9/11 Rota Vicentina Historisch, Arrifana - Carrapateira

Photo of9/11 Rota Vicentina Historisch, Arrifana - Carrapateira Photo of9/11 Rota Vicentina Historisch, Arrifana - Carrapateira Photo of9/11 Rota Vicentina Historisch, Arrifana - Carrapateira

February 8, 2019
February 2019

near Praia da Arrifana, Faro (Portugal)

De Rota Vicetina is een netwerk van wandelroutes in Zuid-West Portugal. Totaal ongeveer 400km lang.
Het omvat het "Historisch pad", een "Vissersman pad" en diverse rondwandelingen.
Het beste seizoen om te lopen is van september tot juni.

De kustlijn volgend gaat de "Fishermen's Trail" over de paden die de lokale Portugezen gebruiken om op de stranden en bij de beste visplekken te komen.
Het is in totaal 120km over en langs de kliffen met veel zand onderweg en kan alleen lopend worden gedaan.

De "Historical Way" is een klassieke GR die loopt tussen de belangrijkste plaatsen en dorpen in het ruige binnenland met meerdere eeuwen geschiedenis.
Het totaal is 230km en kan zowel lopend als op een mountainbike worden gedaan.
In 2016 is de "Historische" uitgeroepen tot de beste GR in Europa.

Dit is de negende etappe van de historiche Rota Vicentina.
Over 23 km gaat het van Arrifana naar Carrapateira.

Wij starten een klein stukje voor Arrifana omdat we de vorige etappe al naar Arrifana zijn gelopen en we niet 2 keer het zelfde stuk willen lopen. Zeker gezien de afstand van vandaag.
Wel lopen we meteen na de start even naar het hoogste punt van de heuvel om bij het monument een fotootje te maken.

Lopend richting Praia do Canal ontvouwd zich een prachtig panorama op dit mega strand.
We pauzeren bij een zelf getimmerde palletstoel. Die blijkt een herinnering te zijn aan een overleden surfer.

Door de prachtige natuur lopen we langs plantage's, ruine's en door het plaatsje Bordeira naar Carrapateira.

Link naar de 8e etappe;

Link naar de 10e etappe;

PictographSummit Altitude 573 ft

Om hier een foto te maken moet je een klein stukje heen en weer lopen vanaf de route.

Dit monument is ter nagedachtenis aan een overleden Hongaarse surfer.

Liefhebbers krijgen tranen in hun ogen.

PictographTree Altitude 293 ft

Photo ofEindpunt in het oude centrum van Carrapateira Photo ofEindpunt in het oude centrum van Carrapateira Photo ofEindpunt in het oude centrum van Carrapateira

Eindpunt in het oude centrum van Carrapateira

• schiltzl Jun 1, 2021

Handig om jullie route als referentie te gebruiken tijdens mijn eigen Rota Vicentina, dankjewel!

Wicky en Erick Jun 2, 2021

Hoi schiltzl, fijn om op deze manier van dienst te zijn en je krijgt gelijk door de foto's een goede indruk. Wij vonden het een prachtige route zowel de kust als de historische. Laat het vervolg maar eens weten. Hartelijke groet, Erick.