38.20 Montserrat, Tron de l'espasa

September 14, 2020
September 2020

near Monestir de Montserrat, Catalunya (España)

Iniciem l'excursió a la carretera B-112 al km 5,2 aprox. d'on surt un corriol, senyalitzat per una petita fita, que puja força dret, està en mal estat tant pel seu deteriorament com per la vegetació que dificulta el pas. Més amunt ja trobem el camí de les canals, també molt invait per la malesa hi ha trams perdedors.
Arribant al GR-6 que ve de Barcelona, el camí es torna més transitable. Seguim en direcció a la Santa Cova, fins un coll on el camí comença a planejar. A la dreta veiem un pal de ferro, testimoni alguna antiga instalació. Hem de passar pel costat i seguir el corriol, cal fer una grimpada de baixada, i després una pujada amb cable. Una vegada superats els dos passos només cal seguir el corriol fins dalt del turó de l'espasa. Aquí trobem el l'anomenat Tron de l'Espasa. Indret amb espectaculars vistes. Aquí es troba una espasa clavada a la roca.
La llegenda atribueix l'espasa a Otger Catalo i diu: un dia el senyor d'Otger sortint a caçar senglars, va trobar-ne un en aquest indret, al no tenir temps de preparar la llança va fer un intent de clavar-li l'espasa i el senglar es va bellugar ràpidament i l'espasa va quedar clavada a la roca. Aquest fet va fer prohibir la cacera a les seves terres. Durant 6 dies, del dijous gras fins dimecres de sendra, no va poder treure l'espasa, ja que no cedia.
La tornada la fem per el mateix camí.