4/9 ROTA VICENTINA - Zambujeira do Mar a Odeceixe

Photo of4/9 ROTA VICENTINA - Zambujeira do Mar a Odeceixe Photo of4/9 ROTA VICENTINA - Zambujeira do Mar a Odeceixe Photo of4/9 ROTA VICENTINA - Zambujeira do Mar a Odeceixe

February 2, 2016

•   4.3 1 review

near Zambujeira do Mar, Beja (Portugal)

Rota Vicentina is a network of walking trails in Sw Portugal, totalling 400 Km. It comprises the Historical Way, the Fishermen’s Trail and several Circular Routes. The recommended season to do these trails is from September till June.

Running along the coastline, the Fishermen’s Trail follows the trails used by locals to get to the beaches and hot fishing spots. It totalizes 120 Km along the cliffs, with plenty of sand, which can only be done on foot.

The Historical Way is a classic Grand Route (GR) that runs through the main towns and villages in a rural itinerary with several centuries of history. It totalizes 230 Km fully accessible to hikers and mountain bikers.
In February 2016, the Historical Way was certified by the European wide label “Leading Quality Trails – Best Europe”.

ZAMBUJEIRA DO MAR - ODECEIXE (03.10.2015)
The last section of the Fishermen's trail gives us to know beautiful beaches such as the beach of Zambujeira do Mar, Alteirinhos, Machados, Amália and the beach of Odeceixe.
By crossing Odeceixe bridge we leave Alentejo and we arrive in Algarve.
We needed 8 hours to conclude this section.

________

Rota Vicentina é uma rede the percursos pedestres no Sw de Portugal, totalizando 400 Km. É formada pelo Caminho Histórico, pelo Trilho dos Pescadores e por vários Percursos Circulares. Estes trilhos deverão ser percorridos preferencialmente entre os meses de Setembro e Junho.

O Caminho Histórico trata-se de uma clássica Grande Rota (GR) que percorre as principais vilas e aldeias num itinerário rural com vários séculos de história. São 230 Km totalmente percorríveis a pé e de BTT.
Em Fevereiro de 2016, o Caminho Histórico foi distinguido com a Certificação Europeia “Leading Quality Trails – Best Europe”.

Sempre junto à costa, o Trilho dos Pescadores segue os caminhos usados pelos locais para acesso às praias e locais de pesca. Com um total de 120 Km ao longo das falésias, com muita areia, que podem ser apenas percorridos a pé.

ZAMBUJEIRA DO MAR - ODECEIXE (03.10.2015)
A última etapa do trilho dos Pescadores dá-nos a conhecer belas praias, tais como a praia de Zambujeira do mar, dos Alteirinhos, Machados, Amália e a praia de Odeceixe.
Ao atravessarmos a ponte de Odeceixe deixamos o Alentejo para trás e chegamos ao Algarve.
Precisámos de 8 horas para concluir este trilho.

PORTO COVO – VILA NOVA DE MILFONTES (30.09.2015)
VILA NOVA DE MILFONTES - ALMOGRAVE (01.10.2015)
ALMOGRAVE - ZAMBUJEIRA DO MAR (02.10.2015)
ZAMBUJEIRA DO MAR- ODECEIXE (03.10.2015)
ODECEIXE - ALJEZUR (04.10.2015)
ALJEZUR - ARRIFANA (05.10.2015)
ARRIFANA - CARRAPATEIRA (06.10.2015)
PONTAL DA CARRAPATEIRA (07.10.2015)
VILA DO BISPO - CABO S. VICENTE (08.10.2015)

PictographMountain hut Altitude 128 ft

Restaurante O Martinho

• Photo of Ron Adam
    Ron Adam Sep 23, 2021

This is a spectacular route! The scenery is beautiful; the path is well marked and the combination of deep sand, even high up on the cliffs, the up-and-down trail and the “vegetation caves” all create changes of pace. A fantastic, world class seaside trail!