3000 Ibones (Sarrio, variant pel coll de Lie)

Photo of3000 Ibones (Sarrio, variant pel coll de Lie) Photo of3000 Ibones (Sarrio, variant pel coll de Lie) Photo of3000 Ibones (Sarrio, variant pel coll de Lie)

3 days 2 hours 42 minutes
August 3, 2021
August 2021

near Gabas, Nouvelle-Aquitaine (France)

EL PIRINEU EN ESTAT PUR

Després que l’any passat vam fer una part del trekking dels 3000 ibones (variant Marmota) aquest any decidim fer la part més occidental, l’anomenada Sarrio. Tot i que la ruta original passa pel refugi de Miguelou, en ser un refugi molt petit no hi havia lloc i des de l’organització ens van proposar modificar lleugerament la proposta inicial que podeu trobar a la plana web dels 3000 ibones (www.3000ibones.com). En lloc de 5 etapes en faríem 4, de manera que les dues primeres es convertirien en una i aniríem directament del llac d’Artouste a Larribet pel Coll de la Lie. Amb aquesta modificació les etapes van ser les següents:

1 Etapa: Fabrèges. Llac d’Artouste. Refugi de Larribet (7 km + 720m -560m). Després de dormir a Sallent de Gállego ens llevem aviat per anar fins Fabrèges on deixem el cotxe. Agafem un petit telefèric que ens remunta 700 m fins l’estació del tren d’Artouste, un petit trenet miner, ara reconvertit en tren turístic i semblant al tren groc de la Cerdanya, encara que més petit. Quan baixem del tren comença realment la caminada. Pugem cap al llac d’Artouste i ens enfilem pels ibons de Batboucou cap a l’empinat coll de Lie. Baixem uns 50 metres en direcció a l’ibón de Batbielh i girem a la dreta tot voltant el circ que forma l’ibón seguint marques i fites, sense camí definit i travessant blocs de pedres. Finalment arribem a un petit collet i comencem la baixada cap als ibons de Batcrabère i el refugi de Larribet. Tot i que pel quilometratge i el desnivell no ho sembla, l’etapa té una certa duresa degut principalment a que en gran part del recorregut no hi ha camí definit. Al refugi de Larribet no es veu gaire gent amb mascaretes ni es manté la distància social. Sembla que el discursos del Macron no els hagin afectat.

2 Etapa: Refugi de Larribet- Refugi Respomuso (13.5 km + 890m -806m). El dia es presenta complicat. Un front travessa el Pirineu i s’anuncien fortes pluges amb turmenta i una baixada notable de les temperatures. Una part de grup decideix baixar fins el pla d’Aste i anar a l’embassament de la Sarra amb un taxi per arribar fins el refugi de Respomuso. La resta seguim segons el pla previst però accelerant el màxim el pas per intentar esquivar les pluges que s’anuncien. L’etapa de Larribet a Respomuso passa pel Coll de la Peyre–San Martín i té més quilometratge que la del primer dia, però el camí és còmode i no presenta cap dificultat. Després de baixar a la cabana de Doumblas, una pujada gairebé constant ens mena a l’esmentat coll de la Peyre passant pels ibons de Remoulis. Finalment ja només ens queda baixar per l’ibón de Campoplano fins al refugi de Respomuso, que ja coneixíem de l’any passat. Al final tot i que el dia ha estat rúfol i boirós en prou feines ha plogut i el temps ha aguantat prou bé.

3 Etapa: Refugi Respomuso- Refugi Arremoulit (8.7 km + 440m -310m) Sortim del refugi de Respomuso i enfilem cap als fotogènics ibons de l’Arriel. De l’ibon de l’Arriel Alto arrenca el camí cap a la Gran Diagonal, una de les opcions més clàssiques per pujar al Balaitus. Nosaltres però, anem al Coll de Arremoulit i baixem cap al refugi on pernoctem. És un refugi molt petit i degut que hi arribem aviat i fa un dia fred, les hores se’ns fan llargues. La nit també és freda i la matinada costa d’arribar. Cal dir que tot i que és un refugi molt senzill i precari, el tracte és bo i sembla que hi ha més consciència en el tema de la pandèmia que el de Larribet.

4 Etapa: Refugi Arremoulit- Fabrèges (12 km + 250m -1270m). Per anar al Coll d’Arrious des del refugi es presenten dues opcions: la que va pel Pas de l’Orteig o la que ens proposa l’organització del trekking que baixa quasi al llac d’Artouste i torna a pujar fins el coll. Aquesta és la que nosaltres seguim tot i que vist en perspectiva potser seria partidari de passar pel Pas de l’Orteig, sempre i quan no es tingui vertigen. Tot i que un cartell avisa que és un pas vertiginós sembla que no té cap dificultat tècnica més enllà de ser un pas aeri, potser també no recomanable si portes una motxilla molt gran. Des del Coll d’Arrious baixem per abundants pastures amb vistes constants al Midi d’Ossau fins a la cabana de Soques, on remuntem la vall d’Ossau fins a Fabrèges per tal de recuperar els cotxes.

Hem estat 4 dies envoltats d’ibons trescant pels dominis del Balaitus i del Midi d’Ossau. Molta aigua, pedregam, pastures i colls dreturers. Resumint: el Pirineu en estat pur!

EL PIRINEO EN ESTADO PURO
Después de que el año pasado hicimos una parte del trekking de los 3000 ibones (variante Marmota) este año decidimos hacer la parte más occidental, la llamada Sarrio. Aunque la ruta original pasa por el refugio de Miguelou, al ser un refugio muy pequeño no había sitio y desde la organización nos propusieron modificar ligeramente la propuesta inicial que puede encontrar en la página web de los 3000 ibones (www.3000ibones .com). En lugar de 5 etapas haríamos 4, por lo que las dos primeras se convertirían en una e iríamos directamente del lago de Artouste a Larribet por el Coll de la Lie. Con esta modificación las etapas fueron las siguientes:

1 Etapa: Fabrèges. Lago de Artouste. Refugio de Larribet (7 km + 720m -560m). Después de dormir en Sallent de Gállego nos levantamos pronto para ir hasta Fabrèges donde dejamos el coche. Tomamos un pequeño teleférico que nos remonta 700 m hasta la estación del tren de Artouste, un pequeño tren minero, ahora reconvertido en tren turístico y parecido al tren amarillo de la Cerdanya, aunque más pequeño. Cuando bajamos del tren empieza realmente la caminata. Subimos hacia el lago de Artouste y subimos por los ibones de Batboucou hacia el empinado cuello de Lie. Bajamos unos 50 metros en dirección al ibón de Batbielh y giramos a la derecha rodeando el circo que forma el ibón siguiendo marcas y metas, sin camino definido y atravesando bloques de piedras. Finalmente llegamos a un pequeño collado y empezamos la bajada hacia los ibones de Batcrabère y el refugio de Larribet. Aunque por el kilometraje y el desnivel no lo parece, la etapa tiene una cierta dureza debido principalmente a que en gran parte del recorrido no hay camino definido. En el refugio de Larribet no se ve mucha gente con mascarillas ni se mantiene la distancia social. Parece que el discursos del Macron no los hayan afectado.

2 Etapa: Refugio de Larribet- Refugio Respomuso (13.5 km + 890m -806m). El día se presenta complicado. Un frente atraviesa el Pirineo y se anuncian fuertes lluvias con tormenta y una bajada notable de las temperaturas. Una parte de grupo decide bajar hasta el plan de Aste e ir al embalse de la Sarra con un taxi para llegar hasta el refugio de Respomuso. El resto seguimos según el plan previsto pero acelerando el máximo el paso para intentar esquivar las lluvias que se anuncian. La etapa de Larribet a Respomuso pasa por el Coll de la Peyre-San Martín y tiene más kilometraje que la del primer día, pero el camino es cómodo y no presenta ninguna dificultad. Después de bajar a la cabaña de Doumblas, una subida casi constante nos lleva a dicho cuello de la Peyre pasando por los ibones de Remoulis. Finalmente ya sólo nos queda bajar por el ibón de Campoplano hasta el refugio de Respomuso, que ya conocíamos del año pasado. Al final aunque el día ha sido desapacible y brumoso en apenas ha llovido y el tiempo ha aguantado bastante bien.

3 Etapa: Refugio Respomuso- Refugio Arremoulit (8.7 km + 440m -310m) Salimos del refugio de Respomuso y subimos hacia los fotogénicos ibones del Arriel. Del ibon del Arriel Alto arranca el camino hacia la Gran Diagonal, una de las opciones más clásicas para subir al Balaitus. Nosotros sin embargo, vamos al Coll de Arremoulit y bajamos hacia el refugio donde pernoctamos. Es un refugio muy pequeño y debido que llegamos pronto y hace un día frío, las horas se nos hacen largas. La noche también es fría y la madrugada cuesta de llegar. Hay que decir que, aunque es un refugio muy sencillo y precario, el trato es bueno y parece que hay más conciencia en el tema de la pandemia que el de Larribet.

4 Etapa: Refugio Arremoulit- Fabrèges (12 km + 250m -1270m). Para ir al Coll de Arrious desde el refugio se presentan dos opciones: la que va por el Paso del Orteig o la que nos propone la organización del trekking que baja casi en el lago de Artouste y vuelve a subir hasta el cuello. Esta es la que nosotros seguimos aunque visto en perspectiva quizás sería partidario de pasar por el Paso del Orteig, siempre y cuando no se tenga vértigo. Aunque un cartel avisa que es un paso vertiginoso parece que no tiene ninguna dificultad técnica más allá de ser un paso aéreo, quizá también no recomendable si llevas una mochila muy grande. Desde el Coll de Arrious bajamos por abundantes pastos con vistas constantes en el Midi de Ossau hasta la cabaña de Cepas, donde remontamos el valle de Ossau hasta Fabrèges para recuperar los coches. Hemos estado 4 días rodeados de ibones saltando por los dominios del Balaitus y del Midi de Ossau. Mucha agua, pedregal, pastos y cuellos rectos. Resumiendo: el Pirineo en estado puro!