Aanrader: W 5,5 km Durbuy Wandelen Waalse Ardennen

Photo ofAanrader: W 5,5 km Durbuy Wandelen Waalse Ardennen Photo ofAanrader: W 5,5 km Durbuy Wandelen Waalse Ardennen Photo ofAanrader: W 5,5 km Durbuy Wandelen Waalse Ardennen

August 28, 2017
August 2017

•   4 2 Reviews

near Durbuy, Wallonia (Belgique)

Ik merk op de reacties dat de route soms afwijkt van de gps. Dit is niet abnormaal. De afwijkingen kunnen afhangen van de weg welke ik even verlaat om foto' s te nemen of het tijdelijk niet registreren van de route tijdens de wandeling door de gps. Dit heb ik in de vele wandelingen al ondervonden. Soms moet je ook de Waypoints in het oog houden. Deze heb ik er meer opgezet vanaf 2018. Dus reacties zijn wel degelijk nuttig, zowel positief als negatief.
Je kan deze ook in een langere wandel versie krijgen. Zie wandeling: B end B Barvaux Bohon 2 Durbuy Wandelen Waalse Ardennen
Een aanrader owv de mooie wandeling welke met een kinderwagen kan en tegelijk aan het stadje Durbuy ligt.
In deze toeristische stad is het met momenten moeilijk een parking te vinden.
Je kan de route ook starten indien gewenst aan de B&B of Terras 1850.
We wandelen langs de Ravel welke vlak naast de Ourthe ligt. We doen dit richting Barvaux. We draaien rechts op een gegeven moment waar we iets verder , na een kleine klim een rust pauze kunnen nemen aan een soort van straat bar waar je lekkere koffie of Choufe ea kunt drinken. Ook in kleine maten een ijsje en kleine hapjes. Terrasse 1850 is vernoemd naar het bouwjaar van onze hoeve en is opgezet om de vele voorbijgaande wandelaars en mountainbikers te verrassen met een verfrissend drankje en/of een lekker bakje koffie. Het terras is gelegen aan de voorzijde van onze Bed and Breakfast “B&B Barvaux“
Inmiddels is ons terras een begrip geworden in de omgeving en kunt u ook de lokale bevolking verwachten die regelmatig komt genieten van de lekkernijen en het rustgevende uitzicht. Daarnaast bevindt zich een goedkope maar zeer aangename B&B van dezelfde Nederlandssprekende eigenaars zeker de moeite naast het duurdere Durbuy. http://benbbarvaux.be/terrasse-1850/
We zetten onze weg verder langs de mooie wegen en langs weiden met prachtige panorama' s. BELANGRIJK voor jonge gezinnen met buggy' s is deze wandeling en de B&B zeker een aanrader. Bekijk meer hieronder voor een overzichtsfilmpje.
De geschiedenis van Durbuy:
Vanaf de megalieten tot vandaag
Niet alleen de oude Middeleeuwse stad is een getuige van het verleden. 10 000 jaar geschiedenis hebben ontelbare sporen achtergelaten. Een rijk verleden, uit alle delen van de tijdslijn.
Het lokale erfgoed is een soort initiatie voor de reiziger naar de Geschiedenis met een hoofdletter. De Prehistorie is vertegenwoordigd door de verschillende vondsten in de grotten (van Juzaine, Verlaine, Villers Ste Gertrude...) of nog door de verscheidene vuurstenen die gevonden zijn op het grondgebied van Tohogne of Bomal (Plateau van Mont-St-Rahy). Maar van deze periode, waaruit onze beschaving is ontstaan, is vooral de Late Steentijd of het Neolithicum erg aanwezig, dankzij de megalieten van Wéris en Oppagne. Het is gewoonweg de mooiste verzameling van goed bewaarde dolmens (hunebedden) en menhirs in België.
Elke periode heeft zijn invloed op de streek achtergelaten : de Romeinse munten en voorwerpen, de Frankische graven, de bouwwerken uit de Feodale Tijd, zoals het kasteel van Durbuy. Dit laatste werd waarschijnlijk in de 11de eeuw gebouwd, en diende, evenals de omringende muur die vandaag verdwenen is, om de stad te beschermen. Het grondplan van deze oude stad is onveranderd gebleven tot op heden.
Uit de Middeleeuwen dateert ook de donjon-toren van Izier, en de verscheidene Romaanse kerken die in bijna elk dorp gebouwd zijn geworden (kerken van Tohogne, van het oude parochiecentrum Wéris, van Grandhan, en de Sainte-Marguerite van Eneilles. De Notre-Dame van Borlon is dan weer een uitzonderlijk voorbeeld van de Gothische architectuur van de Condroz. In Durbuy vindt men de St-Nicolas-kerk, gebouwd door de Récollets. Deze laatste orde vestigde zich in de stad in 1675, waarbij ze gevolgd werden door de Récollectines. Vandaar het voormalige Récollets-klooster.
In de 18de eeuw zien verscheidene kasteelhoeves het licht. In verschillende dorpen bestaan deze nog : in Bomal, in Grandhan (de voormalige zetel van een grondheerlijkheid, waaraan in de 17de eeuw de "Tour de justice" werd bijgebouwd. Het stadhuis in Barvaux is een illustratie van de gebouwen uit de 19de eeuw
Info van

P en Foto' s

PictographProvisioning Altitude 767 ft

B&B 1850

Foto' s

• wittevrongel.dries Jan 12, 2018

Mooie wandeling langs het water en het oude durbuy

walkerinwoods Feb 1, 2018

Bedankt voor de info, nu is deze verlengt tot in Barvaux met titel: B end B Barvaux Bohon 2 Durbuy Wandelen Waalse Ardennen
    Ivan

• Photo of Codeorelse
    Codeorelse Mar 24, 2018

Prima wandeling! Bijna volledig geasfalteerd.

walkerinwoods Apr 14, 2018

Bedankt. Is dan ook prima tijdens een verblijf in de B&B met kinderen.

• Photo of JohanDries
    JohanDries Aug 22, 2021

De route is inderdaad zeer toegankelijk en overal geasfalteerd. Een groot deel van de route volgt de Ourthe over een RaVel fietspad, de rest is voornamelijk een rijweg waar af en toe auto's voorbijkomen. Ik vind het geheel weinig afwisselend en dus eerder saai. Ook niet echt een route waar kinderen zomaar hun gang kunnen gaan vanwege het andere verkeer. In deze mooie omgeving zijn betere opties te vinden, volgens mij. Positief is wel terras 1850 langs deze route.