۹- ارتفاعات روستای آرو ۳ بهمن ۱۳۹۹

January 22, 2021
January 2021

near Ārū, Tehrān (Iran)

به نام خداوند بی شریک و بی همتا.
روستای آرو، در ۳۵ کیلومتری جاده دماوند به فیروزکوه یکی از روستاهای ییلاقی استان تهران است که یکبار مسافرت به آن، شما را به فکر تهیه زمین یا ویلا در آنجا می اندازد.
گرچه مقصد گردشگران و کوهنوردان نیست، اما دلیل آن قطعا ناشناخته بودن آن است.
این روستا در ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریاست و ارتفاعات بالای آن حدود ۳۰۰۰ متر است.
گت لت با ۳۰۳۵ متر یکی از زیباترین قله های این روستاست، چشم انداز بی نظیرش به قلل قرداغ و دوبرارها و سوزچال و زرین کوه بر زیبایی آن افزوده است.
ساعت حدود ۱۰:۴۵ از انتهای خیابان شهید رجایی روستای آرو صعودم را به سمت قله موسوم به گت لت با ارتفاع ۳۰۳۵ متر آغاز کردم.
نقطه شروع در ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریاست و حدود ۸۰۰ متر در این صعود ارتفاع گرفتم.
حدود ساعت ۱۴:۱۵ به بالای قله رسیدم و از آنجا دره روبرو به سمت (زردال دار ) زردآلودار راهم را ادامه دادم و نهایتا حدود ساعت ۱۶:۱۰ به نقطه آغازین رسیدم و به این برنامه خاتمه دادم.
دمای هوا از ۹ تا ۴ درجه زیر صفر یک روز کاملا زمستانی را رقم زد. اما هوا کاملا آفتابی و بدون باد بود. روی زمین از نقطه شروع تا قله پوشیده از برف و در برخی از نقاط تا نیم متر برف مشاهده شد.
این کوه محل زندگی گراز و روباه و کبک است و در برخی از سالها گرگ هم دیده شده است. گرچه من در این روز حیوانی در مسیر ندیدم، اما از روی برفها ردپای گراز و روباه دیده شد.
دامنه های کوه پوشیده از گون است و در برخی نقاط بوته زرشک دیده شد.
برای صعود تجهیزات زمستانی (بوت زمستانی، کاپشن گوتکس، کلاه، دستکش، یخ شکن، عینک و باتوم) مورد نیاز است.

Photo ofنمایی از ارتفاعات اطراف روستای آرو از توابع شهرستان دماوند Photo ofنمایی از ارتفاعات اطراف روستای آرو از توابع شهرستان دماوند Photo ofنمایی از ارتفاعات اطراف روستای آرو از توابع شهرستان دماوند

نمایی از ارتفاعات اطراف روستای آرو از توابع شهرستان دماوند

قلل قره داغ البرز جنوبی

چشم انداز بی نظیر دوبرار و سوزچال

قره داغ

روستای مومن و هویر

بر فراز آشکر ۲۹۵۰

Photo ofسوزچال، دوبرارها و زرین کوه از بالای ارتفاعات آشکر Photo ofسوزچال، دوبرارها و زرین کوه از بالای ارتفاعات آشکر Photo ofسوزچال، دوبرارها و زرین کوه از بالای ارتفاعات آشکر