← Part of Rondom Noord-Holland

61 Petten - Den Helder

January 14, 2013
January 2013

near Het Korfwater, Noord-Holland (Nederland)

Langs de mooiste duinen maar er niet door

Ondanks de duinverboden toch een mooie wandeling door de noordelijkste duinen van het vasteland. De route start in Petten bij het Energieonderzoek Centrum Nederland. We lopen door de Pettemer duinen om het 15ha grote gebied heen en zien de kernreactor, waar radio-isotopen worden gemaakt voor de medische industrie. Het was ook de "schone" kernenergie waar het voormalige Reactor Centrum Nederland haar pijlen op richtte. Nu wordt aan alle duurzame energiebronnen gewerkt, zoals wind en zon.

Liep hier vroeger een pad pal naar het noorden, nu ligt er een langgerekte camping over 2km en moet je eigenlijk over de provinciale weg. Verderop kun je wel over de duinrand lopen en heb je een prachtig uitzicht over de velden in het oosten en het afgesloten, maar prachtige natuurgebied "Het Zwanenwater". Dit heeft alleen een ingang in het noorden. We komen in Callantsoog. Een gebied wat vroeger aan de zee was overgeleverd, en waar nu de duinenrij maar 1 duin breed is. Dat zal nog wel problemen geven.

Vanaf Callantsoog voert de route over het strand naar de Noordduinen. Een prachtig pad voert hier door laaggroeiende duinrozen en dat levert een bijzondere atmosfeer. Ook hier lopen we langs een duinrichel naar het noorden en komen bij Julianadorp uit in een bosgebiedje, waarna we via de Grafelijkheidsduinen Den Helder binnen stappen. Het is toegegeven: Den Helder is lelijk, maar het ligt mooi in de duinen en gunstig aan een NS station en het herbergt onze mariniers.