 کیلومتری شمال شرقی مشهد، در مسیر جاده مشهد به کلات قرار دارد. مسیر فرعی روستای آبگرم کوتاه و چیزی درحدود 5 کیلومتر است. با اتوبوس‌های روستای آبگرم می‌توان از مشهد مستقیم به این روستای زیبا رسید.
مسیری که از روستای آبگرم تا آبشار آبگرم در پیش رو داریم، مسیری کوهستانی و هیجان‌انگیز است که با پیاده‌روی سبک همراه خواهد بود. دوچرخه‌سواران کوهستان هم از این مسیر دل‌چسب برای ورزش اختصاصی خود استفاده می‌کنند.

در این مسیر، 2 کیلومتر که از روستا فاصله بگیریم به آبگیر سیمانی «بند» می‌رسیم و 3 کیلومتر پس از آن به رودخانه‌ای که از دل دره می‌گذرد برمی‌خوریم. امتداد این رودخانه جایی است که آبشار آبگرم با ارتفاعی بلند و نزدیک به 20 متر می‌خروشد. در فصل پاییز، آب این آبشار تا به پای حوضچه طبیعی‌اش برسد، حدود 30 تا 35 درجه حرارت می‌گیرد. حوضچه بزرگ و آب خوش دما، در میان صخره‌ها و درختان اطراف آبشار، امکان آبتنی حتی در خنکای پاییز را فراهم می‌کند.
سرچشمه آبشار آبگرم کلات نادری، دو کیلومتر بالاتر از این آبشار است و درجه حرارتی بالاتر دارد که در دشتی روان جریان می‌گیرند و از حرارت‌ آبشان کاسته می‌شود؛ اما حوضچه‌های کوچک پای این چشمه‌ها برای آبتنی مناسب نیستند.

پیش از رسیدن به پیچ انتهایی مسیر آبشار آبگرم، کاروانسرای تاریخی دیده می‌شود که به کاروانسرای شاه عباسی معروف است. این کاروانسرای خشت و سنگی یادمانی از دوره صفویان است و باوجود تخریب و فرسایش ناشی از گذر زمان و دست طبیعت، بخش‌هایی از آن، هنوز باشکوه و باصلابت در چشم می‌نشیند.