518 - 1er. Aplec de Puigsacreu 4/5/2024

Photo of518 - 1er. Aplec de Puigsacreu 4/5/2024 Photo of518 - 1er. Aplec de Puigsacreu 4/5/2024 Photo of518 - 1er. Aplec de Puigsacreu 4/5/2024

May 4, 2024
May 2024

near Sant Pau de Segúries, Catalunya (España)

Tradicional festa de la Santa Creu, celebrada enguany el 4 de maig, amb un nou format.

Fins l’any passat es feia sortida a les 8 del matí per pujar caminant des de Sant Pau fins el cim del Puigsacreu on es feia la benedicció dels pans i seguidament l’esmorzar gratuït i repartiment dels pans pels assistents.

Aquest any la caminada sortia a les 10,30 per fer la benedicció a les 12,30 oficiada per mossèn Lluis Caralt i tot seguit l’arrossada, però nosaltres hem fet tornada quan el personal s’entaulava, doncs no teníem previst quedar-nos.

Aquesta festivitat te orígens ancestrals, tal i com em va explicar E.C. de Sant Pau fa uns anys enrere.

Abans, quan s’acaba el contracte d’arrendament de masos i terres, que solia ser pels vols de Nadal, als masovers que se’n havien fet càrrec durant anys, se’ls donava un marge de temps per recollir les collites i deixar el mas en condicions per ser acollit pels nous llogaters,finant el dia de la Santa Creu, festivitat que s’escau el dia 3 de maig.

En aquest mateix dia, els amos de les diferents propietats i termes, convidaven als que marxaven i als nous que arribaven, a un esmorzar comunitari de germanor junt amb els familiars, alternant cada any un amo diferent que se’n fes càrrec de pagar les viandes i les farines per fer els pans.

Aparcament al collet.

Pista esquerra

La pista de desembosc de la dreta porta cap la Brolla i fageda de can Mic

Pla de can Petit

Aparcament pel que han pujat amb cotxe a l'aplec.
En aquest coll hi ha la partió de comarques de la Garrotxa i Ripollès.

Puigsacreu

Cim de Puigsacreu

Puigsacreu

Sender a la dreta

Mirador del cingle de les Pedroses

Mirador d'en Gueri

Anècdota mirador d’en Gueri.
L’Esteve Clota ens explica “l’etimologia” del nom del Mirador d’en Gueri.
Resulta que el pare de l’Esteve feia, d’entre d’altres oficis, de carboner i una temporada tenia una plaça carbonera sota aquesta cinglera, dient als seus fills que si el volien veure treballant, que tragueren el cap per aquest indret i el cridessin.
El pare Clota, també tenia treballadors llogats per altres feines, i un dia el vell tractor no el varen poder engegar.
Després de molt remenar, avisaren un mecànic que va trobar un xiclè del carburador embossat i el va apriar, comentant el pare Clota amoïnat en veure que havia estat poca cosa:
“ - Si haGUERI pensat, el podia haver canviat”
i els altres amb sorna li van posar el sobrenom “Gueri”, amb el que també batejaren el mirador.