380 - Castell d'Oris i Puigberlo.

January 30, 2023
January 2023

near Orís, Catalunya (España)

Passejada per pujar al Puigberlo i fer visita al Castell d’Oris,la silueta singular que es veu tot pujant de la Plana de Vic.

Sortim del coll de Bellforn fent pujada pel PR C-54, sender que es va inaugurar el dia 6 de novembre de 2005,el mateix dia que es va retre homenatge en aquest coll a l’insigne Ramon Vinyeta, pioner en guies i llibres de muntanya, mort aquest mateix any.

Quant portem caminats 1,3 qms. s’arriba al coll de Puigberlo on fem anada i tornada fins dalt el turó per anar a tafanejar les vistes i després continuar cap el veïnat de sant Genís d’Oris.

Fem pujada pel estret sender, trobant sota el primer mur uns esglaons tallats a la pedra tova i en arribar a l’esplanada ja veiem el mur de la cara nord, l’únic que queda dempeus i ben conservat, i les restes malmeses de la capella, la cisterna...tot envoltat amb un reixat tipus Hércules per prevenir accidents al visitants i protegir les runes.

De tornada a baix, a sant Genís, seguim la pista direcció nord per anar a cercar un camí a la Casa Nova del Castell, però el trobarem molt brut de vegetació al no passar-hi gent, fent servir el tallabarders per obrir pas fins baix.

ACONSELLABLE fer baixada per la carretera des de sant Genís, doncs la pujada del prat fins el mas també resta en estat d’abandonament.

Aquest gran casal de la Casa Nova del Castell es va bastir entre 1845 i 1857 en queixar-se el senyor d’Orís per l’ocupació pels soldats a la guarnició del Castell, d’on van fer fora al seus masovers.

A la carretera BV-4611, al punt km. 2 es troba una pista a la dreta que baixa a enllaçar amb el PR-C 54, que seguim de baixada per tornar al punt de sortida.

HISTÒRIA DEL CASTELL D'ORÍS

Collet de Bellforn

Monumental còdol de riu que fa de monjoia, envoltat per una anella de ferro amb els 4 punts cardinals i una placa commemorativa dedicada: "Ramon Vinyeta 1914-2005 excursionista, escriptor i fotògraf Amb la teva mirada hem après a obrir els ulls per l'entorn que camina al voltant nostre i a estimar els camins del paisatge que toquem, per llepar els dits, quan obrim la finestra" Grabriel Salvans

Collet de la Lladrera

Pista a la dreta.

Coll de Puigberlo

A la dreta tenim el Castell a 755 m.a. i a l'esquerra el Puigberlo o Puig Veuló de 748 m. a. Es pot fer pujada fins dalt del puig, però el camí passa molt arran de la cinglera i no és aconsellable pels que tinguin vertigen.

Puigberlo

Vistes des del Puigberlo o Puig Veuló de 748

Gir a la dreta

Camí de pujada al castell. Treballs arqueològics al Castell

PictographMonument Altitude 2,408 ft

Escales i primera muralla

Castell d'Oris (1) Ramon Vinyeta deia que eren cinc els castells roquers que vetllaven la part occidental de la comarca d'Osona: Centelles, Tona, Gurb, Voltregà i Orís, però que era aquest últim el que presentava una situació més espectacular.

Castell d'Orís (1)

Video-Dron del Castell d'Orís El Castell d'Orís està documentat des de l'any 914 quan formava part del comtat de Barcelona, amb el nom pre-romà de "Castro d'Orisso"

Castell d'Orís (2)

Església de Sant Pere Aquestes pedres van ser testimoni de les guerres remences del 1472 i les carlinades del XVlll.

Sant Genís d'Orís.

Aquí és aconsellable fer baixada per la carretera, doncs per on varem passar per anar a la Casa Nova, està molt brut de vegetació.

NO FER AQUEST TRAM

El camí està molt embardissat de no passar-hi; millor fer baixada per la pista enquitranada.

Casa Nova del Castell

El 1841, una guarnició d'un sergent i 6 soldats van ocupar el Castell i en queixar-se el senyor d'Orís, entre 1845 i 1857 varen fer la Casa Nova pel masover, al peu del turó del Castell.