Wikiloc will stop soon for maintenance

A Gaja-szurdok színe-java

January 1, 2021
January 2021

near Öregtárnok, Fejér megye (Magyarország)

Népszerű és hangulatos, könnyen bejárható körséta patakparti ösvényeken, a tájba horpadó szurdokerdőben és a felette húzódó fennsíkperemen, látványos kilátópontokon keresztül. Az élményekről festői tavacska, kalandos betyárbarlang és erdei forrás is gondoskodik. Gyerekes családoknak és kényelmesen túrázni vágyóknak is ideális ez az útvonal, karnyújtásnyira Székesfehérvártól és Mórtól, a Bakony keleti végén.

Gaja Gorge

The gorge at some places resembles a park and at others it shows the face of untamed nature. / At the bottom and the sides trees and underbrush together with several caves and pits make a complex impression. / The creek also shows various faces. Sometimes winding around its own deposit peaceful and slow, sometimes running down over the rocks along its narrowed bed creating attractive formations. / At some places bridges span over the creek. Near one of them sits the stump of Adam and Eve tree, which was supposed to be two specimens grown together. The old tree fell long ago serving as a natural bridge over the creek but finally, in the 2010s the trunk broke and the hollow stump remained there. / The winding grove is the result of erosion by the creek’s sediment making a deeper and deeper hollow into the bedrock. / The surrounding woodland is game reserve with a long tradition founded by Earl Gyula Károlyi in 1888, although its origins go back to medieval times. It was under state management in the 20th century and today it is managed by a private company. Large games are abundant in the reserve including the non-native sika deer. Stepping off hiking trails is forbidden. / Additional details are provided on information boards along the trails. Visit Károlyi lookout tower to have a view over the whole gorge.

Károlyi-kilátó (Gaja-szurdok)

A Gaja-völgy szurdoka hazánk egyik legszebb kirándulóhelye. A kanyargó Gaja-patak mellett vezető sétaúton kedvére barangolhat minden lelkes turista. Aki egy kis mászástól sem riad vissza, az a szurdokot felülről is megcsodálhatja a 2016-ban átadott Károlyi-kilátóból. Nevét Károlyi Gyuláról kapta, aki a közeli Fehérvárcsurgón alapított vadasparkot. Körpanorámát ugyan nem kapunk, de Balinkától kezdve a lábunk alatt húzódik a Gaja-völgy. / A kilátó a Gaja-völgyi Tájcentrum része, amely akár egész napos kellemes kikapcsolódást biztosít. A bejárat közelében fekvő tó partján visszafelé kipihenhetjük a túra fáradalmait, akár rossz idő esetén is piknikezhetünk a fedett asztaloknál. Aki nem fáradt el eléggé, kipróbálhatja a tájcentrumban található erdei tornapályát, vagy megismerkedhet az Erdészeti tanösvénnyel. / A közeli fehérvárcsurgói kastély ugyan szállodaként működik, de van látogatható része, amely vezetéssel tekinthető meg (belépőjegyért cserébe).

Alba Regia-forrás (Gaja-szurdok)

A forrást Székesfehérvár ezer éves fennállásának tiszteletére foglalta a Köfém SC (a nagy múltú fehérvári könnyűfémmű- alumínium-feldolgozó gyár) Természetjáró szakosztálya 1971-ben. 2011-ben három bodajki fiatal önkéntes munkával kitisztította, és rendbe tette a forrást és környékét. Letakarították és újrarakták a forráshoz vezető lépcsősort, kiszélesítették és kikotorták a forrás medrét, valamint fákat ültettek, illetve új pihenő részeket alakítottak ki. / A forrást korábban Haja-kútról keresztelték át Székesfehérvár latin nevére, Alba Regiára (királyi fehér). Az árnyas erdőben kulturáltan kialakított pihenőhelyen hűs vízzel frissülhetünk fel, illetve tarthatunk egy kellemes pihenőt Gaja-völgyi túránk közben az erdei idillben.  / A biztos hozamú, hűs forrás maga egy kis teknőben található, amelynek egyik oldalán lépcsők segítik a közlekedést, a másik karéjban pedig, mint egy ókori színházban, több szintes, félkörös teraszokat alakítottak ki. A „teátrum” színpadán padot és tűzrakó helyet találunk. / A forrásból eredő kis vízfolyás a közeli Gaja-patakot táplálja.

Ádám-Éva-fa (Gaja-völgy)

A Gaja-völgyi Tájcentrum parkerdeje önmagában is látványos, de találunk benne olyan természeti látnivalókat is, amiket mindenképp érdemes útba ejtenünk. A Gaja a Keleti-Bakony legbővizűbb patakja, amely helyenként lelassulva, szétterülve kanyarog, máshol pedig szűk szurdokban bukdácsol a mészkősziklákon. Helyenként akár át is léphetjük, számos ponton viszont csak hídon tudunk átkelni rajta. Sokáig "természetes hídként" szolgált a tájcentrum talán legnépszerűbb látványossága, a 20. század közepén kidőlt Ádám-Éva-fa, amely a patakra dőlve segítette az átkelést. Olyannyira, hogy annak idején még fakorlátot is kapott. / Az Ádám-Éva-fa a helyiek szóbeszéde szerint két összenőtt példányból állt, egy vastagabb (Ádám) és egy vékonyabb (Éva) fából. Ez utóbbi már korábban kidőlt, és nem maradt nyoma, míg  Ádámot (feltehetően) egy tűz miatt érte utol a végzete. 2013-ban az addig többé-kevésbé épen maradt, noha már korhadó törzs egy csapadékos időszak után nem bírta tovább, és több darabra tört. / Az erdészet mementóként a parton hagyta a fa maradványát, így napjainkban a több száz éves famatuzsálem kiszáradt, üreges törzse kínál remek játszóteret a szurdokban túrázó gyerekeknek. Azóta egy hagyományos híd is megépült mellette - ez lett a Gaja-szurdok leghosszabb átkelője.

Vaskereszt, kilátóhely (Gaja-völgy)

A vasból készült keresztet gróf Károlyi Viktor emlékére állíttatták gyermekei. A szájhagyomány szerint 1888-ban a gróf szerelmi bánatában ezen a helyen hajtott le fogatával a mélybe, a család szerint azonban az öngyilkosságát pillanatnyi elmezavar okozta. / Az ősi magyar főnemesi család, a Károlyiak 1853-ban vették meg a csurgói birtokot. Gróf Károlyi György 1877-ben bekövetkezett halála után Csurgót másodszülött fia, Viktor örökölte. Korai halála után a kastély tulajdonosa idősebbik testvére, Károlyi Gyula lett (a későbbi miniszterelnök, Károlyi Mihály apja). / A Vaskereszt meredek szikláiról szép kilátás nyílik a völgy mindkét irányába, a távolban megcsillan a Fehérvárcsurgói-víztározó víztükre, sőt a fák között Csókakő vára is felsejlik. A Gaja-szurdok központi részétől – akár a tavacskától, akár az Ádám-Éva-fától – könnyen elérhető a Vaskereszt, de vigyázzunk, mert esős időben veszélyesen csúszóssá válhat a meredek ösvény.