A la Roca Blanca des del camí de Raca

Photo ofA la Roca Blanca des del camí de Raca Photo ofA la Roca Blanca des del camí de Raca Photo ofA la Roca Blanca des del camí de Raca

April 4, 2024
October 2023

near Borriol, Valencia (España)

Senzilla ruta per la cara nord del Desert de les Palmes, pujant a la Roca Blanca i fent la volta pels barrancs de la Talaia i la Mola, entre els termes de Borriol i la Pobla.
La ruta comença al camí de Raca, concretament al pàrquing de la zona d’escalada del Racó de Farol. Cal seguir el camí de Raca amunt fins que arriba al camí del Collao, per on cal desviar-se pujant fins al Collao. Fins ací segueix el PR-CV-378 (https://senders.femecv.com/va/sendero/ver/pr-cv-378). El sender traspon el Collao per a baixar pel camí de l’Algepsar cap a la Madalena, però caldrà seguir recte pel camí del Collao, però de seguida cal deixar-lo per a agafar la senda de pujada a la Roca Blanca, passant pel coll de Benissalema. Seguirem la senda principal, sempre de pujada, descartant les que baixen a dreta i esquerra.
Arribem així al cim de la Roca Blanca, on conflueixen els termes de Borriol, Castelló i Benicàssim. Cal baixar per l’altra vessant que ens portarà al Portell, collao situat entre la Roca Blanca i la Mola del Morico. Fins ací puja el camí del Portell des del mas de Xiva, que traspon cap a l’ombria de la Mola del Morico, que queda dalt nostre, on pren el nom de Camí Roig.
El camí ens portarà a la Teuleria, on coincideix amb el camí vell del Desert, per on s’ha traçat el PR-CV-422 (http://elscaminsdeldesert.blogspot.com/2011/11/pr-cv-422-presentacio.html). Nosaltres seguirem el camí del Desert, paral·lel a l’anterior però per pista, traçat sobre l’assagador real de la Barona fins al Pla de la Bodega. Ací abandonarem el camí del Desert i seguirem a l’esquerra el camí de les Talaies. El camí remunta el barranc de la Bodega fins a la caseta de Renau, passa un colladet i continua per dalt del Racó del Polit, deixant enrere la partida de la Talaia i entrant a la Mola, portant ara el barranc de la Mola a l’esquerra. Passa per tota una sèrie de masets d’estiueig fins que finalment arriba a un camí asfaltat. La segueix un centenar de metres i, abans d’arribar al coll del Serret, trenca a l’esquerra per la senda del Racó del Xufero que baixa per les faldes del Tossal Roig.
Baixa pel Racó del Xufero i descarta un parell de sendes que pugen cap al Tossal Roig, abans de baixar definitivament al barranc, que ací ja s’anomena barranc de Raca, i travessar-lo per arribar al camí de Raca.
Només queda seguir l’asfalt fins al parquing.
Es recomanable l’ús del mapa excursionista del Desert de les Palmes, o del mapa excursionista de Borriol, tots dos del Tossal Cartografies.

PictographCar park Altitude 712 ft

parquing raco farol

Comencem la ruta al pàrquing de la zona d’escalada del Racó del Farol (https://elev-arte.com/zonas-de-escalada/escalada-en-espana/castellon/borriol-el-raco-del-farol/), al camí de Raca, anomenat així perquè puja a la partida de Raca, que també dóna nom al barranc proper i al cim que queda dalt.

el Pla de la Bodega

Esquerra pel camí de les Talaies. Pla situat dalt les costes de la Pobla, per on passa el Pas Real de la Barona i el camí del Desert. Pren el nom del mas de la Bodega, situat a l’antic Camí Real, dalt de les Costes. Actualment al costat de l’autovia.

el Portell

Collado que separa la Roca Blanca de la Mola del Morico, per on passa el camí del Portell que puja des del mas de Xiva, en la part de Benicàssim, per a baixar cap a la Pobla, enllaçant amb el camí de la Mola del Morico.

PictographSummit Altitude 0 ft

la Roca Blanca

Cim més alt del terme municipal de Castelló, tot i què la fita de terme no es troba just al cim sinó uns metres més avall. El nom li ve donat per les penyes calcàries que queden a la part sud, doncs al cim aflora el rodeno roig.

el Collao

Recte. De collaos n’hi ha molts, este separa el tossal de Raca de la Roca Blanca i per ell traspon cap a Castelló el camí de l’Algepsar, que baixa a la Magdalena, i també el PR-CV-378 (https://senders.femecv.com/va/sendero/ver/pr-cv-378).