322 Asten Helmond Deurne (TEG)

August 3, 2017
August 2017

near Asten, Noord-Brabant (Nederland)

Begin: Bushalte Kerkstraat Asten Eind: NS station Deurne

Een verlengstukje
In een wat later stadium is tramlijn die in Helmond uitkwam doorgetrokken naar Asten. Dat gebeurde in 1906. Daarmee werden zowel Asten als Someren, dat iets verderop ligt, ontsloten. Er werd tot 1935 gereden, daarna nam de bus (BBA) het over.
We lopen dit staartje vanaf Asten, het klokkendorp van Nederland. In Aarle-Rixtel werden ook klokken gegoten, maar in Asten is nu nog de enige klokkengieterij. Ze gaan er hier prat op de grootste klokken ter wereld te hebben gemaakt. Het is ook erg moeilijk zo’n klok te maken: de grootte, de zuiverheid, de toonhoogte. Het moet allemaal berekend en vooral uit ervaring worden gedaan. Asten heeft een leuk centrum met plein met kroegjes en gemeentehuis, waar je op het hele uur behoorlijk veel klokgebeier krijgt van het carillon van de Heilige Maria Presentatie uit 1899. Dat is te begrijpen natuurlijk.
We lopen over het oude tracé (de weg dus) naar Ommel. Het is een kloosterdorp waar de A67 onderlangs loopt en waar ook ons trammetje liep. We steken de weg over en lopen door de Astense bossen naar gehucht Oostappen (ook weer over een stukje tracé) richting Brouwhuis, een wijk in Helmond.
We lopen zo groen als mogelijk naar het staatsspoor Eindhoven Venlo. Hier lopen mooie onverharde paden naast richting Deurne. Zelfs langs de lange Oude Helmondseweg loopt nog een vergaan fietspad, waar je mooi kunt lopen.
We lopen Deurne binnen. Het ligt aan de peel en heeft daaraan zijn ontstaan te danken. Daarvoor was het een nederzetting in de wildernis. Met zijn 25,000 inwoners vervult het een regiofunctie, en als je het centrum binnenstapt is het best leuk er een biertje te drinken voordat je naar het NS station loopt. Leuk is nog te vermelden, dat “het tuinpad van mijn vader” in Deurne ligt. De partner van Wim Sonneveld was immers Friso Wiegersma, zoon van de Deurnese arts die in het Wiegershuis (nu museum) in Deurne woonde.