4/11 Rota Vicentina Historisch, Sao Luis - Odemira

Photo of4/11 Rota Vicentina Historisch, Sao Luis - Odemira Photo of4/11 Rota Vicentina Historisch, Sao Luis - Odemira Photo of4/11 Rota Vicentina Historisch, Sao Luis - Odemira

January 14, 2019
January 2019

near São Luis, Beja (Portugal)

De Rota Vicetina is een netwerk van wandelroutes in Zuid-West Portugal. Totaal ongeveer 400km lang.
Het omvat het "Historisch pad", een "Vissersman pad" en diverse rondwandelingen.
Het beste seizoen om te lopen is van september tot juni.

De kustlijn volgend gaat de "Fishermen's Trail" over de paden die de lokale Portugezen gebruiken om op de stranden en bij de beste visplekken te komen.
Het is in totaal 120km over en langs de kliffen met veel zand onderweg en kan alleen lopend worden gedaan.

De "Historical Way" is een klassieke GR die loopt tussen de belangrijkste plaatsen en dorpen in het ruige binnenland met meerdere eeuwen geschiedenis.
Het totaal is 230km en kan zowel lopend als op een mountainbike worden gedaan.
In 2016 is de "Historische" uitgeroepen tot de beste GR in Europa.

Dit is de vierde etappe van de historiche Rota Vicentina.

Deze etappe is de "Natte Etappe".
Het pad loopt grotendeels langs riviertjes en beekjes zoals de Ribeira do Torgal, aan het einde de grote rivier de Mira en tussendoor een afslag naar Pego das Pias een water-recreatie stek.
Hier is een spectaculaire kloof waar het water doorheen loopt.
Ook is er een zwemmogelijkheid met het bekende slingertouw.
Zomers zal het hier best wel druk zijn maar nu wij er waren en wij in de ochtend zelfs door een bevroren landschap lopen, was er helemaal niemand.

De ruim 25km lange tocht gaat door het glooiende landschap zonder al te veel klimmen en dalen dus het gemiddelde loopt aardig op en wij liepen er 6 uur over.

Link naar de 3e etappe;

Link naar de 5e etappe;

PictographFountain Altitude 308 ft

PictographTree Altitude 300 ft

PictographLake Altitude 256 ft

Pego das Pias staat NIET aangegeven. Dus goed opletten anders loop je de afslag gewoon voorbij richting Odemira.

• jannoordegraaf Jan 16, 2019

Hee, dat is leuk, wij kennen Odemira, we hebben daar op een heel bijzondere camping gestaan. Dit jaar zijn ze niet meer van de ACSI helaas. Balou had daar ruzie met de papegaaien. Een vreselijk kabaal van krijsende papegaaien en een blaffende en grommende hond.