Photo of525 - St. Andreu de Gurb - camí de les Pedres- Creu i castell de Gurb - Serra de l'Oro - Sant Roc -Bosc Encantat Photo of525 - St. Andreu de Gurb - camí de les Pedres- Creu i castell de Gurb - Serra de l'Oro - Sant Roc -Bosc Encantat Photo of525 - St. Andreu de Gurb - camí de les Pedres- Creu i castell de Gurb - Serra de l'Oro - Sant Roc -Bosc Encantat

June 6, 2024
June 2024

near Gurb, Catalunya (España)

Aparcament al costat del Bosc Encantat, del que farem visita a la tornada.

Els 41 caminaires dels “Bufets/etes” fem pujada cap els “terresos del Serrat del Sitjar” per pista passant pel costat de la Rectoria de Sant Andreu de Gurb i del cementiri fins arribar a una granja.

Aquí prenem un corriol sense marques que s’enfila pels terrers grisencs (badlands) camí estret que obliga a anar en fila india, entrant al bosc de la Costa del Castell on envoltats d’alzines, roures i algun pi, s’arriba a una petita clariana amb el mirador del “Terressos Blancs”,petites formacions piramidals de marga grisenca.

Com a curiositat, aquests “terressos blancs “ també son coneguts com “badlands”, terme derivat de l’anglès que literalment vol dir “terres dolentes”, típic d’àrees subdesèrtiques.

A prop del mirador hi ha un entroncament on es pot triar pujar per la dreta, pel camí anomenat “dels sis pins”que puja directe al cim, però nosaltres continuem recte circumdant el turó uns 500 m. més, fins arribar a una clariana artificial feta com a tallafocs de la línia elèctrica.

Aquí enfilem per la dreta pel caminoi marcat en un rètol de fusta com “Camí de les Pedres”( sols se’n troben arribant gairebé a dalt, a l’albirar el cim) i que potser seria més escaient que es digués el “camí dels garrics”.

El camí, amb pujada costeruda i que fa manxar, es veu que no es gaire transitat, amb matolls que cal apartar-los per passar i on el companys que duien pantalons curts i braços al descobert, quedaren esgarrinxats.

Al cim del turó fem un mos tot gaudint de les panoràmiques als 360º, bona talaia que l’any 886 , any de que es té constància ja hi havia el “castrum Gorbi” i els ausetans guardians del terme, ja el deurien triar per fer vigilància en èpoques bel•licoses, surtint també documentat que va estar habitat fins el segle XV.
Continuem ruta cap el Coll de la Creu i carenejant cap el nord, fent un petit desviament d’anada i tornada per anar a “tafanejar” el Puig del Portell, que va resultar sent decebedor sense vistes...

A l’indicador que trobem més amunt hi fem baixada a la dreta per anar a veure la pinassa de l’Argila i continuar baixada fins les runes de la Serra de l’Oro, punt on enllacem amb la pista forestal que ens guiarà cap l’ermita de Sant Roc.

Fent un altre tram de camí s’arriba al Puig i es baixa al seu ombrívol torrent, on trobem la ben arranjada font amb aigua fresca (no tractada) per remullar-nos, passejant ara pel Bosc Encantat, espai de tranquil•litat farcit d’animals de fusta i recorregut de natura instructiu, fet pel “Grup Fem Camí de Gurb”.

Ja només queda fer la petita pujada fins l’aparcament .

Aquí en teniu una de similar amb alguna variació:
510 - Sant Andreu de Gurb - cami dels 6 pins - Castell de Gurb - Sant Roc - Bosc Encantat

Aparcament

Aparcament al costat del Bosc Encantat

Creu-pedró de Sant Andreu de Gurb

Ubicada al nord-oest de l'església era utilitzada en diverses litúrgies quan s'hi anava en processó. Es tracta d'una creu de poc més de tres metres d'alçada formada per diversos monòlits de pedra amb motllures i altres elements geomètrics i coronada amb una creu de ferro forjat, també decorada amb elements geomètrics.

Església de Sant Andreu de Gurb

Sant Andreu de Gurg es troba documentada de de l'any 942
SANT ANDREU DE GURB

Terrers del Serrat del Sitjar

Mirador Terressos Blancs

PictographInformation point Altitude 2,317 ft

Continuar recta

Panell informatiu. El camí de la dreta puja directa al cim pel "camí dels 6 pins", a títol informatiu

Dreta 'Camí de les Pedres'

Pujant de les pedres

Turó de la Creu de Gurb

Coll de la Creu de Gurb

Seguir recta per la carena

Pugem a "tafanejar" el Puig del Portell.
No val gaire la pena doncs no hi ha vista

Cim Puig del Portell

Cim sense vistes ni res destacable...

Sender a la dreta

Desviament a la Pinassa

PictographTree Altitude 2,303 ft

Pinassa de l'Argila

La Pinassa de l'Argila (pinus nigra).
Alçada propera als 30 m. i perímetre a 1m de terra de 72cm.

PictographRuins Altitude 2,018 ft

La Serra de l'Oro o de l'Oratori

A prop de la casa hi havia una creu de terme que va ser destruida l'any 1808 durant la guerra del francés.
Creu de terme desapareguda a la Serra de l'Oro

Ermita de Sant Roc

Ermita de Sant Roc (Gurb)
La capella de Sant Roc va ser bastida al voltant de 1886 fruit d'un vot amb motiu d'una pesta del còlera. El petit edifici original va ser substituit pocs anys més tard per un de més gran, acabat l'any 1900.

Intersecció

En arribar al Puig seguir la pista de la dreta i al pal indicador, a uns 50 m., fer baixada per l'esquerra.