3 x Ecaussinnes

August 15, 2012
August 2012

near Écaussinnes-Lalaing, Walloon Region (Belgique)

Deze heel gevarieerde wandeling brengt ons naar het mooie Écaussinnes in Henegouwen. De gemeente is in 1977 ontstaan uit de fusie van drie kleinere gemeenten, allen met Écaussinnes in hun naam; vandaar de titel. De gemeente wordt doorkruist door het schilderachtige riviertje de Sennette waarlangs we op onze tocht ook passeren. De wandeling gaat van start in Ecaussinnes-Lalaing aan het Chateau Fort Ecaussinnes. Tegenwoordig beheert de Stichting van der Burch het kasteel van Ecaussinnes-Lalaing. Binnenin is een museum dat een typische laatmiddeleeuwse sfeer oproept (open op zondagen van 1 mei tot 1 november, in juli en augustus elke dag open behalve vrijdag). Net zoals het kasteel zijn ook de kasteeltuinen beschermd patrimonium.
We stappen verder langs kerkpaden en veldwegels die keer op keer mooie uitzichten bieden op de ons omringende natuur en Marche-lez-Écaussinnes. Bij de spoorlijn Brussel – Charleroi slaan we rechtsaf tot we aan het mooie viaduct aankomen waarna we dwars door de weide lopen (er zijn poortjes voorzien om te passeren) om uiteindelijk via een oude spoortunnel waar alleen nog koeien doorlopen in Ecaussinnes-d'Enghien aan te komen. Let op bij de oude tunnel moesten wij over het hek klauteren daar het oude verroeste poortje stuk was. Een alternatief is op het einde van het dwarsen door de weide het poortje recht voor u te nemen, de spoorweg over te steken en zo direct naar de asfaltweg te stappen. We nemen terug enkele kerkpaden en tunnels, dwarsen nog een weide om uiteindelijk op de oude spoorlijn Ecaussines -Ronquières – Tubize te verkennen. Na een kleine 2 km langs het mooie pad nemen we rechts de Rue de Combreuil om wat verder de Senette over te steken. Zo komen we op het mooiste deel van deze tocht uit, de vallei van de Senette. Het pad slingert dwars door de mooie vallei om wat verder aan het Château de la follie, het andere mooie kasteel uit de buurt aan te komen. Het leuke pad baant zich een weg rond het kasteel en passeert de Tunnel des amoureux. De graaf de Lichtervelde, die het vlakbij gelegen kasteel 'de la Follie' bewoonde, was eind 19de eeuw nogal paranoïde om pottenkijkers weg te houden van zijn kasteeldomein. Het wandelpad dat er door liep kapselde hij dus in met hoge muren en een tunnel, waardoor het meer op een loopgraaf lijkt. Marcel Tricot, de man die het folklorefeest 'Goûter Matrimonial' in gang zette gaf deze passage geheel in het kader van het folklorefeest de toepasselijke naam 'Tunnel des amoureux'. Verliefden konden hier namelijk ongestoord kussen. (Met dank aan trekkings.be voor de info!) Wat verder komen we terug aan in het charmante Ecaussinnes-Lalaing waar het plaatselijke dorpscafé ons uitnodigend toelacht voor een welverdiende verfrissing. Een zeer aangename tocht, zo kunnen we dit kort samenvatten.

• Bruges Aug 15, 2012

Zer gevarieerde wandeling, inderdaad!

• Jorge De Stapper Aug 15, 2012

We gaan binnenkort eens deze tocht doen!

• cedrox2 Jun 14, 2013

Promenade très sympa à travers les chemins champêtres d'une jolie région.

• Photo of jeboss
    jeboss Jul 3, 2016

Belle randonnée. Ah faire attention car au niveau du pont du chemin de fer le chemin disparait, nous avons du faire demi-tour et prendre la route -> donc petit détour ;)

• dirk Goderis Aug 7, 2016

Er zitten zeer mooie stukken tussen, maar er was toch een stuk bij waar we niet door konden omdat de boer het pad had afgesloten.We moesten er omheen in bewoond gebied. Het pad langs de vallei van de senette was inderdaad prachtig, ook de ravel. Er loopt wel een deel door een nieuwbouwgebied die ons toch minder aansprak. Maar het was wel
    de moeite.

• Vardagen Jun 15, 2018

Not interesting

• nathalie.meily Jan 14, 2021

Chouette balade. facile mais mettre des chaussures de marche car par endroit terrains boueux.