Abr to Shirinabad از روستای ابر تا روستای شیرین آباد از مسیر شاهی

Photo ofAbr to Shirinabad از روستای ابر تا روستای شیرین آباد از مسیر شاهی Photo ofAbr to Shirinabad از روستای ابر تا روستای شیرین آباد از مسیر شاهی Photo ofAbr to Shirinabad از روستای ابر تا روستای شیرین آباد از مسیر شاهی

October 28, 2016
October 2016

•   4.2 5 Reviews

near Shīrīnābād, Golestān (Iran)

زمان پیمایش: هفته آخر مهر
مسافت پیمایش: 10 کیلومتر از نقطه شروع (شروع پیمایش به داخل دره1) تا شیرین آباد
زمان مورد نیاز پیمایش با احتساب استراحت، ناهار، عکاسی: 8 ساعت
ارتفاع در شروع و انتها: 2100 و 900 متر
در ارتباط با نقطه مارک شده(شروع پیمایش به داخل دره2) درانتها توضیح داده شده است. این مسیر تا نقطه (رسیدن به مقصد اصلی . مسیر شاهی) به صورت تخمینی از گوگل ارت و فایل های دیگر به عنوان مسیر جایگزین و بهتر رسم شده است زیرا مسیر پیمایش شده ما از نقطه (شروع پیمایش به داخل دره1) تا رسیدن به نقطه (رسیدن به مقصد اصلی . مسیر شاهی) پرشیب و در برخی نقاط نامناسب بود.
-------------------------------------------------------------------------------------------
نمی دونم اصل ماجرا از کجا شروع شد، فقط اینو می دونم که در زمان مناسب در مکان مناسبی بودم، اواخر مهر، ماه اول پاییز بود که از همهمه و جنجال این تهران لعنتی فرار کردیم و زدیم تو دل این زردا و نارنجیا، که امسال یه کمی زودتر رنگ عوض کرده بودند و با حضور خورشید و یه نسیمی که درختارو مجبور می کرد باله برقصن، دل و میکندن و چرخ زنان می اومدن که برسن به وصال گلهای زعفرون کوهی که پاییز رو بیشتر از باهار دوست دارن.

تجربه عبور از عرض البرز از مبدا روستای ابر شاهرود به مقصد شیرین آباد علی آباد کتول اونم توی روزای کوتاه پاییزی بس فراموش ناشدنی است. دلم می خواست برم و برم که از خستگی له بشم، برای اینکه لمس کنی باید بری جایی که کسی نباشه تکیه بدی به اون درخت بزرگه و باد برگ ریزونت کنه اونوقته که میفهمی پادشاه فصل ها پاییز یعنی چی وگرنه وسط شهرکه چیزی بجز شلوغی و آلودگی و شب نیست...

برای رسیدن به روستای ابر بایستی ابتدا به شاهرود بروید و بعد از طریق جاده بسطام خود را به این روستا برسانید امکان اقامت در خانه های روستایی و حتی حسینیه این روستا نیز فراهم است. ابر که بی ابرترین روز خودشو در زمان بازدید ما تجربه میکرد در ارتفاع تقریبی 1700 متر واقع شده است، برای رسیدن به شیرین آباد دو راه وجود دارد یکی جاده خاکی که تقریبا همه نوع خودرویی در آن تردد می کند و مسیر کوتاه تری هم هست و دوم راهی در دل جنگل و دره که از میان درختان عبور خواهید کرد و معروف است به راه شاهی یا راه رضا شاهی که بسیار زیباست.

ابتدای مسیر به بالای گردنه و ادامه جاده خاکی، را با وانت طی کردیم جدود 12 کیلومتر،تا نقطه ای که به نام"شروع پیمایش به داخل دره1" مارک شده است ارتفاع 2100، مسیر آبشار شرشر هم در همین راه است که به دلیل کمبود زمان نتوانستیم بازدیدش کنیم باشد برای سفری دگر...

هوس دیدن چشم اندازی که درباره اش شنیده بودیم و بی اطلاعی از مکان شروع مسیر رضا شاهی باعث شد که پیمایش ما از جایی شروع شود که شیب زیادی داشت(شروع پیمایش به داخل دره1) و مسیر نسبتا سختی بود اما با رسیدن به مسیر اصلی تقریبا تمام راه مشخص بود بجز اواخر مسیر که بهتر است در کنار رودخانه حرکت کنید.

روستای شیرین آباد در ارتفاع حدودی 900 متراز سطح دریا قرار دارد ودر تمام مسیر شیب منفی را تجربه خواهید کرد.
نکاتی در ارتباط با پیمایش این مسیر:
این مسیر هفته آخر مهر پیموده شده است و با توجه به ارتفاع این منطقه پاییز وخزان رخ نشان داده است.

اگر قصد اجرای این برنامه را دارین، بهتر است از راهنمایی های محلی ها برای پیدا کردن نقطه شروع پیمایش و ابتدای مسیر شاهی استفاده کنید، تا گرفتار شیب منفی زیاد و بیراهه نشوید، هرچند بیراهه ها بکر و زیبا هستند. البته در فایل GPS مسیری که ما طی کردیم و مسیری که با استفاده از Google earth مشخص شده- که البته پیمایش نکردیم(شروع پیمایش به داخل دره2)- مشخص شده است، که می توانید استفاده کنید.

در طول مسیر چشمه ای که بشود برای مصرف شرب به آن اطمینان کرد ندیدیم ولی در بعضی نقاط آب برای شستشو وجود داشت.

در اواسط مسیر راه پاکوب مشخص و پهنی ممکن است شما را به اشتباه بی اندازد، توجه داشته باشین که در طول مسیر در حال کم کردن ارتفاع خواهید بود و مسیر های پاکوب سربالایی شما را به جاده خاکی ابر- شیرین آباد می رسانند.

آب و چشمه

تکیه شیرین آباد. پایان

End. shirin abad mosque

جاده آسفالته

main road to aliabad city

جاده خاکی

small river

رود کوچک

روستای ابر

Abr Village از روستای ابر تا محل پیمایش با وانت طی شد. جاده خاکی با کیفیت معمولی تا محل پیمایش را می توان با سواری نیز طی نمود

شروع پیمایش به داخل دره 2

shop in shirin abad

مناسب کمپینگ

suitable for camping

Suitable for camping مکانی بزرگ و مسطح با چشم انداز جنگلی که مناسب کمپینگ است ولیکن امکاناتی وجود ندارد.

مناسب کمپینگ 2

sutanle for camping2

مناسب کمپینگ 3

suitable for camping 3

مناسب کمپینگ 4

suitable for camping 4

چشم انداز روستای افرا تخته

afratakhte village view on top of hill

Ghale Maran View

• Photo of saleh shahi
    saleh shahi Oct 14, 2017

Wow

• Photo of zeynab_no
    zeynab_no Nov 25, 2017

بسیاار عالی بود جنگل پاییزی

• elahe_pourghadiri Dec 18, 2017

بسیار عالی و خاطره انگیز بود ...

• Photo of sanam1981
    sanam1981 Mar 13, 2018

سلام، این مسیر رو نمیتونم دانلود کنم!!! تو ایران امکان پرداخت هزینه رو نداره انگار!!!؟؟؟