(99.03.02) نیارق به دشت لاتون / niaraq to laton plain

Photo of(99.03.02) نیارق به دشت لاتون / niaraq to laton plain Photo of(99.03.02) نیارق به دشت لاتون / niaraq to laton plain Photo of(99.03.02) نیارق به دشت لاتون / niaraq to laton plain

May 23, 2020
May 2020

near Nīāraq, Ardabīl (Iran)

برنامه امروز سعادت و اتفاق خوبی بود که صرفا به دلیل حضور آقا آیدین عزیز تو اردبیل رقم خورد
و جالب اینکه برنامه خیلی محشر و ماندگاری از آب دراومد
پیمایش بیست کیلومتر تو یک هوای دلچسب که با همراهی آقا آیدین از نزدیکی روستای نیارق شروع کردیم و بعد از رسیدن به خان بولاغی و اسبینه به سمت ییلاق گردکان بولاغی تو لاتون محله سرازیر شدیم و از اونجا هم ارتفاع گرفتیم به روس قلعه سی یا قلعه لاتون و مجددا با عبور از اسبینه راهی پرورش ماهی نزدیک نیارق شدیم که ماشین رو اونجا پارک کرده بودیم
فکر کنم دیگه نیازی نیست راجع به زیبایی منطقه و عظمت صخره های بزرگ چیزی بنویسم چون تصاویر ثبت شده به خوبی گویای همه چیز هستند
فقط راجع به زمانبندی مسیر عرض کنم که با نه ساعت پیاده روی بدون احتساب زمانهای استراحت و عکاسی میشه مسیر رو پیمود
درباره اسبینه باید بگم که این موقع از سال به خاطر حضور گروههای طبیعت گردی و افراد زیادی که از دریاچه سوها میان اینجا و میخوان برن آبشار لاتون،تو اسبینه افرادی هستند که با اسب و قاطر کوله ها و وسایل کمپینگ اضافی رو تا آبشار لاتون حمل میکنند و کرایه میگیرند و اینجا یک کلبه چویی هم هست که به اسم عمو شهروزه و تقریبا هشت ماه از سال رو همینجا سپری میکنه و پذیرای مهمانان و کوهنوردانی است که برای استراحت کوتاه مدت یا حتی شب مانی اینجا اتراق میکنند برای اطلاع از وضعیت اسکان یا آب و هوا میتونید با شمارش که توی تصویرمشخصه تماس بگیرید و هماهنگی های لازم رو انجام بدهید

Today's program was a happy and good event that took place only due to the presence of Mr. Aydin Aziz in Ardabil
And it's interesting that the program was so amazing and lasting
We walked twenty kilometers in a pleasant weather, which we started with Mr. Aydin from Niaragh village, and after reaching Khan Bolaghi and Asbineh, we flowed to the summer of Gerdakan Bulaghi in Laton neighborhood, and from there we reached the height of rush Qala-e-Si or Latun castle. And again, crossing the asbine, we went to a fish farm near Niaragh, where we parked the car
I don't think I need to write about the beauty of the area and the grandeur of the big cliffs anymore, because the recorded images tell it all.
Just to give you an idea of ​​the route, you can walk nine hours without taking into account the rest and photography times.
About Asbineh, I would like to say that this time of year, due to the presence of nature groups and many people who come here from Lake Soha and want to go to Latton Falls, there are people in Asbineh who carry extra bags and camping equipment with horses and mules to Laton Falls. They rent and rent a cottage here, named after Uncle Shahroozeh, who spends almost eight months of the year here, and welcomes guests and climbers who come here for a short rest or even a night out to find out about condition. Weather can be counted by counting in the specified image and make the necessary adjustments

اسم این چشمه سویوخ بولاغ هست

چشمه بعدی که اطلاعاتی راجع به اسمش ندارم

منظره عالی و دشت گل

منظره زیبای گلهای طبیعی به رنگهای مختلف که مثل یک فرش زیر پایتان پهن شده اند،اینا اینقدر خوشگل اند که آدم دلش نمیاد پا روی حتی یکیشون بزاره و رد بشه

ورود به جنگل پر پیچ وخم که گاها برای رد شدن باید خم بشی و از زیر درختان و بوته های کوتاه عبور کنید

پایان جنگل مسیر جنگلی اول و نزدیکی ییلاق خان بولاغی

چشمه خان بولاغی

این منطقه ییلاق معروف و زیبای خان بولاغی است که یک چشمه فوق العاده خنک و گوارا هم به نام همین ییلاق داره و دامداران و حیواناتشان به وفور در این ییلاق دیده میشوند

دو راهی اسبینه و باشماخ داشی که سمت چپ میره به سمت باشماخ داشی و مستقیم هم مسیر اسبینه هست

دو راهی دریاچه سوها

این نقطه هم دو راهی دریاچه سوها میباشد

جاده گاز معروف که بارها در ترک های قبلی توضیح نوشتیم براش

منطقه و قله اسبینه

این محل معروف به اسبینه هست و قله آن که بالای آن یک دکل بسیار بزرگ قرار دارد از اطراف به خوبی دیده میشود قله اسبینه یا همون اسپیناس را از مسیر آبشار لاتون نیز میشه به راحتی دید

دهلیز جنگلی

دالان زیبا که مثل یک تونل واقعی است با این تفاوت که با درخت احاطه شده است و ابتدای ورود به جنگل در قسمت دوم میباشد

مستقیم میره سمت قلعه و آبشار لاتون و سمت چپ رو به پایین راهی است که منتهی میشه به ییلاق زیبای گردکان بولاغی

جنگل بکر

زیباییهای جنگل بکر

سنگ بزرگ داخل جنگل

سمت راست رو به پایین حرکت میکنید و تقریبا ابتدای ییلاق رسیدیم

رودخانه خنک

رودخانه خنک و پر آبی که دست و صورتمونو شستیم و انرژی دوباره ای گرفتیم

ییلاق لاتون

اینجا ییلاق زیبا و بزرگیست به اسم ییلاق لاتون محله که تقریبا در یک منطقه گود مانندی واقع شده و محل بسیار پر آب و سرسبزی است که پر است از باغ و مزرعه و دامدارانی که گوسفندهایشان خوش شانس اند که در همچین ییلاقی به چرا مشغولند😄😄😄😄😄

سمت چپ این قسمت میره طرف بهشت دره سی و بهارستان و سمت راست هم میرسه به دوراهی لاتون و اسبینه

به سمت راست و رو به بالا میرویم سمت چپ مسیری است که میره به طرف موتالان و البته کمی پایین تر تو همین مسیر سمت چپ چپری هست که یک نردبان چوبی رویش قرار دادند و از اونجا هم میشه رفت آبشار لاتون ، ولی راه راحت تر و مناسبتر لاتون کمی بالاتر در همین سمت راست مسیر قرار گرفته که من با وی پوینت مشخص کرده ام

دو راهی لاتون

اینجا دو راهی نزدیک ترین و مناسبترین مسیر به آبشار لاتون میباشد ولی چون تقریبا نود درصد گروه های گردشگری نمیشناسند همگی از راه پایین که طولانی تر هست گروهشان را هدایت میکنند ولی از اینجا میشه راحت به سمت لاتون سرازیر شد

نهار و استراحت

اینجا نزدیکی قلعه جاییست که برای صرف نهار و استراحت اتراق کردیم منظره روبرویمان ویوی بالای ییلاق گردکان بولاغی و کوههای سر به فلک کشیده منطقه است که لذت خوردن نهار و استراحت را صد چندان میکند

این نقطه دو راهی روس قلعه سی میباشد

روس قلعه سی

اسم این محل و سنگهای عظیم الجثه ای که مشاهده می کنید تا جایی که من اطلاع دارم قلعه روس گفته میشود البته قلعه لاتون هن گاها ازش یاد میکنند چون از لحاظ موقعیت جغرافیایی دقیقا بالا سر آبشار لاتون قرار گرفته است امروز از یکی از افراد بومی اسبینه راجع به این قلعه پرسیدم که توضیح داد در قدیم بهش خان قلعه سی هم میگفته اند ولی در بین اهالی منطقه اکثرا با عنوان قلعه ازش یاد میکنند

این نقطه هم دو راهی است بطرف قلعه روس، سمت راست میره به طرف قلعه

کلبه چوبی شهروز که محل استراحت و صرف چایی گردشگران هست و اینروزا حسابی سرش شلوغه این کلبه دقیقا در پایین قله اسبینه واقع شده و تنها کافه این اطراف میباشد

پرورش ماهی (پایان)

اینجا پرورش ماهی نیارق هست که ماشین را جلویش پارک کرده بودیم و خدا را هزار مرتبه شکر که برنامه امروز را هم به سلامتی و خوشی به پایان رساندیم

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand May 23, 2020

خسته نباشید واقعا مسیر خیلی زیباییست

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons May 23, 2020

You have portrayed the beauty and unique scenery, my friend

• Photo of masoud.b75

خیلی عالیست خسته نباشید

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Jun 17, 2020

Hi I didn't know if you speak English but if you do I would like to say I am amazed by your pictures on the route, I really enjoyed seeing it