3.36 Teleférico del Teide – Mirador de Chio (PN no. 9)

Photo of3.36 Teleférico del Teide – Mirador de Chio (PN no. 9) Photo of3.36 Teleférico del Teide – Mirador de Chio (PN no. 9) Photo of3.36 Teleférico del Teide – Mirador de Chio (PN no. 9)

Very difficult
July 4, 2018
July 2018

near Vilaflor, Canarias (España)

Vertrekpunt is de kabelbaan (Teleférico del Teide) bij waypoint Teleferico. Het is belangrijk zo vroeg mogelijk te vertrekken. De eerste lift gaat om 09.00 uur. We waren op dat tijdstip niet de enigen! Geen wandeling binnen de bustijden! De kabelbaan brengt ons in ca. 8 minuten van ca. 2.200 meter naar ruim 3.500 meter hoogte. Het kan van belang zijn de tijd te nemen om aan de overgang van ruim 1300 meter – binnen 10 minuten - te wennen. Deze route is o.i. alleen mogelijk als er twee auto's beschikbaar zijn (of brengen en halen)
Het eerste gedeelte van de route tot aan Mirador Pico Viejo (waypoint Mir PicoViejo) is een goed aangelegd pad. Op het moment dat we de Mirador verlaten wordt het pad minder aangenaam. Op sommige plaatsen ligt nog sneeuw dat de hardheid van ijs heeft. Niet ongevaarlijk .Ondanks het feit dat de route bewegwijzerd is, is het lastig op sommige plaatsen het juiste pad te kiezen. Gelukkig zijn er in de loop van de jaren wandelstenen geplaatst. Bijzonder aangenaam!
De uitzichten zijn fenomenaal. Helder weer. Gomera, La Palma, El Hierro en Gran Canaria zijn duidelijk te onderscheiden. De volgende dag zou het maken van deze wandeltocht onmogelijk zijn geweest: een flink pak sneeuw gevallen en hoge windsnelheden. Oók dat is Tenerife! Bij het bord van route 23 naar Los Roques, waypoint PN23 Los Roques, is het nog bijna 500 meter tot aan de krater van de Pico Viejo. Indrukwekkend!
Wij vervolgen daarna onze wandeling tot aan waypoint PN 28. Linksaf gaat het pad naar Boca Tauce (onze route 3.34 Teleférico del Teide – Boca Tauce, PN no. 28). Wij gaan "rechtdoor" richting onze eindbestemming. We zijn nu ongeveer op de helft van het aantal meters van onze afdaling, n.l. 700 meter. We gaan langs de Narices del Teide, Montana Chío en komen dan in de buurt van de TF-38 waar we op vrij korte afstand een (lastig) pad volgen en komen dan uit bij de Mirador de Chio. Samenvattend: inspannende maar prachtige wandeling.