3. La Porta del Cel, Certascan a Pinet

Photo of3. La Porta del Cel, Certascan a Pinet Photo of3. La Porta del Cel, Certascan a Pinet Photo of3. La Porta del Cel, Certascan a Pinet

September 15, 2013
September 2013

•   4.3 5 Reviews

near Tabescán, Catalunya (España)

Viewed 8570 times, downloaded 1998 times

Etapa 3 de La Porta del Cel
Aquesta etapa es magnífica ja que a part de passar pels estanys de Romedo, ens porta per la solitària vall de l'Artiga i l'estany de Montestaure, on els camins ramaders pràcticament han desaparegut. Igualment podem admirar els impressionants desnivells de les valls franceses, ja que en pocs quilòmetres hi ha uns abismes de més de 2000 metres.
Afegeixo aquesta indicació que em fan des de el Parc Natural: Tingueu en compte que aquesta ruta passa per una zona de fauna sensible, d’espècies amenaçades i protegides del nostre territori. Preguem el màxim silenci al llarg de tot el seu recorregut i no sortir del camí senyalitzat. Si porteu gos, ha d’anar lligat en tot moment. Si trobeu un niu, no el toqueu, allunyeu-vos-en ràpidament i aviseu al Parc Natural de l’Alt Pirineu (973 622 335 o pnaltpirineu@gencat.cat). Recordeu que el bany està prohibit als estanys d’alta muntanya. Les cremes solars, els repel·lents d’insectes i/o les toxines presents a la nostra pell afecten de forma severa els amfibis. Entre tots i totes podem ajudar a la seva conservació!

Esta etapa es magnífica, ya que a parte de pasar por los lagos de Romedo, nos lleva por la solitaria vall de la Artiga y el lago de Montestaure, donde hasta los caminos ganaderos prácticamente han desaparecido. Igualmente podremos admirar los impresionantes desniveles de los valles franceses, ya que en pocos kilómetros se nos abren unos abismos de más de 2000 metros.
Añado esta indicación que me hacen llegar desde el Parque Natural: Tened en cuenta que esta ruta pasa por una zona de fauna sensible, de especies amenazadas y protegidas de nuestro territorio. Rogamos el máximo silencio a lo largo de todo su recorrido y no os salgáis del camino señalizado. Si lleváis un perro, tiene que ir atado en todo momento. Si encontráis un nido, no lo toquéis, alejaos rápidamente y avisad al Parque Natural del Alt Pirineu (973 622335 o pnaltpirineu@gencat.cat). Recordad que el baño está prohibido en los lagos de alta montaña. Las cremas solares, los repelentes de insectos y/o las toxinas presentes en nuestra piel, afectan de forma severa a los anfibios. Entre todas y todos podemos ayudar a su conservación!

Aiguamolls

Buena ruta!!!!!!

• Photo of montsllongui
    montsllongui Aug 20, 2019

Quan travesses a terra francesa la dificultat està en seguir el camí i no perdre les poques marques que hi ha.

• Photo of josep ravés
    josep ravés Jun 1, 2020

Preciosa, larga y exigente etapa. Atención a la niebla y lluvia. Fácil de perderse.

• Photo of Parc Natural de l'Alt Pirineu
    Parc Natural de l'Alt Pirineu Apr 16, 2021

• JanCertascan Apr 16, 2021

Moltes gràcies Parc natural de l'Alt Pirineu per la puntualització. Crec que es pot modificar la descripció de l'etapa i afegiré els vostres comentaris per tal que els excursionistes ho tinguin en compte.

• Roge Rodaqueroda Nov 21, 2021

Bon dia! Vaig realitzar la ruta aquest estiu i va ser molt xula!! Gràcies JanCertascan per penjar-la.

Només volia comentar que hi ha un parell de trams que no estan ben indicats amb el track. Un és el Km 1,2 a 1,3, que el track es desvia del camí principal i puja camp a través per una vessant (que no hi ha camí marcat ni està indicat de cap manera al camí, per això jo no el vaig veure i no me'n vaig adonar fins més enllà que vaig haver de recular), però que hi ha un camí que es bifurca uns centenars de metres abans a mà esquerra que et duu al mateix lloc.

L'altre punt és el tram del Km 10 al 11, que el track no segueix cap camí definit tampoc i si no hi ha bona visibilitat (com ens va passar a nosaltres) pot resultar desorientador.

Per últim dir que just abans d'arribar a Pinet cal superar una paret força dreta, mínimament equipada amb una corda, i que pot convertir-se amb un bon repte o en un bon maldecap si no estàs acostumat a aquest tipus de passos (bàsicament perquè no t'ho esperes i no figura en les informacions que jo he trobat de la Porta del Cel). Desconec si hi ha cap pas alternatiu.

• JanCertascan Nov 22, 2021

Bon dia Roge
    Gràcies pel teu comentari i puntualitzacions
    En primer lloc comentar-te que el track està fent el camí íntegrament i que en cap moment quan el vaig realitzar vaig perdre el camí. Quan el vaig fer, aquest camí ja l'havia fet segur que més de 50 cops i és ben evident (per mi) on comença i per on va.
    D'una altra banda, pensa que aquest té un total de 437 punts en una etapa molt complexa. En el seu moment el vam penjar així, perquè molts gps no podien guardar més de 500 punts. Això fa que el track no segueixi metre a metre pel camí, ja que aquest al reduir el nombre de punts fa una línia recta i no marca totes les curves. A més del error que pot haver entre les senyals dels GPS i que sobre el terreny pot fer una variació de més de 10 metres.
    El tram de camí del km 10 no existia i els francesos no el deixen senyalitzar, motiu pel qual no s'ha acabat de fer un sender visible i amb boira tens tota la raó que és molt complicat seguir-lo. Si no canvia la política dels forestals francesos no podem fer res al respecte, ja que quan l'hem senyalitzat amb pintura ja el van esborrar i van alertar que ens denunciaríen. Hem tingut i tenim reunions amb ells i vam estar a punt de conseguir-lo fa dos anys, però sembla que han tornat a canviar de president de la zona i no hi ha manera.
    El tram de la cadena pot tenir una alternativa, però està molt avall i per això es fa aquest pas. Tenim un gran problema en aquesta zona, es territori de caça i paguen un cànon als forestals, motiu pel qual ens posen molts problemes. Aquesta tardor han tret el cable i en teoria han de posar un nou sistema que faciliti el pas.
    Aquesta etapa està calificada com a difícil en el wiki, i considero que és adequada la seva catalogació, no em sembla que tingui una dificultat extrema que sí que portaria a fer molts més trams de grimpada.
    A la web de La porta: https://laportadelcel.com/el-circuit-3.htm aquest tram l'explica així: "aixem un molt fort pendent i seguim després la canal a sortir al coll del Picou Estela. Baixem sense camí evident uns 150 metres de desnivell i flanquegem per passar sota l'esperó rocòs. Seguim flanquejant i després hem d'anar pujant fins una mena de collet, més del que ens pensem i és l'únic punt on es pot travessar el riu. Baixem per creuar-lo i superem una petita canal on ens hem d'agafar amb les mans, per baixar al refugi de Pinet."
    En d'altres parts de la web, també alerta de la dificultat d'orientació i de pasos complexes. En realitat aquest tram no és gaire més difícil que el que es pasa al costat del Romedo de Baix, però és cert que a gairebé tothom li sembla molt més difícil, i no ho és. La diferència es

• Photo of artzen
    artzen Sep 23, 2023

Track perfectamente válido (septiembre-2023) que conviene ir mirando para no despistarte en algún cruce y sobre todo para la parte final cuando llegas al refugio de Pinet.

• JanCertascan Sep 25, 2023

Gracias Artzen por tu valoración.
    Espero que hayas disfrutado en la travesía