421 - Molí de la Polvora al pantà de Sau

Photo of421 - Molí de la Polvora al pantà de Sau Photo of421 - Molí de la Polvora al pantà de Sau Photo of421 - Molí de la Polvora al pantà de Sau

June 17, 2023
June 2023

near Santa Maria de Corcó, Catalunya (España)

Aprofitant la baixada de nivell a les aigües del Pantà de Sau, vaig a fer una petita volta per visitar les runes d’un antic obrador anomenat el “molí de la Pólvora”, a la llengua de pantà que hi ha entre el Serrat de Collformic i la Baga de Villaret.

De la seva existència en parlava en Artur Osona en les seves guies excursionistes de 1898, com també en Quirze Parés en el llibre “Despoblació rural i masies del Collsacabra” pag. 290, on explica: “Opinem que en aquest cas no seria un molí com els normals, sinó un obrador un obrador que en certa manera és beneficiava de la força hidràulica per les mòltes dels materials adients per la fabricació de la pólvora.”

El recorregut d’apropament al lloc, es el mateix que serveix per visitar
Sant Vicenç de Verders i Roca del Boll (amb desviament al qm.5), però ara seguint la pista un qm. més.

En pocs minuts s’arriba al terra de fang sec de la llera, amb grans blocs de roques blanquinoses al costat de diversos trams de parets de pedra seca, en bon estat de conservació.

També encara dempeus es veu l’estructura feta amb blocs carejats de pedra, on hi havia el passadís amb el rodet i el forat del carcabà, per on sortia el doll d’aigua que accionava l’enginy.

Pel posicionament se suposa que era amb roda de pales vertical i l’aigua era de circulació inferior, transmetent l’eix un moviment axial a l’arbre amb les lleves, proporcionant cops alternatius a les maces que picaven el material dins els morters.

Com la pólvora es un explosiu perillós,la preparació i trituratge es devia fer a petita escala per limitar el risc de deflagració.Els materials que es molien eren el salnitre, el nitrat de potasi, sofre i carbó vegetal.

Apropament amb vehicle

Desviament a la dreta direcció Sant Bartomeu Sesgorgues. Carretera BV-5207 punt qm. 4,5 en direcció a Tavertet

Aparcament

Al voral de l'entrada al Villaret de Dalt. Si es disposa de 4x4 es pot continuar la baixada per la pista.

PictographInformation point Altitude 1,539 ft

Punt informatiu

En aquest punt, en trobar pals de suport de filat elèctric, a la dreta hi ha l'inici del camí per anar a Sant Vicenç de Verders i Roca del Boll

PictographRuins Altitude 1,481 ft

murs de paret seca

Murs fets amb pedra seca cairada, en zona humida a tocar el torrent de les Conques. Les restes potser son del mas Collformic.

Trencall a la dreta

El començament es net però més avall es troben esbarzers.

grans blocs de roques

PictographRuins Altitude 1,355 ft

Molí de la Pólvora- carcabà

El carcabà era el passadis sota l'obrador on hi havia el rodet, on el caudal d'aigua el feia girar per transmetre moviment a l'arbre-eix i accionava les masses

Runes

Runes d'edificació a 60 m. a ponent del molí, possible mas el Polvorí o feia d'habitage, així com varis murs escampats de pedra seca.

Vistes

Llenga del pantà que entre cap el Torrent de les Conques o de Villaret.